/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvaskemaskine mystisk fejl
Fra : ksis
Vist : 5554 gange
160 point
Dato : 18-10-09 18:46

Hej
Min opvaskemaskine har fået en mystisk fejl. Den tar vand ind som normalt, kører derefter 1 sekund med spulepumpen, tar derefter mere vand ind i 5 sekunder, kører 1 sekund med spulepumpen osv osv osv, indtil overløbssikringen starter afløbspumpen og sænker vandniveauet i maskinen - og herefter kører det så igen forfra.
Fejlen er på alle programmer, men i starten var det kun på det ene program, og så efterhånden spredte det sig til alle programmer.
Har nogen en ide, eller har oplevet noget lignende ??
PS. Alt i maskinen renset og der er fint gennemløb for vand alle steder, både saltbeholder, vandblanderen etc.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 18-10-09 18:54

Hej ksis

Der er nok ikke mange der har held til at kunne hjælpe dig uden du opgiver nogle data på din maskine.. ( Ligegyldigt hvor meget man umiddelbart har kendskab til opvaskemaskiner er de jo alle forskellige mht. fabrikat, alder, funktion etc. )

Derfor: Oplys data på maskinen.. - altså Mærke, model, serie/type/prod. nr. etc. ?

Ud fra ovenstående er der chance for hjælp !

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 19:35

Gæt...........

Måske er pressostatslangen utæt.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 18-10-09 20:31

Hej Ole
Tak for hurtig reaktion, selvfølgelig skal maskindata med, Det er en Candy CD212 maskine 4 år gammel. Det var den maskine vi diskuterede i et par mails (via Hvidevaredele.dk) i sidste uge.
Jeg har nu haft hele maskinen splittet ad og renset, jeg har også undersøgt de 2 microswitche som er forbundet til vandkammeret, de fungerer begge, den ene klikker til ved sug i slangen, og den anden ved pust i slangen mod switchen. Alle slanger og forbindelser er også tætte, der er ingen dråber af vand nogetsted under kabinettet. Så, selv om jeg nok bliver nødt til at anskaffe en ny maskine, er jeg også nysgerrig efter at finde ud af 'hvorfor' - for der må jo være en logisk forklaring et sted - derfor er min fejlsøgning fortsat.
For, det er godt nok mystisk at maskinen først konstaterer at der er vand nok i maskinen og derfor slukker helt for vandindtaget og starter spulepumpen - for 1 sekund senere at ombestemme sig og slukke spulepumpen og starte vandindtaget igen. (Dengang maskinen fungerede korrekt kunne spulepumpen godt starte op allerede IMENS vandindtaget stadig var ved at fylde det sidste vand på !)
mvh Keld

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:13

Her er så mit begrundede gæt - med baggrund i nogle maskiner som jeg har oplevet.

Når der er hul på pressostatslangen.......................et meget lille hul oppe ved pressostaten.
Så vil vandpresset stoppe påfyldning.
Når så luften siver ud er der ikke længere tyk nok til at påvirke pressostaten.
Påfyldning starter igen....................nogle gange.
Men så træder sikkerhedspressostaten i gang og pumper ud

Nu kan der begyndes forfra igen.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 18-10-09 22:35

Hej Eyvind
Den vil jeg forfølge og prøve af i morgen (maskinen står ude bag huset så det er lidt mørkt derude nu), men det lyder som en god forklaring på den mærkelige opførsel af maskinen.

Der er 2 slanger fra 'bundkarret' til 2 forskellige pressostater, en rød slange og en klar slange, har Du ide om hvilken der er den interessante her ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:40

Umiddelbart vil jeg gætte på den røde til udpumpepressostaten.
Og det så er den klare som er utæt.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 18-10-09 23:08

ok, jeg tester i den rækkefølge så - jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 19-10-09 19:54

Hej Eyvind
Der var ikke success med dagens afprøvning. Begge slanger er konstateret tætte og begge pressostater virker. Når der fyldes vand i slår den ene (den med klar slange) til cirka midt henne i vandindtagsforløbet (så det er åbenbart ikke den der afbryder vandet). Vandet fortsætter med at løbe ind endnu et stykke tid, og så starter cirkus'et med skiftevis vand ind og spulepumpe. Når vandstanden når et endnu højere niveau er det så den røde pressostat(overløbssikring) der klikker og afløbspumpen starter.
Så den mekanisme der styrer normalt vandniveau er åbenbart ikke en af disse pressostater, eller også er den klare pressostat kombineret med en timerfunktion el. lign.
Eneste andre ledninger jeg kan finde under maskinen er nogle som går op i det 'vandrør' der går fra nederste spulearm og pumpen og op til hvor øverste spulearm får vandet fra. Hvad der er som disse 'følere' gør/måler inde i rørsystemet til spulearmene ved jeg ikke, kan de have noget med det at gøre ??

forslag er meget velkomne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-09 21:15

Ok - men det var en mulighed.

