/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
reparation af ridser
Fra : smuller54
Vist : 5532 gange
100 point
Dato : 11-10-09 17:37

Jeg har fået ridser i lakken :)

Helt seriøst- hvordan gør jeg det bedst, hvis jeg skal reparere, nogle ridser, som een eller anden har påført min bil med "indkøbsvogn " eller lign. De er ganske få men dybe.
Hvad skal jeg forberede inden jeg påfører lak, med en lakstift og hvordan sikrer jeg mig at det er den rigtige type stift jeg køber.
Og hvor ?
Smuller

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-10-09 18:13

Hvis der er begyndende rust, må du slibe det væk med fint sandpapir. Er du helt inde i metallet, skal der grundes og evt. spartles op.
Du kører selvfølgelig omkring forhandleren og køber en lakstift der passer, eller du kan købe reparationslak hos autolakereren, men der skal du bruge en meget fin lille pensel (og er det metal lak, skal der klar lak efterfølgende ) men hvis du vælger autolakereren, kan han rådgive dig om den bedste behandling.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-10-09 18:16

Den er helt ny- så der er ikke rust endnu- men den overlever jo ikke vinteren den ridse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-10-09 18:36

Er den dyp så kan du ikke bruge en stifte.Da må du købe lak og en pensel. Måske må du spartle og slibe og få malet det hos en prof maler. Har du metalic lak, så er det svært at få pænt selv.Jeg ville køre til en billakerer og få han til at lave det. Mange der laver små ridser sort. Bare spørg maleren.
alimak

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-10-09 19:00

bilen er godt nok metallic sort, men jeg tror ikke jeg skal have lavet det "sort", -så det er ikke en løsning, jeg er sådan lidt "religiøs" hvad det angår.
men det lyder som om det ikke er noget man selv - skal lave

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-09 19:59

Det er noget du selv kan lave, hvis den ikke er lang. I din instruktionsbog, kan du se hvor farvekoden på din bil er. Så skal du købe en lakstift, med en lille pensel. Kører du til en autoforhandler der forhandler dit mærke, får du den rigtige, og den koster nok ikke mere. Da det er en metallak er der også en klarlak med, den skal påføres for at få den korrekte farve frem. Hvis den er helt ny og rustfri er det ikke nødvendigt at slibe. Du skal sikre dig at det er fugt og fedt fri. Tør let og hurtigt over ridsen med en klud fugtet med fortynder, endeligt for meget, og så ikke noget med at lige tørre over med en finger efterfølgende. Der er altid fedt på en finger. Sørg for at ryste stiften godt, når du mener du har rystet den nok, så ryst den lige lidt mere, ellers får du ikke den korrekte farve. Kom ikke for meget på, så hellere af 2 gange. Når den har tørret lidt så gå efter med klarlakken. Hele male processen og hvor lang tid det skal tørre, står helt sikkert på en brugsanvisning til lakken.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-10-09 20:34

Citat
bilen er godt nok metallic sort, men jeg tror ikke jeg skal have lavet det "sort"
Kontrasternes tid er ikke forbi endnu!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-10-09 20:37

Farvekoden står ikke i instruktionsbogen- den forklarer bare noget om vedligehold osv.Har hørt noget om at det står et sted på bilen, men ved ikke hvor ?

Det er en Mazda 323 F fra dec.99

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-10-09 20:43

Det står sikkert ude i motorrummet, sammen med stelnummer m.m., Det gør det på min skøjte, men kan ikke rigtig bruge det til ret meget, da bilen er af lidt ældre dato og lakken har ændret sig i sollyset. Så jeg kørte hend til en af bechmann's forretninger og med et farvekort, fandt jeg den der passede, endda helt nøjagtigt. - Jeg fik endda et rabatkort, som giver en pæn rabat på alt hvad jeg køber hos dem. (De må være sulten!)
Men da din bil er så ny, skulle det ikke være det store problem. Men prøv at se ude under klappen!!!

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 11-10-09 21:05

Tak for svaret PrivateDK.