/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Ansat stiller bil til rådighed
Fra : Gasmanden2
Vist : 1044 gange
300 point
Dato : 16-10-09 09:41

Jeg har en ansat der stiller bil til rådighed i firmaet, da han vil have de skattefri kørepenge, der følger med.

Jeg har 5 andre, hvor Jeg stiller bil til rådighed.

Nu er den ansatte fremkommet med et ønske/krav om at Jeg skal give ham en GPS, da hans egen er gået i stykker.

Så er mit spørgsmål, skal Jeg det?

Som Jeg ser det, stiller han bil tilrådighed som skal kunne benyttes i firmaet. Hvordan er vel i bund og grund hans ansvar, bare han opfylder sine forpligtelser som ansat.
Hylderne bag i bilen ( det er en kassevogn ) har han selv monteret og betalt.
Dette finder Jeg helt naturligt, da han jo stiller bil tilrådighed, der skal benyttes i firmaet.

Måske er Jeg galt på den, her.
Nogen der har en mening eller et konkret svar på dette?

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-09 09:48

Jeg ved ikke om der ligefrem findes regler på området

Men min personlige mening, jeg syntes du skal stikke ham den GPS, så dyre er de jo heller ikke, jeg syntes endda det er pænt af din medarbejder selv at indrette bilen, for han får vel kun de der ca kr. 3 pr km - kender ikke det nøjagtige beløb

Kan du ikke trække udgiften til sådan en GPS fra et eller andet sted??

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 16-10-09 10:00

Skal vi lige få noget på plads.
Jeg støder ofte på udtrykket "trække det fra"
Her er det den brede opfattelse, at så koster det mig ikke noget eller Jeg ikke skal betale det hele.

Det er helt forkert. Jeg betaler for alt der bliver købt til firmaet, og til fuld pris.
Trække fra, betyder, Jeg ikke skal betale skat af det. Ment på den måde, at Jeg kan fratrække det min fortjeneste inden Jeg betaler skatten i firmaet. Men billigere, det bliver det ikke.

Jeg mener taksten nærmere er 3,8 kr. for de første 20.000 km og herefter ca. 1,6 for resten.
En udemærken forretning for ham, ellers valgte han det jo ikke, og det er hans valg.
Han får ca. 90.000 kr. SKATTEFRI kroner hvert år på den konto.
Efter hans udgifter er fratrukket ( afdrag på bil, brændstof, forsikring, service og alt andet) har han ca 30.000 til sig selv. Det giver et "løntillæg" på ca. 2500 skattefri kroner hvert mdr.
Svarende til en lønforhøjelse på ca. 5500,00 pr. mdr.

Andre der har en mening om dette??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-09 10:06

Citat
Andre der har en mening om dette??

Ja - giv ham en firmabil som de andre.....

Det kan da kun skabe problemer (som du jo ser) at forskelsbehandle

I morgen kommer han vel med en bule i bilen DU skal betale eller bilen er på værksted og DU skal låne ham en bil...

Det er IKKE de 1000.- kr til en GPS - det er HVAD det kan udarte sig til hvis du først slipper tøjlerne....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-09 10:06

Hvis den ansatte stiller bil til rådighed................er det hans bil og den skal du ikke vedligeholde.
Hvis han selv vil benytte GPS er det hans egen udgift.
GPS er jo ikke et nøvendigt værktøj for at udføre opgaven.

Men forlanger du, at der køres korteste/hurtigste vej til arbejdsstedet, er jeg lidt i tvivl om du bør købe denne GPS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-09 10:12

Som du skriver det nu, har jeg ændret mening.... du skulle (for min skyld) have skrevet det hele i dit første indlæg

Han tjener rigeligt - i forhold til de øvrige medarbejdere -

Så nu slutter festen, han må selv bonne den GPS

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-10-09 10:16

Rent principmæssigt ville jeg sige nej da en en GPS ikke er vigtig.

Det er stadig tilladt at kigge på vejskilte og kort samt at spørge hvis man er strandet på L. Tyndskids marker.
Eller som mange gør i dag, en ukendt destination findes på Krak hvor man så udskriver kort over nærmeste område og evt. kørselsanvisning.
Jeg ved ikke hvor stort et område Du dækker, men folk der har bil og bruger den dagligt kommer hurtigt til at kende lokalområdet, sådan har det fungeret smukt for bilister i hundrede år uden legetøj.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-09 10:22

Citat
sådan har det fungeret smukt for bilister i hundrede år uden legetøj.

