/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
klorin + urin = RØD
Fra : malmin
Vist : 5444 gange
200 point
Dato : 12-10-09 21:10

Er der nogen kemikere i dette forum der kan forklare hvorfor mit urin bliver rødebedefarvet når det kommer i kontakt med den mindste sjat klor!!
Jeg har spurgt mange læger, som ikke kan svare. Jeg har endda spurgt min dyrlæge, som heller ikke havde noget svar. Dyr kan jo ikke fortælle hvor det gør ondt, så jeg tænkte på lakmusprøver eller lignende.
Jeg har fået at vide at en kemiker sikkert kan svare på spørgsmålet, men jeg kender ingen kemikere.
Jeg ved at det ikke er fordi jeg spiser mange rødbeder, lakrids o.s.v Det har stået på i nogle år nu, og det er noget der står på altid, så det kunne være interessant at vide hvorfor.
P.S. Jeg ville hurtigt blive afsløret i en svømmehal

malmin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-09 21:15

Svømmehal - du svømmer ikke rundt i klorin ej heller i klor.

Svømmebadet bliver tilsat klor og afballanceret med saltsyre.

Dog bliver klor og saltsyre ikke tilsat samme sted da der så kan opstå klorgas som er dødeligt.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 21:17

det var ikke det jeg spurgte om, og hvad ved jeg om hvad de kommer i vandet i en svømmehal, alle siger bare at det er klor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-09 21:26

Ok -

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 21:27

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-09 21:30

Citat
det var ikke det jeg spurgte om, og hvad ved jeg

Nej - det har du nok ret i - du har åbenbart MANGE uløselige probler - og på kun 10 uger

- Ubesvarede 3
- Besvarede 3
- Annullerede 7
- Slettede 0
Ialt 13

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-09 21:50

Du skal holde op med at drikke klorin, så pisser du ikke rødt mere. Det går osse ud over hukommelsen kan jeg se, med dine åbne og annullerede spørgsmål

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 22:07

Det er faktisk et seriøst spørgsmål jeg stiller her. Og den der kan give mig et svar skal nok få point, hvis der er det i er bange for ikke vil ske!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 22:12

Hvorfor er i(refi og klumme/krumme) altid så negative? Der er da ingen der ønsker at genere jer med de spørgsmål der bliver stillet!!!!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-09 22:24

Najjjjj det ved vi da godt, men ærlig talt, skulle du så ikke lige lukke dine sp. og lade være med at annullere så mange. Det kan da ikke passe, at du bare skal skide på dem som førsøger at hjælpe dig, på trods af dine højst besynderlige spørgsmål. Du har haft 308 indlæg på dine 7 spørgsmål og så annullerer du bare...Det lugter bassemand.

Du skrev: altid så negative.... hvordan når du frem til en berettigelse for denne tåbelige generalisering??? Eller er det bare din talemåde??

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 22:38

Måske er det bare din generalle væremåde der virker negativ, Klumme, ligesom visse andre på Kandu, der har en negativ tilgang til alle de spørgsmål der bliver stillet. Hvorfor holder i jer ikke fra de spørgsmål der gør så ondt i øjnene på jer?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-10-09 22:39

Jeg ville gå til lægen med en urinprøve, for at se om der er blod, bakterier eller andet der ligger i kanten af normalområdet, det vil måske kunne give en lille vink om hvorfor

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 22:44

Hej A.C.Rosmon
Jeg har haft urinprøver med adskillige gange til læger og speciallæger. Jeg har endda haft klor med, fordi de var tvivlende over for mit usædvanlige problem.
Hilsen malmin

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-10-09 22:55

får du kosttilskud eller meget solsikkefrø? Er det rigtigt rødt, eller er det mere orange. Der er en varm gul farve, der hedder Indisk Gul, og som laves af urin fra køer, og ellers må det være en kompleks metalforbindelse.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 23:14

Min urin har en helt normal farve, når den kommer ned i kummen, men hvis toilettet har været rengjort med klor(fy det må man ikke)så bliver min urin mørkerød/rødbedefarvet/mørk rødvins farvet. Jeg tager fiskeolie og kalk med D-vitamin. Ellers lever jeg af normal dansk mad.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-10-09 23:21

Citat
Min urin har en helt normal farve, når den kommer ned i kummen, men hvis toilettet har været rengjort med klor
Så lad være med at bruge klor, det vil også gavne miljøet, - havde der været er forklaring havde du sikkert fået den fra dine læger.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-10-09 23:31

