/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
bøvl med formatering af hd
Fra : ara
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 18-10-09 22:16

Ja, så er den gal igen

Godt vi så har KANDU til at få hjælp.

Jeg har formateret min nye hd.

Jeg vil nu opdele den i flere stykker, men
det kan jeg ikke.

I computeradministation står den som "simpel enhed"

Hvad vil det sige?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:26

VISTA
I computeradministration > diskhåndtering bør du kunne formindske partitionen, ved at højreklikke nede på det farvede område.

XP
Du bør benytte partitionsprogram som kører fra CD "live"
Gparted er et godt program til dette.

Men det er ikke legetøj og man skal holde øje med hvad man laver.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-09 22:28

Det er XP jeg har.

Kan den ikke klare det?

Hvad med partitionmagic. Kan det gøre det.

Jeg skal vel ikke få en "simpel enhed" ud af det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:33

Partition Magic kan godt gøre det..................hvis den ikke gør vrøvl i opstarten. (PM 8)

PM skal installeres og så kan du lave to disketter (rescue)

Med de to disketter arbejdes der i live tilstand uden problemer.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-09 22:36

Inde i PM er hd'en gul og der står dynamisk disk.

Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal gøre.

Den vil ikke dele disken, og den skal vel ikke være dynamisk?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:38

Uha - når den er gul i PM.

Du sagde sikkert ja til at den rettede nogle fejl...............det skulle du ikke have gjort.

Måske kan gparted rette op på det.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-09 22:40

Disken var jo ny. Der er vel ikke fejl på en ny?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:46

Hvis PM viser et gult felt med noget tekst som unalocated, så er det ikke harddisken som fejler noget, men PM som har lavet ballade.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-09 22:48

Kan ma starte forfra og se om jeg kan få den lavet om. Jeg mener at formatere en gang til?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:50

Her kan du se hvordan gparted ser ud (ligner partition Magic når den virker)

et er en ufærdig vejledning jer er i gang med:
http://www.hirsenet.dk/partedmagic.htm

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-09 22:52

okay. vil også selv til at i seng. tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:54

Ja det kan du godt.
Har du muligheden at slette harddisken i PM - så gør det og lav så kun een partition på den størrelse som XP skal fylde ................20 GB er fint hvis du lægger store programmer over på den næste partition.

Lav kun een partition og så installer XP hvis xp skal ligge på den harddisk.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 18-10-09 22:54

Citat
Jeg har formateret min nye hd.

Jeg vil nu opdele den i flere stykker, men
det kan jeg ikke.

Opdeling af en ny harddisk bør foregå inden formateringen.

Jeg ville starte med at slette partitonen på den nye harddisk, du kan se her hvordan du gør http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/ herefter kan du oprette de partitioner du skal bruge og der kan være op til 4 primære partitioner på hver harddisk, men se vejledningen om det på samme link.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 22:55

Du kan godt gøre det du vil med Windows XP Diskhåndtering, slet hele disken (pas nu på at det er den rigtige du sletter) og opret så en ny partion, der skal du så vælge at tælle ned til den ønskede partions størrelse, formater så den nye partion og gentag processen med resten af den ikke allorerede disk, du kan oprette op til 3 primære partioner, bare husk på at reducere størrelsen, på forhånd tror Windows at du vil bruge hele den ikke allorerede disk til partionen, men det kan du altså selv bestemme.
Ellers er Gparted et uundværlig værktøj hvia man roder med partioner, den kan skubbe rundt med partioner som allerede er der, for at fordele pladsen mere hensigtmæssig eller oprette en ny partion midt mellem 2 andre som man har skubbet lidt til side, og det kan man gøre helt uden at miste data
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
direkte download link, det er en ISO fil du henter hvis du klikker her under:
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.4.6-1/gparted-live-0.4.6-1.iso/download

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 22:57

Lyt til bentjuul og læs guiden, den fik jeg rigtig god nytte af da jeg var ny i partionering

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 18-10-09 23:12

Tak for svaret bentjuul.

Du gjorde det igen