Netop... men mænd kan ikke undvære det stykke legetøj idag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-10-09 11:15

Der kan være en tidsmæssig fordel i en GPS, men det er ude i margenen.

Dog er der nogen vognmænd og ikke mindst buschauffører der skal aflægge rapport for hvert eneste minut og kilometer hvor arbejdsgiveren sidder på sin flade og ikke kender trafikken, ansatte håndværkere har mere snor hvis blot opgaverne bliver udført.

Hvad angår udgifter og "trække fra" sagde min gamle direktør altid:
-Javist er det let for mig at få det ind i regnskabet, men jeg skal sgu stadigvæk betale

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-10-09 12:26

Hej Gasmand.

Jeg kender ikke div. regler /love for den slags men jeg ved, som andre osse ved, at man efterhånden er ret hårdt 'ude efter' firmabiler osv.
DERFOR ville jeg, hvis jeg var dig, simpelthen kontakte told&skat og så spørge dér og, forhåbentlig få et klart svar. Bed hellere om at få svaret skriftligt, så du har et 'håndgribeligt' bevis

Med ønsker om alle tiders gode weekend til tråden!
Dorthe

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-10-09 12:44

Hvis din ansatte, har en bil til 2.000.000 kr. med GPS i til 60.000 kr. får han det samme i km penge, som hvis han kører i en Suzuki Alto til 100.000 kr. eller en gl. brugt bil til 5.000 kr. uden GPS.

Skrevet på en pæn måde: "Hvad rager det dig" hvad han kører i! Jeg håber du forstå hvad jeg mener - positivt for dig. Det er jo dig uvedkommende hvad din medarbejder bruger penge på.

Hvis du syntes du vil gi' ham en GPS, så gør du det, det er km pengene uvedkommende.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 16-10-09 14:30

alka

Spørgsmålet gik ikke på om Jeg MÅTTE give ham en GPS, men mere på om Jeg burde eller om det var hans ansvar at sørge for en sådanne den bil han stiller til rådighed, og som Jeg betaler for.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-10-09 14:58

Vi vender den lige lidt....

Er De biler Du stiller til rådighed udstyret med GPS og som sådan betragtet som et arbejdsredskab ?

Fyren der gene vil have en har jo stillet bil med indretning til rådighed, men sikkert ikke værktøj, så hvis han får en GPS som arbejdsredskab vil hans kolleger sikkert knurre lidt, selv om de ikke bruger den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-09 15:03

Gasmanden2, følg du bare din egen holdning - og lad ham selv betale

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-09 15:28

Hvis DU forlanger bilerne skal være udstyret med GPS - ja så må han jo SELV købe en - ellers stiller han jo ikke bil til rådighed... eller rettere sagt - du har ansat ham med bil uden at tænke sagerne igennem....

Driver jeg et vognmandsfirma med EGNE biler der SKAL have læssebagsmæk - ville jeg da ikke ansætte en fremmed vognmand der så ville forlange at jeg betalte for at få en monteret på netop hans bil....

Hvis du derimod betragter det som et NØDVÆNDIGT værktøj til dine ansatte - ja så må DU betale...

Uanset hvordan du vender og drejer det har han KUN KRAV på en hvis det er et arbejdsredskab....

Lovgivningen kan du glemme - dette hører IKKE derunder....

Det er dig som arbejdsgiver der leder og fordeler arbejdet.... - er han utilfreds må han finde noget andet - er han for god at slippe af med må du give ham den "lønforhøjelse"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-10-09 17:33

Det er jo dig selv der har lavet aftalen.
du har accepteret at han har den ordning. Hvis du har glemt at skrive ind, at det indbefatter at hans bil, fungerer på samme måde som de biler du stiller til rådighed- altså incl. en GPS, må du jo fremadrettet sørge for det.
Altså det med km. penge er sagen uvedkommende ,som andre har nævnt.
Hvis det betyder at han bruger for mange timer på landevejen uden GPS har ud som arbejdsgiver en interesse i, at det fungerer.