Pressostaterne har 3 trin til sammen

Klar
1. Start af varmelegeme (når programmet tillader det)
2. Stop af vandpåfyldning
Rød
3. Overløbssikring

Jeg har ikke flere idéer udover, at sien i bunden kunne være tilstoppet.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 20-10-09 22:22

Hej Eyvind
Tak for inspiration og gode råd, jeg har prøvet at bypasse pressostater i forskellige kombinationer, og de ser ud til at deres funktion er korrekt (tænder for varmelegeme og kontrollerer overløbs/udløbspumpen), så det ligner nok efterhånden mere fejl i styreelektronik - og dermed nok noget som det ikke kan svare sig at bruge tid på -alene af den grund at reservedele nok er umulige at få, og for dyre i forhold til en ny maskine.
Jeg roder lidt mere med den, og så er den ellers på vej ud til storskrald inden så længe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-09 23:29

Ok - men nogle maskiner fylder til pressostat og efterfylder på tid.
Og jeg kender ikke din maskine.
Jeg har for snart 30 år siden kørt som montør på den amerikanske opvaskemaskine KitchenAid.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 21-10-09 00:01

aha, så ser det ud til at maskinen her fylder til pressostat klikker (og starter varmelegeme ser det ud til da ledningerne går derover), hvorefter den efterfylder på tid - og når så tiden er gået og spulepumpe starter op, konstaterer elektronikken/følere at der åbenbart stadig mangler vand og genstarter vandpåfyldningen - i saltboksen er det en føler som formentlig ikke har noget med det at gøre ? eller har den ? (der er ingen saltkontrollampe i maskinen). Switchen i saltbeholderen er 'åben' og uanset om jeg kortslutter den eller ej giver det ingen forskel på maskinens opførsel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-09 08:24

Hvor sidder de pressostatslanger tilsluttet.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 21-10-09 21:07

De er begge tilsluttet til et vandkammer under bunden af opvaskeren hvorpå spulepumpen også sidder.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 21-10-09 22:18
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-09 09:14

Tja - den er lidt svær at regne ud.

Men jeg fik lige en ide om at magnetventilen til regeneration af kalkfilteret måske kunne lave ballade
Hvis det er den man kan se nederst i midten på dette billede - så prøv at tage ledningen fra.

http://dl.getdropbox.com/u/2621671/200910A0/21102009041.jpg

Årsagen til at den "begynder forfra" er nok at pressostaten først tillader vand ind efter tømning.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 22-10-09 20:11

Hej
Det ændrede intet at frakoble denne magnetventil, desværre.
Hvad er regenerering af kalkfilteret for noget - hvad får den til at koble ind og ud ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-09 22:19

Kalkfilteret består af noget harpixlignende bitte små kugler som ionbytter vandet på vej ind i maskinen så kalken ikke udfælder sig, og holder sig væk fra servicet.
Ionbyttermassen bliver "mæt" og skal så returskylles (regenereres)..............med saltvand.
En timer sørger for, at åbne for returskylleventilen og der bruges lidt af det saltholdige vand i beholderen med det store skruelåg.

Det var lige lidt om maskinens kalkfilter.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 23-10-09 00:00

tak for infoen, nu ved jeg da hvordan det fungerer og hvad den kontakt i saltbeholderen er til.
Pudsigt nok forsvandt saltet meget hurtigt efter sidste påfyldning op til maskinen gik agurk - kan ikke umidelbart se hvad det har med problemet at gøre, ud over at det så måske reelt er styreelektronikken som generelt er defekt på maskinen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-09 09:04

Ja vi er nok tæt på at det kan være styreelektronikken som driller.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 25-10-09 10:34

Hej igen

Jeg vil skille frontlågen ad i næste uge og se hvad der er af styre'mekanik' og om det er noget der kan gøres noget ved overhovedet. Ole, fra 'hvidevaredele', har allerede 'opmuntret' mig med at der ikke findes reservedele til en maskine som min, og det er formentlig også alt for dyrt at udskifte selv om det kunne skaffes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-09 10:40

Tja - ole plejer at vide noget om hvidevarer.

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 28-10-09 23:00

Hej Eyvind

Der er ikke umidelbart noget på printpladen med elektronikken som giver håb om en løsning en 'hjemmemekaniker' kan udføre (bortset fra at prøve med et andet printkort).

Jeg tror jeg er ved vejs ende med denne maskine, og vil se mig om efter en anden - surfer dog lige lidt på nettet for at se om der kan skaffes dele til den først.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-09 09:28

ok

Kommentar
Fra : ksis

Dato : 09-11-09 23:37

Hej igen
Maskinen er nu udfaset og erstattet af en Miele der kører og vasker som en drøm

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 160 point
Dato : 09-11-09 23:40

Jammen så med den.
Vi har selv en hustrumat med tørring (mig)

Godkendelse af svar
Fra : ksis

Dato : 10-11-09 00:02

Tak for svaret Eyvind.
Det var sjovt at prøve at finde fejlen, og gav en masse forståelse og viden som kan bruges senere

Kommentar
Fra : Eyvind