Selvfølgelig er der en forklaring!!!!! Det er den jeg søger. Nu er det bare sådan at læger ikke ved alt, hvordan skulle de også kunne det, og med den læge mangel og ventetider til speciallæger og sygehuse, er det vanskeligt at få svar på f.eks. mit spørgsmål. Derfor prøver jeg at stille det her på Kandu, under KEMI, og håber på, at der er nogen der har hørt om samme underlige fænomen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 23:38

Jeg tvivler på at du vil kunne få opklaret dit mysterium her på kandu

Kan du ikke prøve at spørge på - lægens bord - ??

http://www.dr.dk/DR1/laegen/20060127163852.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-09 00:32

Citat
negativ tilgang til alle de spørgsmå
....Der var den igen med den generalisering som er karakteristisk for svag argumentation og udsagn uden pondus.

Fis i en hornlygte bette klorpisser. Læs alle mine og for den sags skyld osse Refi's indlæg og du vil opleve, at jeg svarer helt alm. på NORMALE spørgsmål, som er seriøse. Men så er det jo pludselig ikke interessant mere, når det viser sig, at det kun er dummernik-sp som dine, der får en gang lort.

Svar lige på, hvorfor du annullerer så relativt mange spørgsmål, hvor så mange brugere har forsøgt at hjælpe dig og hvorfor du ikke lukker de åbne spørgsmål du har stående???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-10-09 00:34

Citat
og med den læge mangel og ventetider til speciallæger og sygehuse, er det vanskeligt at få svar på f.eks. mit spørgsmål
sikke en gang vrøvl

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-09 00:36

Jeg kan måske en del af forklaringen.

Det er ikke klor men klorin, som danner rød farve med din urin- går jeg ud fra.

Selv om mange i daglig tale kalder det klor er det i realiteten hypoklorit, som er hovedbestanddelen i klorin.
hypoklorit kan kun eksistere i stærk basisk opløsning. Hvis der tilsættes syre spaltes det under frigivelse af luftformigt klor ( klorgas) hvoraf dog en lille smule kan opløses i vand.

Klorinen er derfor stærkt basisk og det er formentlig den stærke base, som gør din urin rød.

Der er mange organiske stoffer som kan skifte farve ved forskellige grader af surhed ,
En af dem er phenolphthalein , der bliver lysserød med base.

Phenolphthalein bruges i visse afføringsmidler, og kan måske dannes ved nedbrydning af anden medicin eller specille stoffer i føden. Ved sur eller neutral opløsning er det klart og farveløst. Det udskilles via urinen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-09 00:39

Ja Bent den grinede jeg osse af. Men det er åbenbart en mani hos ham klorpisseren, at alt skal overdrives for at han kan håndtere det LOOOL

Hvorfor fanden pisser han ikke bare et sted, hvor der ikke bruges klor, så er den ged vel barberet - I øvrigt ulækkert hvis han pisser i svømmehaller bare for at se om hans pis stadig blir rødt LOOOL.

Hvorfor spilde ALLE lool de manglende læger og speciallægers tid med det rødpisserbavl

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-09 00:44

Teknisk god mulig forklaring Transor. Men hvorfor dog spilde en læges tid med det nonsens, når man bare kan urinere et andet sted eller stoppe med den klor / klorinforurening. det samme vil en læge nok tilråde den hårdt ramte patient. Kan han ikke få sin diagnose inden for de lovede frister som regeringen har givet kan han vel blive indlagt på privathospital, eller måske blive fløjet til udlandet og få hjælp. Det koster jo ikke meget LOOL og er ENORMT vigtigt og måske oven i købet livstruende.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-09 00:48

I tippet her http://www.kandu.dk/tip20202.aspx anbefales det at bruge klorin i blomstervandet for at holde det klart. Hvor det trick bruges, skal ham palmin altså ikke pisse i vaserne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-09 01:31

Klorin kan sikker holde blomstervandet klart. Men blomsterne dør nok hurtigt af klorin.