Du siger du har fået en forespørgsel, det lyder ikke som om det er et ultimativt krav,så nu er det op til dig at vurdere, om den aftale du har lavet skal laves om.
En ny situation:
enten--jeg vil ikke betale en ny GPS, men du kan få stillet en bil til rådighed som de andre.
eller acceptere at din aftale var for dårlig og giv ham en GPS og sørg for at få lavet en ny og bedre aftale fremadrettet, med alt incl.
Han har jo ikke stillet krav om alt muligt andet- så er det ikke en billig ordning iøvrigt for dig i det lange løb ??? Hvad koster det dig at have de andre biler- de skal vel også til syn og køre på brændstof og repareres ?

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 16-10-09 17:36

Hvad med de biler du stiller til rådighed for de andre, har du udleveret en gps til dem. Nu er en gps jo ikke en del af bilen så der er ikke forskel på om det er ham eller dig der stiller det til rådighed. Men giver du de andre ansatte skal han også have, man må ikke forskels behandle sine ansatte. Hvad med penge du spare ved at han stiller bilen til rådighed.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-10-09 18:23

Citat
Skal vi lige få noget på plads.
Jeg støder ofte på udtrykket "trække det fra"
Her er det den brede opfattelse, at så koster det mig ikke noget eller Jeg ikke skal betale det hele.

Det er helt forkert. Jeg betaler for alt der bliver købt til firmaet, og til fuld pris.
Trække fra, betyder, Jeg ikke skal betale skat af det. Ment på den måde, at Jeg kan fratrække det min fortjeneste inden Jeg betaler skatten i firmaet. Men billigere, det bliver det ikke.

Det er da så absolut så forkert formuleret som noget kan blive - naturligvis bliver det da billigere! Lad os antage for at tage et rundt tal, at den GPS koster 2000 kr. inkl. moms, så koster den kun 1600 kr. når du har fået moms tilbage på den. Og som du selv skriver skal du trække beløbet fra din fortjeneste INDEN skat hvilket vil sige at du betaler den med penge der ikke er svaret skat af, hvorimod din ansatte betaler den med beskattede penge og også skal betale momsen af den. Hvis vi antager ar du betaler 42% i skat har den alt i alt kostet dig 928 kr. efter skat, og din ansatte 2000 kr. - så at sige at det ikke bliver billigere er jo dybt forkert.

Derimod kan man så diskutere om du skal betale den eller ej - og det vil jeg så mene helt er op til dig. Som jeg kan se det er der ikke noget der er rigtigt eller forkert i den situation du beskriver - kun at det er billigere for dig at købe den end det er for din ansatte.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 16-10-09 19:34

Sig nej, men tilbyd ham en firmabil hvis han ikke mener at han kan bruge hans egen mere.

Han skal jo altid (med mindre det er skrevet i hans kontrakt) havde muligheden for at skifte til en firmabil.

Hvis han ikke vil har han vel selv ansvar for at den bil han bruger er i en sådan stand at den også kan bruges.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 16-10-09 22:28

Flash77

Citat
Det er da så absolut så forkert formuleret som noget kan blive - naturligvis bliver det da billigere! Lad os antage for at tage et rundt tal, at den GPS koster 2000 kr. inkl. moms, så koster den kun 1600 kr. når du har fået moms tilbage på den. Og som du selv skriver skal du trække beløbet fra din fortjeneste INDEN skat hvilket vil sige at du betaler den med penge der ikke er svaret skat af, hvorimod din ansatte betaler den med beskattede penge og også skal betale momsen af den. Hvis vi antager ar du betaler 42% i skat har den alt i alt kostet dig 928 kr. efter skat, og din ansatte 2000 kr. - så at sige at det ikke bliver billigere er jo dybt forkert.

Det vil sige, at hvis Jeg har 5000,00 kr. på min bankkonto og køber din GPS så bliver den ikke tømt for 2000,00 kr. men på mystisk vis får Jeg penge tilbage "fra en eller anden" så kontoen kun bliver lænset for 928,00 kr.

