/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er det lovligt?
Fra : sjhfhammer
Vist : 1022 gange
215 point
Dato : 17-10-09 13:13

Hejsa. Min kæreste og jeg bor i en kollegielejlighed. Pga studier i en anden by, vil jeg gerne leje en ekstra lejlighed i denne by. Altså en jeg bare overnatter i en gang imellem. Mit spørgsmål er: Må jeg gerne underskrive to lejekontrakter og dermed bo to steder?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-10-09 13:17

Du må ikke være (og kan ikke) være tilmeldt folkeregisteret 2 steder og kan ikke oppebære f.eks. boligsikring eller andre boligrelaterede ydelser end der, hvor du officielt er tilmeldt. Men ingen kan forbyde dig at have et værelse et andet sted foruden din faste bopæl

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-10-09 14:10

Det må du godt, men du kan kun være tilmelædt i en kommune, men må gerne bo i flere i flere lejligheder. Du skal bare have en folkeregisteradresse.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 15:16

Citat
Du må ikke være

Citat
Det må du godt

Vi snupper lige den tredie mulighed.....

Der skal mange flere oplysninger til for at give et "gyldigt" svar.....

Så MÅSKE er det muligt - og MÅSKE er det ikke muligt

Generelt kan man IKKE bo 2 steder og er der bopælspligt går den ikke....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 15:18

Du kan uden problemer leje et VÆRELSE - men det er ikke det samme som en LEJLIGHED

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-10-09 15:21

Najj najjj Refi. Jeg skrev IKKE....Du må ikke - som svar på spørgsmålet. Jeg skrev: Du må ikke være tilmeldt folkeregisteret 2 steder. Det er ikke det samme vel?? Manipulator......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 15:31

Nej - indrømmet - du var lidt "forsigtig" i din besvarelse

Og hvorfor så det

Jo - spørgsmålet kan ikke besvares ud fra de givne oplysninger

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 17-10-09 16:10

Hvorfor er det så uhyre sjældent at folk herinde begrunder deres svar?

Hvis en person skal kunne bruge jeres svar til noget, er det ikke tilstrækkeligt at sige "det må du gerne".... Hvis i har juridisk baggrund, så har i vel også lært at man ikke bare kan ytre sig med påstande uden at argumentere for disse???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 16:34

Citat
Hvorfor er det så uhyre sjældent at folk herinde begrunder deres svar?

Er det da det - eller er det blot en "ubegrundet" påstand

Jeg siger jo netop at det IKKE kan besvares udfra givne oplysninger

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-10-09 17:23

Mange svar er baseret på erfaring. Hvis der kun måtte gives svar af akademikere, håndværkere og andre faglærte mennesker, ville der ikke komme mange svar. men du har da lidt ret i, at nogle svar er for bøvede og intet siger om lødigheden af svaret.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 17-10-09 18:54

Der er et link her, der måske kunne interessere:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-366.htm

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 17-10-09 18:58

krummen--> Du har fuldstændig ret i det du siger. Det er også kun en god ting at folk fortæller deres erfaringer. Jeg tror måske også bare at jeg savner at folk så skriver hvad deres forudsætninger er for at vide noget om emnet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 19:19

De "klogeste" på Kandu har en alenlang liste over alle deres uddannelser, i deres profil.....

Desværre er det ofte dem der ved mindst

En profil er jo taknemmelig til at skrive hvad man lyster

Kommentar
Fra : sjhfhammer

Dato : 17-10-09 20:40

hvilke oplysninger er det I skal bruge for at besvare spørgsmålet? så ska jeg give Jer dem:)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-10-09 20:42

JBoeriths

Noget er almenviden for nogen. Jeg ved f.eks. ikke hvorfra jeg ved, at man ikke kan være registreret mere end et sted i folkeregisteret - nemlig på sin hovedadresse - og kan derfor ikke umiddelbart underbygge denne påstand. Jeg kunne selvfølgelig slå det op, men det gider jeg ikke rode med og spørger kan jo lige så godt som jeg kan, selv slå dette op, og dermed kontrollere min påstand.

Men som tidligere skrevet kan enhver, foruden sin folkeregisterregistrerede bopæl, leje sig et værelse eller en 1. sal (lejlighed) i en privat bolig og opholde sig der - om det så er i Spanien eller Svendborg kan ingen blande sig i.

Men som Refi ganske rigtigt skriver spiller mange ting ind. Du skal eksempelvis kunne kontaktes af myndighederne mhp postmodtagelse.....hvis du f.eks. indkaldes til fogedretten, får dagpenge eller du har samkvemsret med nogle børn osv osv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 21:15

Dernæst vil HELE din økonomi vedr. et af stederne være for 100% EGEN regning...

