/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Beskikket advokat - hvornår?
Fra : Nikolaus
Vist : 4415 gange
50 point
Dato : 11-10-09 10:06

I hvilke situationer kan man ifølge loven, bede om en beskikket advokat?

I hvilken lov er det beskrevet?

Vh Nikolaus

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-10-09 10:18

Hver gang du skal for en dommer - eller føler dine rettigheder overtrådt, under afhøring hos politiet kan du få en advokat til stede - men husk at tiden han er om at komme bliver lagt til dine 24 timers tilbageholdelse.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-10-09 10:29

Det står i Retsplejelovens kapitel 66 a - læs mere her http://www.themis.dk/synopsis/docs/lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_66a.html

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 11-10-09 10:32

Lidt mere her:

Alle der bliver sigtet for en forbrydelse har ret til at få beskikket en advokat som forsvarer - uanset indkomst og formue.
Salæret til den beskikkede forsvarer betales af det offentlige via dommerkontoret.

Hvis man bliver dømt, vil man blive pålagt at betale omkostningerne ved sagen. Disse omfatter også salæret til forsvareren - så på den måde kommer man til selv at betale. Hvis den dømte ikke kan betale, har politiet der skal inddrive omkostningerne ingen fortrinsstilling og ofte lykkes det ikke at få den dømte til at betale.

Hvis man bliver frifundet, betaler statskassen omkostningerne ved sagen.

Taget her fra http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-719.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-09 10:37

Med andre ord...

Du skal være anklaget efter STRAFFELOVEN for at have ret til beskikket advokat....

Betalingen af vedkommende kommer så an på udfaldet at en evt. retssag.....

I alle øvrige sager må du selv hyre en advokat.....

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 11-10-09 18:15

Tak for gode svar fra jer alle.

Lige for at være sikker på jeg har forstået det helt rigtigt.

En advokat kan beskikkes hvis man er anklaget efter straffeloven. Og KUN i den situation.
Dvs., at skal jeg til et møde, hvor som helst; det kunne være på en kommune ifm. hvad som helst, hos SKAT, en kreditor/debitor, et forretningsmøde etc., kan jeg IKKE begære en beskikket advokat. Det koster op af egen lomme?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-09 18:21

Korrekt forstået

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-09 11:30

Citat
Du skal være anklaget efter STRAFFELOVEN for at have ret til beskikket advokat....
nej det er ikke rigtigt, det er ikke efter alle paragrafer i Straffeloven du har krav på en beskikket advokat/forsvarer. Som HelleBirgitte skriver, bør du nok sturdere retsplejeloven lidt nærmere da det fremgår her hvad reglerne er.

Endvidere kan du i nogle tilfælde få en en beskikket advokat selvom der føres en sag som ikke er omfattet af straffeloven, bla har der været tilfælde med inkassosager (både som kreditor og debitor) og faderskabssager.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-09 11:47

Vi er da enige om der er undtagelser - men det var det overordnede billede.....

Så et korrekt svar vil kræve man ved præcis hvilken sag der er tale om....

Rent bortset fra det vil du under normale omstændigheder blive oplyst om at du har ret til en sådan

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-09 12:08

Citat
Med andre ord...

Du skal være anklaget efter STRAFFELOVEN for at have ret til beskikket advokat....
- den udtalelse levner da ikke meget til overs til undtagelser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-09 13:18

Citat
levner da ikke meget

Næh - skulle den det - LIDT har også ret

Det er derfor en "sag" altid har TO parter

Godkendelse af svar
Fra : Nikolaus

Dato : 12-10-09 18:03

Tak for svar til jer alle.
Nu har jeg vist styr på den side af sagen :).

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-10-09 18:51

Selv tak