Det skal Jeg straks mandag morgen fortælle min revisor, du ved, ham der laver mit moms og skatteregnskab, der er vist noget han har fået helt galt i halsen.

Og så skal Jeg bagefter ud og købe mig nogle biler og ejendomme, Jeg betaler jo kun en trediedel af prisen, i forhold til andre mennesker, da Jeg jo har et momsnummer.

Altså kan Jeg nu købe tre ejendomme til 1 mil. og kun betale 1 mil. for dem alle tre.
Det skulle Jeg havde vist for mange år siden.

Tror du ikke der ville være liiiidt flere selvstændige, hvis det hang sådanne sammen.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 16-10-09 22:34

Og med hensyn til skatten, er Jeg ligestillet med enhver anden lønmodtager.
Jeg betaler nøjagtig samme skatte procent, som alle andre, af hver en tjent krone.

Den store forskel er den omtalte moms.
Til forskel af lønmodtageren i dit eksempel, ja så er han blevet trukket i skat af hans tjente penge.
Det gør Jeg sjovt nok også.
Men til forskel til ham, for Jeg en ny straf der hedder 25% moms til staten af hver krone Jeg tjener. Det gør han trods alt ikke.

Så enkelt som du stiller det op, er det ikke.

Alt kan stilles op så det ser rigtigt ud:

Senge bliver snart forbudt i DK, da man har fundet ud af, at over 90% af alle dødsfald, sker her.......

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-10-09 22:54

Nu vrøvler du jo endnu mere end du gjorde før!

Forskellen på at være momsreg. og almindelig lønmodtager er jo nettop at du kan trække tingene fra - og så vil regnestykket alt andet lige blive som jeg har fremlagt det. Og hvis din revisor er uenig i det synes jeg alvorligt du skal overveje at skifte ham ud, for så er han da absolut det dårligste du giver penge for!

Hvis du har 5000 kr. på din firmakonto er der jo en alvorlig forskel på om du trækker pengene fra kontoen til privatforbrug eller om du har et billag på det du har trukket pengene ud til (som jo naturligvis skal være firmarelateret). Du har da helt ret i at du her og nu efter at have trukket 2000 kr. på din konto bagefter kun vil have 3000 tilbage - men du vil med et trylleslag når du giver din revisor - du ved ham der laver din moms og skatteregnskab - også komme til at betale 400 kr. mindre eller få 400 kr. mere tilbage i moms alt efter hvor godt din momsperiode har været. Og minsanten om du ikke også når din revisor er færdig med dit skatteregnskab vil slippe 672 kr. billigere i skat for det skatteår som du har haft udgiften.

Og med hensyn til din bemærkning om der ikke ville være flere selvstændige hvis tingene hang sådan sammen - så er det jo nettop det der er fidusen (eller hvad vi nu skal kalde det) ved at være selvstændig.

Du har helt ret i at du er sidestillet med enhver anden lønmodtager med hensyn til skat - men da du er momsregistreret får du dermed mulighed for at kunne købe ting med penge der IKKE er betalt skat af - det er hele forskellen!

Og at du ser det som en straf at du skal betale 25% i moms er jo rent ævl! Du betaler ikke en krone i moms - det gør dine kunder, og du skal lave dit momsregnskab som udligner dine momsindtægter og udgifter for momsperioden. Det er kun privatpersoner der ikke kan få refunderet deres moms - moms er totalt ligegyldig for erhvervsdrivende da du betaler moms for alt du køber i dit firma og modtager moms for alt hvad du sælger - og det vil din revisor - du ved ham der laver din moms og skatteregnskab - udligne for dig, og du vil modtage et girokort hvor du skal angive om du skal betale penge eller have penge tilbage alt efter om du har haft større eller mindre udgifter i forhold til dine indtægter.

Og jo - så enkelt kan det faktisk stilles op. Og som jeg sagde, så håber jeg da alvorligt din revisor - ham der laver din moms og skatteregnskaber er enig i dette, da han ellers er det dyreste bekendtskab du har.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-10-09 23:13

Citat
Efter hans udgifter er fratrukket ( afdrag på bil, brændstof, forsikring, service og alt andet) har han ca 30.000 til sig selv. Det giver et "løntillæg" på ca. 2500 skattefri kroner hvert mdr.
Svarende til en lønforhøjelse på ca. 5500,00 pr. mdr.