Næste problem er HVEM der står på lejekontrakterne og om der er bopælspligt BEGGE steder...

Kollegieværelser kan jo være mange ting og der er forskellige måde "ejerne" laver deres kontrakter...

Er lejligheden f.eks. tilknyttet uddannelsesstedet er der sikkert bopælspligt...

Er det ligeså i den "anden" ende - så har du problemet med IKKE at kunne stå 2 steder...

Noget tyder jo på DU står på begge kontrakter (eller vil stå på begge) - ellers kunne kæresten vel bare overtage den ene

Kommentar
Fra : sjhfhammer

Dato : 17-10-09 21:27

Der er bopælspligt i vores kollegielejlighed, men det er også her jeg bliver boede mest. Men der er vel ikke bopælspligt, når du lejer en lejlighed gennem en privat, hvilket er det jeg havde tænkt mig.

Jeg står på lejekontrakten for vores kollegielejlighed og det bliver jeg nødt til at blive ved med, men må jeg så ikke også stå på lejekontrakten for den lejlighed jeg lejer derudover, når der ikke er bopælspligt?

Hvad mener du med at hele min økonomi det ene sted er 100% på egen regning? :)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-10-09 21:42

Uden at have noget at have det i, så kan jeg ikke se at der skulle være noget i vejen for at du kan figurere på de 2 nævnte lejekontrakter, hvis din "bibopæl" er et lejemål i den private udlejningssektor.

Eksempelvis kunne du jo leje dig ind på et hotel og leje en luxussuite på 4 værelser...hvem fa... kunne drømme om at blande sig i det (andet at du måske skattemæssigt kan løbe ind i et forklaringsproblem om hvor du har alle de penge fra)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 21:46

Citat
Hvad mener du med at hele min økonomi det ene sted er 100% på egen regning? :)

Såmænd blot at ALT skal betales af dig selv - der er ingen tilskud af nogen art....

Hvis du kan få udlejer til at leje dig en lejlighed (der er rent privat og ikke tilhører noget selskab) - ja så er der næppe de store problemer - men det var sandelig en dyr løsning....

Derudover risikerer du jo at skulle tilmeldes flere ting på den nye adresse der vil komme i konflikt med den gamle....

Men en umulig løsning er det ikke men vanvittigt dyrt - særlig for en studerende....

Kommentar
Fra : sjhfhammer

Dato : 17-10-09 21:56

Ja ved det er noget dyrt, men hvordan kan det da gøres billigere?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-09 08:58

Lej et VÆRELSE....

Det kan du gøre helt uden problemer

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 215 point
Dato : 18-10-09 10:57

Din folkeregisteradresse, er det sted du har din bopæl i forhold til det "offentlige". Dvs. det er her du bliver sat i skat fra og modtager eventuelle offentlige ydelser. Hvor du iøvrigt opholder dig i den forbindelse er underordnet. Om du bor på hotel eller familie, lejet anden bolig eller værelse er underordnet, men det er jo heller ikke det du spørger om sjhfhammer!

Dit spørgsmål går alene på, om det er lovligt at underskrive/at får to lejekontrakter - og ja det er helt lovligt.
I DK har vi aftalefrihed inden for en given lovs rammer, dvs. hvis ikke en lov forbyder, så kan en aftale indgås. Hvis en udlejer vil udleje til dig, så kan han oprette en aftale med dig om det.

Hvis en lov forbyder det - der kan være tale om, at der er bopælspligt, så skal din folkeregisteradresse flyttes det til, så i den situation kan du ikke have to adresser, derfor vil det i den situation være ulovligt!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-10-09 13:23

Øh?
Er det ikke det, tusinder af familier gør hvert år, når de lejer et sommerhus??

Hvorfor skulle DET være ulovligt?

Selvfølgelig vil man stadig have den samme adresse på folkeregisteret, men det er jo ikke det, spørgsmålet går på?

Men du kommer med meget få oplysninger. Hvis du f.eks. vil leje en kollegielejlighed et andet sted, så får du sikkert ikke lov. Eller hvis du pønser på at lade en anden person "låne" din kollegielejlighed mens du reelt bor et andet sted, -så er der sikkert regler, der forbyder det også.

Men generelt, --ud fra dine få oplysninger, så må du gerne have to lejeboliger.

Godkendelse af svar
Fra : sjhfhammer

Dato : 18-10-09 19:17

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-09 08:59

Selv tak sjhfhammer