/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Krydspind sidder fast , Hjælp
Fra : Hemmje
Vist : 2080 gange
500 point
Dato : 13-10-09 21:54

Jeg har brug for hjælp til min scooter.

Jeg har desværre fået krydspinden i pejlstangen til at sidde så meget fast (efter oliepumpen er gået på den ) så den har kørt uden olie :S jeg kan ikke engang banke den ud med en skruetrækker og hammer. Jeg har ikke lyst til at skulle skilde hele motoren ad, da jeg ikke har så meget forstand på alt længere inde end cylinder.

Så er der et meget klogt hoved det ved hvordan jeg får den skide krydspind ud ? Jeg er ligeglad med hvor lang tid jeg skal bruge bare jeg kan få den ud.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-09 22:20

Og hvad var så Din plan hvis krydspinden var kommet ud med nogle hårde slag, har Du nye dele ???

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 22:22

Ja det har jeg. Men nytter jo ikke noget hvis jeg ikke kan få krydspinden ud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 22:36

Jeg ville tage en gevindstang. Nogle planskiver + en stump rør. Med dette ville jeg lave en lille aftrækker eller udtrækker.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 510 point
Dato : 13-10-09 22:40

Altså møtrik+lille skive. Selve gevindstangen skal gennem krydspinden. Skiven skal kunne gå igennem stemplet. Stikkes igennem. På den anden side, sætter du et stykke rør. Og på gevindstangen så en stor svær planskive (der når uden på røret). Hullet i røret skal være så stor krydspinden kan gå in i dette). Møtrik på. Så spænder du på rørsiden og trækker derved krydspinden igennem lige så stille. Sansynligvis ryger stemplet, men whatever.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 22:41

Citat
Jeg ville tage en gevindstang. Nogle planskiver + en stump rør. Med dette ville jeg lave en lille aftrækker eller udtrækker.

Hmm hvordan vil du aftrække eller udtrække krydspinden? Evt hvilket værktøj

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 22:41

Nu fik jeg resten :D hehe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 22:42

Filer du rørenden, der vender mod stemplet fint til, kan du måske spare stemplet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 22:42

Går ud fra krydspinden er hul. Ellers duer det ikke.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 22:47

Lyder som en fiks måde spm jeg helt sikkert vil prøve imorgen 3773. så det bare om planskiven nå de er nede i 10mm kan holde til det store pres lontra at møtrikken kan, for det sidder godt nok meget fast. Stemplet er ligemeget da det er smadret og skal skiftes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 22:51

Ellers laver du selv en planskive der med garanti kan holde. Skær en stump fladjern af, f. eks. 4mm og bor et hul i den svarende til gevindstangen. Så skal den nok komme ud.

Sådan hev vi plumberne ud af Puch cylinderne i "gamle" dage. Det var tusind gange nemmere end alle fidustrickene med at bore og regere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 22:59

Rykker du gevindstangen over (oftest er disse noget halvblød jern) så led i kassen med med blandede bolte. En unbracho af ordentlig kvalitet har en større trækstyrke end gevindstang.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 23:01

Citat
Ellers laver du selv en planskive der med garanti kan holde. Skær en stump fladjern af, f. eks. 4mm og bor et hul i den svarende til gevindstangen. Så skal den nok komme ud.

Sådan hev vi plumberne ud af Puch cylinderne i "gamle" dage. Det var tusind gange nemmere end alle fidustrickene med at bore og regere

hehe okay lyder godt, skal prøve det hvis jeg kan finde nogle stumper til projektet imorgen. Desværre ligger jeg ikke inde med værktøj til at lave sådan nogle planskiver selv, så bliver nok en dyr fornøjelse at anskaffe det hele, tror jeg. Men problemmet ligger jo bare hvis det er smeltet sammen efter turen uden en klat olie indtil stemplet gav op og satte sig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 23:01

Sidste mulighed er at gå i gang med en minisliber og simpelt skære stemplet væk. Så kan du komme til med en lille aftrækker (en autoriseret een).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 23:03

Arhhhh, hvis i har en maskinfabrik i nærheden eller et smedeværksted, så besøg dem, med en pose øl. Så finder de nok noget i skrottønden der kan bruges. De har også ordentlige gevindstænger (sansynligvis).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 23:08

En bette landsbymekaniker kunne også være et sted de kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 23:08

Okay jeg prøver hvis du mener at det godt kan lade sig gøre at få den ud, giver det et forsøg og skriver herinde om det gik eller ej. Indtil vidre mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 23:12

Hvis du kan bruge råde trykker du skal bare på accepter ved det svar der duede!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 23:13

Normalt er det noget nemmere at trække tingene ud, end at hamre det ud. Og skaderne bliver anderledes små.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-09 23:22

Vedr. skader arbejder Du med aluminium der er lidt skørt, så pas på køleribberne.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 13-10-09 23:24

Hvis det virker imorgen trykker jeg glædeligt på accepter svar

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-09 23:28

En stump rør der er så stor krydspinden kan gå indvendig i. En stump rør eller rundjern der er lidt mindre end gevindstangen. En kraftig skruetvinge. Så kan du trykke den igennem.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-10-09 14:29

Efter hvad jeg har læst skulle du kunne opvarme stemplet med en varmeblæser eller noget.
Du skal varme det sådan lidt over det hele og ikke kun på et sted. Men hvis du alligevel skal have nyt stempel så det sikkert lige meget.

Når du opvarmer metallet vil det udvidde sig og blive en smule større.

Du skal ikke opvarme selve krydspinden fordi den skal ikke blive større.

Prøv også at opvarme plejlstangen og stemplet samtidig og se om krydspinden bliver løs.

Men hvis du har kørt uden olie kan det så ikke tænkes at delene at bliver så varme at de er smeltet.
Stemplet er nok lavet af aluminium så det er nok det som smelter først.

Ellers hvad med en nedstryger sav ? Sæt en klud i hullet ned motorblokken så der ikke kommer snavs derned.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-09 14:34

Hvorfor ikke bare trække eller skubbe den ud?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-09 15:05

>3773
Hvordan synes Du selv det går ?
Motoren mistede smøringen

Kommentar
Fra : peterjg

Dato : 14-10-09 15:08

Hvis det lille projekt ikke lykkes, så er det muligt at købe en krydspinds uddriver hos thansen.
Varenr. 9968 8000 008
Pris kr 299,00

Undskyld reklame.

Hilsen peterjg

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-10-09 15:10
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-09 15:45

Narj hvor smart. En autoriseret udgave af den aftrækker jeg har beskrevet hvordan man fusk-fremstille. Men har man ikke skramlet der skal bruges, var det da meget nemmere at købe sådan en dims i TFusker.

Sig mig LuffeA. Har du fulgt tråden?????

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 14-10-09 19:21

Tak for svaret 3773.

Det virkede og den smuttede bare ud derfra som smør ved brug af lidt wd40. Super tak for tippet og hjælpen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-09 19:25

Tak for det, og godt man kunne hjælpe.