/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Udsving i huspriser?
Fra : klemme2006
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 17-10-09 07:26

Det er indlysende at hvis man vil flytte til et dyrere hus fra et billigere, så er springet i kroner og øre større, når priserne er høje. Men er der nogen der ved, hvordan det er med det relative prisudsving?

Er det sådan at dyre m2, f. ek.s tæt på de store byer, svinger procentuelt mere i pris end billige m2 (på landet/ i småbyer)?

Er salgsprisen på villaer i Rødovre faldet 30%, mens villaer i Næstved er faldet 5%?

På et tidspunkt vender konjukturerne. Kan man så forvente forvente at prisene stiger 20% i Rødovre, når de stiger 4% i Næstved?

Jeg taler ikke om spådomskunst, men om velunderbygget økonomisk teori/erfaring.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 09:38

Citat
Det er indlysende at hvis man vil flytte til et dyrere hus fra et billigere, så er springet i kroner og øre større, når priserne er høje

Hvorfor er det indlysende

Citat
Er det sådan at dyre m2, f. ek.s tæt på de store byer, svinger procentuelt mere i pris end billige m2 (på landet/ i småbyer)?

Næh... men det KAN være det

Citat
Er salgsprisen på villaer i Rødovre faldet 30%, mens villaer i Næstved er faldet 5%?

Nogen er nok

Citat
På et tidspunkt vender konjukturerne. Kan man så forvente forvente at prisene stiger 20% i Rødovre, når de stiger 4% i Næstved?

Nej

Citat
Jeg taler ikke om spådomskunst, men om velunderbygget økonomisk teori/erfaring.

Jo - du taler netop om spådomskunst...

Teori er IKKE fakta
Erfaring er GAMMEL fakta

Begge dele er gætterier når vi taler fremtid

INGEN kan spå om fremtiden
INGEN kender fremtiden

Alle dine procentsatser er gætterier om fremtiden....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 10:06

Citat
velunderbygget økonomisk teori/erfaring.

Findes ikke, selv dygtige økonomer kunne ikke forudse det ragnerok der opstod under krisen. Nogle folk der har købt dyr ejendom før krisen må sælge med store tab eller er stavnsbundet til ejendommen resten af livet.

Hvis Du vil købe ejendom så køb det der pt passer Din økonomi og tænk ikke 20 år frem, og lad være med at belåne det op til skorstenen til luxusforbrug, alt andet giver bare voldsom stress

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 01-12-09 00:54

Uden at der er hverken teori eller fakta, der underbygger min påstand, så tror jeg godt man kan sige "Højt at flyve, dybt at falde"... Med det mener jeg at boliger, der under højkonjunktur er steget meget (procentvis), også vil falde relativt meget i nedgangstider. En ejerlejlighed i indre Kbh. er nok mere påvirket af konjunkturerne end en nedlagt landbrugsejendom på Lolland...