/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hundelorte indendørs
Fra : annette2610
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 13-10-09 11:56

hvordan kan man bedst få sin hund renlig? skal den skældes ud når den besørger indendørs?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-09 12:00

Du skal kun irettesætte hunden, hvis du tager den på fersk gerning, ellers forstår den ikke en pind af det... dvs du skal tage den "med bukserne nede" og ikke når den først er færdig

Du skal heller ikke skælde for meget ud, så bliver den bange,

Når den sidder der og lægger an til landing, så kan du godt sige et bestemt nej, og skynd dig så at få den ud, når den så er dygtig, så skal du rosen den rigtigt meget

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 13-10-09 12:25

eller kan du bare gå ture med den..mere end en gang om dagen!

Det slår aldrig fejl

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 12:26

Går udfra at der er tale om en hvalp, og hvis det er- så er der dette link, som beskriver det man kan gøre for at forebygge.

http://www.netdyredoktor.dk/sw18873.asp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-09 13:26

Hvor gammel er din hund?

Hvalpe skal ikke skældes ud. Heller ikke for at være urenlige indendørs.

Hvalpe ER ikke renlige. Mange unge hvalpe er slet ikke modne til at holde sig. Og heller ikke bevidste om hvad de laver i DEN ende.. Ligesom en lille menneskebaby. Sådan en skælder man jo heller ikke ud for at lave i bukserne..

Hvis din hund er over 3-4 måneder, så skulle den kunne mærke, når der kommer noget ud. Og så kan du vænne den til at det er sjovest at gøre sig ren udenfor. Det gør du ved at gå mange ture med den. Og ved at rose og give godbidder hver gang der kommer en lille sø eller andet udendørs. Indendørs ignorerer du hunden hvis det går galt, --og tørrer op efter den. Bedst er det jo at du når at få den udenfor inden den skal noget. F.eks. når hvalpen har sovet, spist eller leget.

Hvis der er tale om en voksen hund, som tidligere har været renlig, så skal den måske en tur til dyrlægen. Der kan være noget galt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-10-09 14:26

Alle hunde skal luftes - gerne flere gange hver dag - og gerne på samme tid. Tag hunden ud til samme sted hver gang, så vil den vende sig til, at besørge der. Hvor tit får den noget at spise?
Ros gerne hunden og giv den en godbid - når den besørger hvor den skal - på din anviste plads.

Birgitta er også inde på det rigtige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-09 14:39

Hvis du har en have, og hvis det er en hanhund, kan det være en god idé at sætte en pind, og så håbe på den vil tisse i nærheden af den (han letter jo ikke ben i starten hvis det er hvalp), næste gang vil den så tisse der igen, og det bliver så endnu mere interessant når den kan ramme pinden

Jeg fik min den sidste hvalp renlig på den måde

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-10-09 20:48

Min erfaring er, at hvis der ligger en avis på gulvet, så er det dér hunden besørger hvis behovet opstår.
Og det er jo nogen nemmere at fjerne en avis, end at gøre gulvtæppe rent.

Derudover vil jeg læne mig op ad Birgitta, man når rigtig langt med ros på de rette tidspunkter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-10-09 20:57

Kære Troldepige
Udover det link fra netdyredoktoren, turde jeg slet ikke nævne det med avisen.
Da vi fik vores hvalp,for 4 år siden, var den vant til avistrixet fra opdrætter og det virkede upåklageligt- supplerende med det som mange har sagt herinde og som netdyredoktoren beskriver. Men da jeg fortalte det i "visse" hundekredse- blev de synligt forarget- og det læste jeg også flere steder, at det var ikke metoden, men inden jeg fik ændret praksis, var han allerede renlig. Det tog bare 1 uge.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-10-09 21:36

smuller54, jeg har simpelthen opdaget det ved tilfældigheder.
For mange år siden købte jeg en hvalp, og en dag sad jeg ved sofabordet og kiggede reklamer igennem, og lagde dem på gulvet efterhånden som jeg var færdig med dem, og så var meningen at de skulle i containeren næste morgen når vovse skulle luftes.
Men da jeg vågnede næste morgen havde vovse tisset på en af aviserne.
Og så blev der lagt aviser på strategiske steder, og resten af renlighedstræningen bestod af ros når han gjorde det udenfor.

Vovsen jeg har nu er godt 3 år gammel, men for en måneds tid siden havde han dårlig mave i en periode (fandt ud af at Frolig er for stærke for hans mave) og sk.. på gulvet om natten.
Forsøgsvis lagde jeg et par aviser på gulvet på nogle udvalgte steder, og sørme om ikke han næste nat havde gjort det på en avis. :)

Kommentar
Fra : Lulleogodin

Dato : 29-12-09 18:08

Hmmm... Så din hund er begyndt at gøre det indenfor fordi han fik dårlig mave er det rigtig forstået eller???

Og syntes det er helt okay at skælde en hund ud???
Har selv en hund der er snart 4 år gammel da han var ca. et ½ år gammel begyndte han at tisse i sengen og det skulle han da have skæld ud for!!!