Det er al ære værd at Malmin søger en forklaring.
Alle de, der mener at han bare kan lade være med at pisse i klorin, forstår ikke at det er den slags iagtagelser og undren, som har bragt menneskeheden fremad.
Hvis Fleming bare havde smidt misvæksten i petriskålene ud, og ikke tænkt mere over den sag, var penicilinen ikke bleve opfundet.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 13-10-09 01:46

Ja, hvem ved, måske bliver en ny medicin opkaldt efter mig, og når så klumme, bentjuul, refi og andre sjove mennesker, måske skal have den medicin, bliver de mindet om den tossede malmin - og får frygtelige mareritdt over at skulle tage noget medicin med det navn, tænk hvis selv blev lige så tossede!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-09 02:38

Jamen så leger vi da bare den leg...Og når du nu engang kommer ud af dit dagdrømmeri, om at stå fadder til et nyt medicinsk superpræparat - affødt af dit pisseri i klorin - med efterfølgende euforiske følelse af verdensberømmelse, så gider du måske lige svare på, hvorfor du annullerede nedenstående spørgsmål, som gode og hjælpsomme kanduerer har spildt tid og flere hundrede indlæg på i ærlige forsøg på at hjælpe dig....men i stedet blev helt til grin??

Dato   Pnt       Spørgsmål   Gruppe
1    01-09-09   50      Ærkeengel (22)   Religion
2    22-08-09   50      homoseksuelle (110)   Religion
3    17-08-09   50      Dåb (28)   Religion
4    09-08-09   160      Herren sagde til min herre (21)   Religion
5    29-07-09   40      Engle (43)   Religion
6    28-07-09   110      sjælen (70)   Religion
7    23-07-09   120      hvem er HERREN (14)   Religion

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-10-09 03:23

Citat
Ja, hvem ved, måske bliver en ny medicin opkaldt efter mig
hvordan det........???? når du skriver
Citat
med den læge mangel og ventetider til speciallæger og sygehuse, er det vanskeligt at få svar på f.eks. mit spørgsmål
du vrøvler fortsat.......har du drukket af potten ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-09 03:55

malmin er en idiot

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-10-09 07:03

Malmin, har du lavet kontroller, fået andre til at tisse i dit toilet efter du (FYH) har renset det med klorin? Der er jo en forskel på, om det er noget almindeligt, eller om det er specielt for dig.

Da jeg ikke selv bruger det (hvorfor er der ikke en smiley med en glorie?) kan jeg ikke kontrollere.

Jeg ved at man i Polen har tilsat et eller andet sporstof til vandet i svømmehaller for at afsløre tissere, men det er der næppe i Klorin.

Ligesom Transors forklaring har jeg også tænkt på skolens kemiforsøg med titreranalyse, PH-måling mv., men har ikke kunnet dokumentere reaktionen på nettet, men har ikke læst alle de små 400.000 hits på "chlorine urine reaction red" evt. chloride i stedet for chlorine.

Men hvis det har noget med PH at gøre, mener jeg det er noget der bliver testet ved en urinundersøgelse!

Jeg ville da også være nysgerrig hvis det var mig der pissede rødt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 09:38

Jeg har talt med en kemi-ingeniør.
Det fænomen du oplever er en kombination af din urins syreindhold og klorin sammenholdt med toiletvandets hydrokinetiske sammensætning af basalsalte.
Andet er det såmænd ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-10-09 09:50

Efter Eyvinds kemiingeniørs beskrivelse må du jo kontrollere om det afhænger af vandet, saml noget regnvand i en spand, hæld en anelse klorin i og tis i spanden, se om det også bliver rødt, idet regnvand jo ikke vil have samme "hydrokinetiske sammensætning af basalsalte" som dit toiletvand!

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 13-10-09 17:15

Jeg har fået nogle gode tips her. Jeg skal læse om det transor har skrevet om, og jeg skal afprøve det med regnvandet, som Eyvind har skrevet. Tak for jeres VENLIGE råd til mig. Jeg har blacklistet nogen og det tror de er blevet meget kede af, men det er så forvirrende når der kommer andre kommentar ind, som ikke berøre emnet. Ellers er jeg ligeglad med hvad folk kalder mig, de kender mig ikke, og jeg tror at nogen af de typer bare synes det er morsomt at se hvordan man reagere på at blive svinet til.
Mange hilsener til alle de venlige brugere af Kandu, og dem er der heldigvis mange af. malmin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-09 18:33

Citat
Min urin har en helt normal farve, når den kommer ned i kummen, men hvis toilettet har været rengjort med klor(fy det må man ikke)så bliver min urin mørkerød/rødbedefarvet/mørk rødvins farvet.

