/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Farvelægning i excel
Fra : moltov
Vist : 2512 gange
100 point
Dato : 15-10-09 13:13

Hej Med jer

Kan man lave et regneark således at den automatisk farvelægger hver anden række med en anden farve end hvid? Uanset om man indsætter ny række eller sletter, så laver den farverne hver anden `?

Håber det er forklaret grundigt nok!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-09 14:08

Nej det er rent håndarbejde!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-09 14:31

Det er nemt at farve rækkerne manuelt, bare klik på tallet til rækken. Men du kan ikke tilføje eller slette rækker , der går kuk i farverne. Jeg har lige gjort det. Og det virkede ikke som severino skriver.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 15-10-09 14:46

Hvis det er Excel 2007, kan du bruge denne metode:

Brug betinget formatering. Reglen skal være =ISEVEN(ROW())=TRUE eller =ER.LIGE(RÆKKE())=SAND og så vælger du bare den farve, du ønsker i de rækker, der er lige.

I Excel 2003 skal du have aktiveret Analysis Toolpak, for at ER.LIGE()-funktionen virker. Det kan du vist gøre i Data-menuen, så vidt jeg husker. Ellers må vi finde på en anden formel, der kan regne ud, om en række er lige eller ulige.

Du kan opnå samme farvning af rækker vha. VBA/macroer - hvis du ønsker det, må du lige skrive.

Fordelen ved betinget formatering-metoden er, at farvningen forbliver korrekt, selvom du indsætter eller fjerner rækker.

Simon

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-09 20:38

Eller som VBA, fra række 1 til 100

Sub farve()
For Række = 2 To 100 Step 2
Rows(Række & ":" & Række).Select
With Selection.Interior
.ColorIndex = 15
.Pattern = xlSolid
End With
Next Række

For Række = 1 To 99 Step 2
Rows(Række & ":" & Række).Select
With Selection.Interior
.ColorIndex = 0
.Pattern = xlSolid
End With
Next Række

End Sub

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 18-10-09 05:05

Måske du kan bruge dette link til noget:
http://www.techonthenet.com/excel/questions/cond_format1.php

Det er i hvertfald noget, jeg er ved at undersøge om jeg selv kan bruge.

Det hedder måske noget andet hvis det er excel 2007, men må man kunne look up i help menu

Godkendelse af svar
Fra : moltov

Dato : 30-11-09 12:39

Tak for svaret Rosco40.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 01-12-09 19:35

Selv tak.