Kan du fortælle mig hvorfor du mener tingene "kun" virker den vej du beskriver her? Her er jo nettop tale om penges værdi før og efter skat!

Kommentar
Fra : Gopinath

Dato : 16-10-09 23:28

Der er da noget du har misforstået gasmand.
Når du trækker noget fra, så betaler du kun halvdelen, hvis du f.eks betaler 50% i skat af din fortjeneste.
Så jo.. når du trækker fra, så får du det meget billigere.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 16-10-09 23:29

Du svare ikke på om de andre har gps´er i deres biler. Det kunne godt se ud til at du leder efter en god grund til ikke at give ham den gps. Man skal jo heller ikke glemme at det er dig der står med den største fordel af at han stiller bil til rådighed. Du slipper jo for udgifter til driften af bilen. Og har også denne fordel at hvis du bliver nødsaget til at afskedige den ansatte vil du med det samme spare penge, da du jo ikke har udgifter til bilen.

Det kunne jo også tænkes at i kunne dele udgiften til gpsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 03:35

Jeg ser at der stadig er den lidt forkerte mening som mange har haft i mange år, nemlig at selvstændige "bare kan trække lortet fra".
Javist kan de trække lidt fra, men det skal sgu da betales !!!!

Prøv nu at se på egne skattefradrag, man kan trække diverse ting fra, men de skal stadig betales hvad der får nogle til at droppe f.eks fagforening. Skatteværdien af fradrag er ikke nær så stor som for 25 år siden.

Og så tilbage til den damned GPS. Hvis Du giver Dig så køb de billigere, dvs. dem hvor kun er Skandinavien kort indbygget, og ikke alle mullige features som benzintankfinder m.m.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 17-10-09 11:05

Hej alle sammen der deltager i tråden, og tak for dette.

1. Prisen på GPSén er ikke vigtig, der er princippet i, når han stiller bil tilrådighed, at det så ikke er rimeligt at han også har ansvaret for den virker i firmaet. Og jo de andre HAR GPSér i deres biler. Problemet er at hans egen nu er gået i stykker, og at han så mener Jeg burde købe en ny til hans bil. Altså istedet for den han selv havde købt og sat i bilen.

2. Det er faktisk ikke en fordel for mig, at han stiller bil til rådighed. Det koster mig mere end mine egne biler, da vi kører mindst 60.000 km. årligt. Havde vi kørt betydeligt mindre, ville det være en fordel for mig, men som der er nu, er det dyrere. Jeg har dog valgt at gøre det, da Jeg for en "mindre" medudgift ( ca. 10-15.000 årligt) på den måde kan give ham mere. De andre i firmaet er blevet tilbudt samme vilkår, men han er den eneste der ønsker denne ordning.

3. Flash77. Du fordrejer ordene. Hvis mine kunder betaler momsen, hvorfor er det så mig der får girokortene...... Og hvis Jeg skal medgive dig det ( for der er jo lidt sandhed i det) ja, så er det jo også dem der betaler min skat. Men det er jo sadig mit navn på girokortene, og derfor mener Jeg, det er mig der betaler.
Hvis du ikke vil medgive mig dette, så må det jo samtidig betyde, at mine ansatte ikke selv betaler skat. Den betaler Jeg jo så, da de får deres løn af mig, på samme måde som Jeg får min indkomst fra mine kunder.
Vi er ikke uenige i at Jeg i firmaet handler for penge, der ikke er betalt skat af. Men det er ikke hele sandheden. Jeg betaler løbede virksomhedsskat, moms og div. afgifter og tillæg til staten. Men det er også korrekt Jeg kan trække nogle vare, op til en hvis beløbsgrænse, fra. Men det gavner mig ikke til dagligt, Jeg betaler sgu´stadig fuldpris for alt der købes ind, og det trækkes på min bankkonto. Der, Jeg får "fordel" af det, om du vil, er når min skattebillet for regnskabesåret laves, og der beregnes min skattebetaling. Nøjagtigt som LuffeA skriver. Tinene ER betalt fuldt ud, Men KAN give et skatemæssigt fradrag. Dette kommer så nogle gange 1 år efter varen er købt.
Så selv om det er en fordel, er det stadig forkert at påstå, Jeg ikke betaler fuld pris for GPSén.
Til forskel for en lønmodtager, har Jeg ikke et fradrag der kan sættes op i virksomheden, hvis Jeg har store eller mange udgifter i løbet af året, på samme måde som lønmodtageren kan hæve fradraget med det same, hvis feks. fagforeningen pludselig stiger volsomt.

