/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Friture
Fra : refi
Vist : 12089 gange
100 point
Dato : 15-10-09 10:06

Børnebørnene ville have pommes igår

Nå gang i frituren - og det var jo nemt nok.....

Bagefter syntes de så ikke de smagte helt som dem de får på McD

Så spørgsmål...

Hvilken er den bedste fritureolie
Er den samme god nok til både pommes og f.eks. fisk

Vi frituresteger ikke så tit og altid med NY olie...
Vi kigger dog ikke så nøje efter HVILKEN olie vi køber og den igår var solsikkeolie...

Hvad bruger I

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 15-10-09 10:12

Rapsolie.. den er uden smag

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 15-10-09 10:13

hej jeg bruger rafinol det er ikke olie det ligger i pakker som stegemagarine
jej har brugt solsikke olie men bruger det ikke mere det sætter en nærmest
gummi hinde og gryden er meget svær at gøre ren

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-10-09 10:20

Jeg bruger rapsolie. Men bruger så sjældent ønskebrønden, at jeg må hælde frisk olie på hver gang. Lidt dyrt, men man kan altså ikke rigtig friturestege på anden vis.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-09 10:21

Der er ikke noget galt med solsikkeolie til friturestegning, eller rapsolie. Olivenolie tåler ikke så meget varme, så den dur ikke.

Raffinol er også fint, men er lavet af svinefedt, som skulle være mere usundt (kolesterol) end planteolierne.

Men det kan være temperaturen den har været gal med når det ikke smager ungerne rigtigt, måske savnede de bare den "rigtige smag" af gl. fritureolie.

Normalt kan man sagtens friturestege forskellige ting efter hinanden i samme olie (skal selvf. ikke være harsk eller branket), dog aldrig kager o. oign. hvis man har friturestegt fisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-09 10:23

Citat
Men bruger så sjældent ønskebrønden, at jeg må hælde frisk olie på hver gang.

Det er så også det der sker her

Hvor længe kan sådan noget stads egentlig holde sig i en friture.....

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 15-10-09 10:59

Hejsa,

http://www.tefal.dk/Consumer+service/Questions+and+answers/Home+questions+and+answers.htm?DdlFamily=%7B01BDDA3D-4C6D-4E4A-BAD3-90C8D16147D8%7D

Her er lidt gode tips til friture-kokkereringen. Står blandt andet om filtrering af olien og også hvor ofte man bør udskifte.

mvh Moose

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-10-09 11:04

Jeg ville ikke bruge det, efter det havde stået i max 14 dage...

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-09 11:18

Hej refi.
Jeg har altid brugt palmin.
Læs her hvorfor bl.a.
Citat
Stegning og friturestegning producerer også transfedtsyrer på grund af de høje temperaturer og hydrogenering – "brintning" – som ændrer de naturlige oliers umættede og essentielle – livsvigtige – fedtsyrer. Man bruger en katalysator af nikkel og aluminium til hydrogenering af olierne, og det kan ikke undgås, at en smule af disse metaller findes i det færdige produkt, fx margarine. Der sker det med olierne, at alle dobbeltbindinger i olien bliver mættet med brint, olien bliver fast og indeholder ikke længere essentielle fedtsyrer. Hvis olien bliver fuldstændig hydrogeneret, bliver den meget fast og uden transfedtsyrer, som griber ind i de essentielle fedtsyrers virkning i kroppen, og sådant hårdt fedt kan uden yderligere skader bruges til at stege med. Det gælder fx kokosfedt – Palmin, der fra begyndelsen indeholder over 90% mættet fedt.

Det er det bedste og kan bruges flere gange.

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 15-10-09 11:30

Man skal alligevel ikke spise friture mere end 14 dage i træk, det er middelmådigt usundt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-09 11:56

Palmin havde jeg spekuleret på, men anså det egentlig IKKE så godt til friture, men det er måske en misforståelse

Det skal vi jo alligevel have til "klejnerne"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-09 11:58

Citat
Det skal vi jo alligevel have til "klejnerne

Nemlig så...og dem har jeg også kogt i frituren.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-10-09 12:01

Uhmmmm kommer i tanke om den gl dags friturestegte Camenbert (den skal komme een i møde når den kommer op af badet ) med solbør halløj

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-09 12:05

Mon ikke klejnerne så "smager" af fisk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-09 16:52

For ikke at ødelægge friture olien for hurtigt, gælder det først og fremmest om at den ikke bliver overhedet.
De fleste termostatstyrede frityrekedler har det med at skyde en del over målet hvis man starter dem fra kolde og bare stiller termostaten på den ønskede sluttemperatur.

Stil den derfor først noget lavere og drej først op lige før varrne skal i.

Pomftites bliver bedst af friske rå kartofler, som man lige har skåret ud i passende stænger.
De bliver bedre end Mc donalds.
Det dårlige overfedtmættede Mc donaldprodukt er ikke noget at stræbe efter. Synd at børnene er vendet til det. Det er formentlig også tilsat kunstige smagsstoffer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-09 18:40

De kommer nu vist sjældent på McD - det er vist kun når der "handles stort"

men men men

Tog lige chancen og prøvede en lille portion med Palmin....

Og jeg må indrømme at de var noget bedre end de sidste

Og så er det jo lidt nemmere i "fast form"

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 15-10-09 18:41

Tak for svaret piaskov.

Det virkede - om det så er det bedste må tiden jo vise

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-09 20:13

Citat
om det så er det bedste må tiden jo vise

Ja smag og behag er jo forskellig men jeg syntes det er det bedste refi.
God fornøjelse med det.
Og tak for point.