/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
at fjerne stearin
Fra : creamcheese
Vist : 8424 gange
100 point
Dato : 19-10-09 08:29

Hvordan kan man fjerne smeltet stearin fra et pudset væg?

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 19-10-09 08:40

hej. Lyder måske dumt, men du lægger/klister kaffe filter på væggen, og så tager du dit varme strygejern og stryger det af, hvis det er meget du skal have af , skal man skifte filter nogen gange for man kan se på bagsiden at stearinen trækker ud på filteret, ikke spor svært.
man kan også gøre det på glas til i oven v. max 90 grader i max 15 min i bradpanden hvor der er lagt aviser, luft oven ud bagefter.
god fornøjelse.

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 19-10-09 08:52

Du kan også prøve det modsatte nemlig at fryse det og derefter pille det af. Jeg har prøvet det på gulvet, hvor jeg brugte et fryseelement (til køletasken) til at nedkøle stearinen og derefter kunne det uden problemer pilles af. Men op af en ujævn væg kunne du f.eks. bruge en pose frosne grøntsager til nedkølingen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-09 09:46

Det er vel nærmere paraffin, du har fået på væggen. Stearin ville være faldet af af sig selv. Men ellers sugende papir og varme, som stjerneboen foreslår.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-09 10:51

I "gamle" dage brugte man klatpapir til det og i dag bruger jeg flere lag køkkenrulle og et meget varmt strygejern.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-10-09 12:43

Hvis du ikke kan få det hele af med strygejernet, da det er en væg som kan være svær at behandle er der et link her

http://www.1000ideer.dk/?page=1&subj=647

i denne kategori, er der forklaringer på alle mulige midler til diverse rensning

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-10-09 14:49

Hvordan får jeg det af et afsyret spisebord, hvor det er trukket ned? jeg har taget det jeg kan med strygejern og sugende papir, men der er stadig stor "fedt pletter"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-10-09 15:06

Jeg har kigget rundt på nettet - efter netop Tante annes spørgsmål - ubehandlet træ- afsyret træ og det samme gentager sig, som ovenstående- altså udover den med strygejernet- så tages resterne med rensebenzin.

hvilket også kommer frem på 1000 ideer linket.

så andet kan jeg ikke komme på
mvh Smuller

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-09 19:27

Hej
Parafin/Stearin, som er trukket ned i træ er nok ikke til at fjerne. Der skal skrappe sager til, som rensebenzin, eller acetone, og det holder bordet nok ikke til.

På væggen ville jeg nok bruge en hårtørrer og derefter rensebenzin. Mens du varmer op med hårtørrer eller varmluftpistol må du samtidig tørre med en sugende klud eller køkkenrulle. Køkkenrulle vil sikker nulre meget, hvis væggen er lidt ru.

Du kommer nok altid til at kunne se pletten og er nødt til at male, men det kræver jo også at væggen er affedtet hvor stearinen har siddet.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-11-09 20:08

Der er ikke noget af jeres god råd som har virket. Desværre.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 10-01-10 11:11

Jeg har fundet ud af at den eneste som virker er at slibe på overfladen.