4. Prøv at holde tråden, Jeg efterlyser personelige meninger om hvem der bør oppebære udgiften til GPSén.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-10-09 11:15

Citat
2. Det er faktisk ikke en fordel for mig, at han stiller bil til rådighed. Det koster mig mere end mine egne biler, da vi kører mindst 60.000 km. årligt. Havde vi kørt betydeligt mindre, ville det være en fordel for mig, men som der er nu, er det dyrere. Jeg har dog valgt at gøre det, da Jeg for en "mindre" medudgift ( ca. 10-15.000 årligt) på den måde kan give ham mere. De andre i firmaet er blevet tilbudt samme vilkår, men han er den eneste der ønsker denne ordning.

Hvis jeg forstår dig rigtigt- altså hvis ikke han havde den ordning, havde han forlangt mere i løn ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 11:22

Der savnes jo så erfaringsgrundlag fra andre arbejdsgivere, Kandu er jo nok ikke det det sted de kommer mest

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-09 11:45

Citat
Prøv at holde tråden, Jeg efterlyser personelige meninger om hvem der bør oppebære udgiften til GPSén.

Den har du fået op til FLERE gange

Du har IKKE pligt men ret - så det er "kun" firmaets tegnebog nu og i fremtiden der bestemmer om det er en god løsning - der er jo noget der hedder "precedens"

JEG ville ikke give ham den....

Har han valgt ordningen med SELV at stille bil til rådighed må han enten selv udstyre den bil eller undvære GPSen.....

Med hensyn til "prisen" på en sådan betaler DU kun ca. 25% af hvad din medarbejder betaler.....

Det skal jeg gerne uddybe hvis du ønsker det

Umiddelbart ville jeg da lige tjekke den revisors kunnen til at forklare sig - reglerne er jo ENS for ALLE firmaer - og LOVBESTEMT.......

Fortolkningen kan så diskuteres - derfor har vi et retssystem....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-10-09 12:01

Citat
3. Flash77. Du fordrejer ordene. Hvis mine kunder betaler momsen, hvorfor er det så mig der får girokortene...... Og hvis Jeg skal medgive dig det ( for der er jo lidt sandhed i det) ja, så er det jo også dem der betaler min skat. Men det er jo sadig mit navn på girokortene, og derfor mener Jeg, det er mig der betaler.
Hvis du ikke vil medgive mig dette, så må det jo samtidig betyde, at mine ansatte ikke selv betaler skat. Den betaler Jeg jo så, da de får deres løn af mig, på samme måde som Jeg får min indkomst fra mine kunder.
Vi er ikke uenige i at Jeg i firmaet handler for penge, der ikke er betalt skat af. Men det er ikke hele sandheden. Jeg betaler løbede virksomhedsskat, moms og div. afgifter og tillæg til staten. Men det er også korrekt Jeg kan trække nogle vare, op til en hvis beløbsgrænse, fra. Men det gavner mig ikke til dagligt, Jeg betaler sgu´stadig fuldpris for alt der købes ind, og det trækkes på min bankkonto. Der, Jeg får "fordel" af det, om du vil, er når min skattebillet for regnskabesåret laves, og der beregnes min skattebetaling. Nøjagtigt som LuffeA skriver. Tinene ER betalt fuldt ud, Men KAN give et skatemæssigt fradrag. Dette kommer så nogle gange 1 år efter varen er købt.
Så selv om det er en fordel, er det stadig forkert at påstå, Jeg ikke betaler fuld pris for GPSén.
Til forskel for en lønmodtager, har Jeg ikke et fradrag der kan sættes op i virksomheden, hvis Jeg har store eller mange udgifter i løbet af året, på samme måde som lønmodtageren kan hæve fradraget med det same, hvis feks. fagforeningen pludselig stiger volsomt.

