/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Afslibning af bejdse.?
Fra : Hogarth
Vist : 9188 gange
40 point
Dato : 13-10-09 22:57

Hej..

kan man på nogen måde slibe/fjerne alt bejdse af et massiv egetræs bord som bejdse i en helt mørk farve..? Eller trænger bejdsen så langt ned i træet at det er umuligt af fjerne igen. Jeg gider nemlig ikke gå i gang med afslibning bordpladen hvis løbet er kørt.
kunne nemlig godt tænke med et super flot egetræs i orginal look... Kan det lade sig gøre at få bordet tilbage til orginal stand..?

på forhånd mange tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-09 02:30

Bordet er næppe af massivt egetræ, men af en fineret plade af en art. Aligevel burde det være muligt at slibe bejsen væk. egetræsstruktur er så tæt at bejden formentlig kun er i det alleryderste overfladelag,
Prøv at slibe med en rystepudser. Jeg har gjort det engang på et gammelt mørkbejset skrivebord.
Det er et pænt stort arbejd,

Kommentar
Fra : Hogarth

Dato : 14-10-09 08:16

jeg ved med sikkerhed at bordet er massivt egetræ. men ellers tak for dit svar.
mit spørgsmål står stadig ved magt.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 14-10-09 17:57

Jeg fik af min maler oplyst at det ikke var muligt, men det kan der jo være andre årsager til. Nu var det også en reol jeg havde.

Men hvis det kan lade sig gøre som transor skriver, så er det vel nemmere at høvle bordet. Men de kringlede ben er en anden sag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-09 19:01

Jeg har bejdset hylder, i 3 cm. tykkelse i limtræ. I forbindelse med at jeg skulle afkorte dem kunne jeg se at bejdsen gik ca. 3-4 mm ned i træet når jeg kiggede på enden af træet, måske det er en oplysning du kan bruge til noget - hvis du vil slibe det ned.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-09 19:30

Egetræ er ret hårdt og tæt me en ringe gennemtrængelighed for pigmenter.

limtræ laves, så vidt jeg ved normalt kun af fyrretræ.

Bejdse er forskellige ting. Der er en type hvor farven kommer ved reaktion mellem to tyndflydende væsker. Den findes vistnok kun som sort. sådan noget kan selvfølgelig trække længere ind end et pigmenteret produkt.

Kommentar
Fra : Hogarth

Dato : 14-10-09 22:51

Mange tak for de gode svar.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-11-09 23:32

Jeg har slebet og bejdset en gammel kommode, slebet alt det dårlige, løse, krakelerede af bare nogenlunde, kun det dårlige, og så bejdset den om med sprit bejdse, i samme orginale farve.
Der hvor lak og bejdse er slebet af tager træet imod ny bejdse og resultatet bliver ikke så dårlig.
Herefter fik den en god gammeldags højglans skibslak fra Henkel.
Det var et stort stykke arbejde med at finde den rette farve, mængde og omlakering 3-4 gange.
Men resultatet blev meget flot. Det samme har jeg gjort med en gammel kakkelbord 100 år gammel med fint resultat. Jeg kan maile et billede om nødvendigt.

Hilsen EH