/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Extended Partition i NTFS???
Fra : Caine
Vist : 479 gange
200 point
Dato : 20-04-03 19:30

Hej

Jeg sidder og roder med noget Dual Boot med Mandrake Linux og Windows XP Pro....
Problemet er at jeg ikke kan lave en Extended partition i Computer Management --> Disk Management....
Jeg har en HD og bruger som nævnt NTFS....
Jeg er klar over det kan lade sig gøre under installationen af linux men det virker lidt "Cryptet"
Så jeg ville gerne have et hint til at kunne lave en extened partition i XP

Venlig Hilsen
/Caine

Ps.
En NEM vejledning til installation af linux kunne være Nice.... (!)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 19:40

Åben din hjælp og support i start menu'en og skriv Boot i søge rammen
der skulle komme en 25 svar det du søger ligger under knowledge base

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 19:41

i xp

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-04-03 19:44

hej !
nem :boot fra linux cdrom og indstaller,(har jeg været ude for en del gange med manddrake)
1. den kan selv vælge en partition eller kan du vælge en for den,den skal i så fald være en swap på 100-200 mb
og en - / - (kan ikke lige huske hvad den så hedder,siger det nok selv )på f.eks 8 gb hvis du vælger fuldt indstellere manddreake 9.0
laver sin helt egen boot menu,dog kan du vælge at boot fra 3½ disk uden at røre xp autoopstart
men vælg ikke LILO som boot den er lidt dum.
men hvor om alt er - så er det med linux og boot ikke altid efter bogen hvis ikke så prøv igen at
boot fra cdrom
lige en sidste ting hvis det gå så boot fra xp cdrom og vælg at repeaer,hvis din boot menu er væk,noter osse hvor dinne partitioner (disk enheder)ligger og hvor store de er - og vær sikker på du har LEDIG plads på harddisk (ikke partitoneret diskplads).....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-03 19:44

Jeg har ikke xp kørende nu, men jeg mener det hedder noget med disk manager.
Du skal først gøre den partition XP ligger på mindre, og så kan du lave et logisk drev som så lægger sig i en extended partition. Der kan være mange logiske drev i en extended partition. Men hvis du bare gør plads til linux vil den selv lave de tre normale (logiske drev) i en extended P, når du vælger det frie område til linux. Hvis du har noget vigtigt på HD så gem det lige først.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-04-03 20:26

Sådan konfigureres dual boot, når du har installeret Windows
Informationen i denne artikel gælder:
Microsoft Windows XP Home Edition
Microsoft Windows XP Professional
Microsoft Windows 2000 Professional
Microsoft Windows 2000 Server
Microsoft Windows 2000 Advanced Server
Microsoft Windows NT Workstation 3.5, 3.51, 4.0
Microsoft Windows NT Server 3.5, 3.51, 4.0

Denne artikel er tidligere blevet udgivet under DA153762
Sammenfatning
I denne artikel beskrives, hvordan du konfigurerer Windows til dual boot med MS-DOS på en computer, der oprindeligt er konfigureret som en ren Windows-computer. Til dual boot skal computerens partition være en FAT-partition (File Allocation Table) og ikke en Windows NTFS-partition (NT File System).
Yderligere Information
Start computeren fra en MS-DOS-diskette, der indeholder filen Sys.com. Angiv startdrevet til MS-DOS ved at skrive følgende kommendo ud for kommandoprompten:
a:\>sys c:

Når du har skrevet denne kommando, får du en meddelelse fra systemet om, at proceduren er fuldført.

BEMÆRK: Denne kommando deaktiverer Windows-startindlæseren, så computeren starter MS-DOS, når du starter fra computerens harddisk. Du skal reparere Windows-startindlæseren, når du har været igennem følgende trin:
Genstart computeren fra computerens harddisk til en kommandoprompt, og installer MS-DOS på computeren, hvis det ikke allerede er installeret.
Når du har installeret MS-DOS helt og genstartet, skal du genstarte computeren med Windows-installationsdiskene. Vælg R under installationen for at reparere Windows.

BEMÆRK: Du skal kun reparere Windows-startsektoren. Lad være med at undersøge registreringsdatabasefilerne, Windows-systemfilerne eller Windows-startmiljøet under denne procedure.
Når du har repareret Windows-startsektoren, skal du manuelt redigere Boot.ini-filen for at medtage muligheden for at starte i MS-DOS. Boot.ini-filen er en skrivebeskyttet, skjult systemfil, der findes i rodmappen under startdrevet. Tilføj følgende linje i filen Boot.ini under sektionen operativsystemer:
c:\="Microsoft DOS".

Næste gang du genstarter computeren, får du mulighed for at vælge MS-DOS i menuen Start i Windows.

Du kan bruge fremgangsmåden i denne artikel til at aktivere dual boot mellem Windows NT og Windows 95. Dual boot af Windows 95 foregår ved at starte computeren i MS-DOS og installere Windows 95. En Windows 95-installation er Windows NT-kompatibel, og oplysninger om NT-startindlæseren overskrives ikke, når du bruger denne fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-04-03 20:54

hej !
jeg fandt ud af hvad linux opstart menu hed - GRUB se:
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/grubinstall.html

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-05-03 20:41

hej igen !
http://www.wintip.dk/xp/tools/diskmgmt.htm
citat:Ved Linux oprettes oftes alle partitoner under installationen.
hvordan gå det...???

Accepteret svar
Fra : dr_scooter

Modtaget 200 point
Dato : 12-05-03 16:41

Du skal være opmærksom på at Linux vil fucke op i din NTFS partion, da Linux ikke kan skrive til en NTFS partion, men kan godt læse fra den....

du skal lave 2 partioner på din HD før du installere XP. derfra kan du have XP på den ene partion og linux kan ligge sine partioner under den anden partion!!!

Mvh dr_scooter

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 14-05-03 00:16

Tak for svaret dr_scooter. plus jer andre....