Jeg fordrejer slet ikke nogle ord. Hvis du får et girokort på moms er det fordi dine kunder har betalt mere moms til dig end du har "brugt" moms på at købe ting eller ydelser til din virksomhed. Det vil sige at hvis du har solgt varer eller ydelser til dine kunder for 100.000 kr. + moms - i alt 125.000 kr., og du har købt værktøj, GPS'er eller andre ting til din virksomhed for 20.000 kr. + moms - i alt. 25.000 kr., så har du haft 20.000 kr. mere i indgående moms end udgående moms. Moms er og bliver aldrig dine penge. Moms er en afgift som private mennesker pålægges, og derfor udlignes momsen på alt hvad du har haft af udgående og indgående moms i hver momsperiode. Du kan som selvstændig ALDRIG komme til at betale moms - dine kunder betaler moms, og du afregner med skat om dine kunder har betalt dig mere moms end du har brugt - men betale moms vil du aldrig komme til. Hvis du omvendt havde solgt varer eller ydelser for 20.000 kr. + moms og købt ting for 100.000 + moms ville du få 20.000 kr. tilbage i moms. Derfor synes jeg ikke man kan sidestille tingene med at man betaler moms - det er statens penge som du "opbevarer" for dem, så at sige du straffes med at skulle betale 25% moms er direkte forkert. De 100.000 kr. du har solgt varer for er dine, men de 25% moms der bliver pålagt til sidst på din faktura har aldrig været dine penge.

Virksomhedsskat betaler du kun af din virksomheds resultat - d.v.s. at hvis din virksomhed efter udgifter og løn til både dig og dine ansatte m.m. går i nul, så skal du ikke svare virksomhedsskat. Tjener din virksomhed penge skal den selvfølgeligt svare skat som alle andre - men dette påvirker jo ikke din privatøkonomi om din virksomhed svarer skat af overskud, og stiller dig ikke som privatperson dårligere end alle andre.

Hvorvidt man vil sige at du betaler dine medarbejderes skat eller om de selv gør, det er jo egentligt kun et spørgsmål om hvordan man ser på tingene. Du giver dine medarbejdere x kr. og en del af de penge skal de betale i skat - så det er penge de har tjent ved at arbejde for dig som de betaler skat af - men det er jo ikke anderledes end i alle andre virksomheder.

Jeg har også tidligere givet dig ret i at du her og nu skal betale det samme for en GPS som din medarbejder - men den vil alt andet lige på sigt koste dig mindre end den vil for din medarbejder - og det synes jeg da for at komme tilbage til det dig spørgsmål går på, også bør veje på vægtskålen i dine overvejelser. Hvis vi skal vende tilbage til dine egne regnestykker omkring hvorvidt du betaler din medarbejders skat, så skal du jo trods alt udbetale din medarbejder omkring 4000 kr. før skat for at han har de 2000 tilbage efter skat til at købe den gps for - og de penge bliver der ikke "refunderet" noget på.

Hvis du har GPS i dine andre ansattes biler og det tjener dem godt i hverdagen kan man vel sidestille det med det værktøj de bruger i deres hverdag, og set ud fra det synspunkt vil det vel være rimeligt nok hvis du betaler den. I den sindste ende betaler du vel også timeløn til den pågældende - også for den tid han evt. kører forkert, og så er det måske på sigt en god investering.

Jeg synes stadig ikke der er noget der er mere rigtigt eller forkert hvad enten du giver ham den eller ej. Det er dig der er chefen, og dermed dig der vælger hvad dine ansatte skal udstyres med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-10-09 15:40

Jamen så får du min personlige holdning - udover det jeg allerede har givet udtryk for.

Du skal vise dig som en god personaleleder, som gerne vil have at dine medarbejdere trives. Du vil ikke have- at sådan et beskedent ønske, skal komme i vejen for et godt samarbejde.
Altså GPS hører med til "værktøjskassen" og som alt andet grej, skal det skiftes eller repareres.

Du har lært, at der skal være mere præcise aftaler mellem dig og dine medarbejdere fremover.

Håber du bestemmer dig for en god løsning, som du selv kan have det godt med og som ikke giver flimmer på arbejdspladsen.