Det er jo ikke din urin, der bliver rød

Næste gang du vil foretage en prøve. Så tag en prøve af vandet før og efter du har tisset ... men husk lige at prøverne skal foretages med de kemikalier som du har hældt i før og efter du har tisset i vandet.

Men igen, det er jo ikke din urin, der bliver rød.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 13-10-09 23:46

Hej ans.
Jeg forstår ikke lige hvad det er du mener med prøver af vand og kemikalier før og efter jeg har tisset.

Når jeg har tisset i et helt rent bæger, uden vand eller lignende, og kommer en lille sjat klorin i, bliver "væsken" i bægeret mørkerødt. Om det så er klorinen eller urinen der bliver rød ved jeg ikke.

Til vagnr.
Ja, jeg har fået andre til at tisse i mit toilet, og derefter kommer klorin i, og der var ingen "røde" resultater.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 20-10-09 22:43

har du prøvet at putter de vitamin/kostilskud i clorid (knuste og opløst i vand) kan være det er dem der får det til at skifte fave burte du som en anden skiver prøv at skive til lægens bord eller en anden sted med en læge brevkasse

hvis du finder svaret på det (hvis det ikke står i en af de mange svar) så må du meget gerne skrive det ind så vi andre også kan se svaret (hvis du anu....... spøgsmålet ) eller finder svaret i en af de mange indlæg så husk og luk

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 20-10-09 23:11

Jeg har ikke tænkt på at komme kosttilskud i klorin, men det vil jeg prøve, og jeg skal nok give svar på det. Jeg har prøvet det link til lægens bord som blev anbefalet, men det er vist lukket.
Jeg skrev spørgsmålet her i kategorien KEMI, for måske der er en forsker i kemi, der kunne fortælle hvorfor mit urin+klorin bliver mørkerødt. Lægerne har konstateret at jeg fejler noget i mit immunforsvar og min skjoldbruskkirtel, men efter MANGE prøver har de ikke kunne finde årsagen til det, og så er det at jeg synes at det er underligt at mit urin bliver rødt, når der kommer klorin i. De læger jeg har været i kontakt med, har aldrig oplevet sådan et fænomen, og derfor har jeg gerne en lille flaske klorin med, for jeg har oplevet at de ikke tror på hvad jeg siger.
Så jeg har tænkt; hvis urin/klorin spørgsmålet bliver opklaret, kan lægerne måske bedre hjælpe.
Hilsen malmin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 20-10-09 23:47

Nu har jeg prøvet at komme alt hvad jeg har af medicin/kosttilskud, i klorin - hver ting for sig, og ingen af tingene farvede klorinen rødt, kun mit urin!!!!!!
malmin

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-10-09 17:55

har prøvet at stille dit spg inde på netdokter : http://www.netdoktor.dk/interactive/discussion/viewtopic.php?f=47&t=21712 så kan være der er nogle kloge der inde der ved noget har sat den under sjældne sydomme for tro ikke det er ret mange der ved noget om det så nu må vi se

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-10-09 19:11

Tak tronddk. Det var pænt af dig at gøre det.
Jeg er selv blevet tom for ideer, hvor jeg skal spørge. Jeg føler at jeg er overladt lidt til mig selv, når lægerne siger at de ikke kender fænomenet, og jeg selv skal spørge mig frem. Hvis jeg ikke fejlede noget, ville jeg være ligeglad(tror jeg), men når jeg har fået konstateret flere forskellige sygdomme, og lægerne ikke kan gøre noget ved det, så er det jeg tænker at klorin/urin fænomenet måske kunne være nøglen til at løse problemerne med de andre sygdomme.

STOR hilsen malmin

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-10-09 22:00

Her til morgen blev jeg nysgerrig, hældte meget lidt klorrens (MEGET gammel flaske, ikke rigtig Klorin) i toilettet, tissede, ingen farve. Så det er åbenbart ikke en almindelig reaktion.

Du kunne prøve at spørge her http://ing.dk/scientariet/sporg

Det er ingeniørens hjemmeside, de påstår de kan svare på alt, og baggrunden for en kemisk reaktion burde ligge inden for deres område.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-10-09 22:03

Tak vagnr, det vil jeg prøve.
Hilsen malmin

Annuller spørgsmålet
Fra : malmin

Dato : 11-12-09 22:05

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål