/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Systemgendannelse
Fra : als
Vist : 684 gange
1 point
Dato : 20-04-03 12:11

Hej Bjarne

Vedr. dit tip
http://www.kandu.dk/dk/tip/3601

Rellom skrev i sit førtste tip her http://www.kandu.dk/dk/tip/3579 Dekativèr systemgendannelse før sletning af virus"
Du skrev i dit næste tip her http://www.kandu.dk/dk/tip/3581 Advarsel - Dekativèr ( IKKE ) systemgendannelse før sletning af virus
Nu skriver du i dit nye tip: Jeg har ikke skrevet, at det førstnævnte tips var forkert
Så spørger jeg: Hvad gør du så?

Hvis du mener du havde tilføjelse til relloms tip kunne du jo have udtrykt dig på en anden og mere forståelig måde. Som du gjorde her nedvurderede du relloms tip som jo er korrekt. At det så kunne have været tilføjet lidt mere, ja men det kunne du jo bare have gjort i dit nye tip og ikke skrive: Advarsel - Deaktivér (IKKE) systemgendannelse.

Jeg vil ikke ud i nogen større diskussion omkring emnet. Det ser jeg ingen grund til. Men jeg er da enig med dig i at Kandu burde tage det med tips op til fornyet overvejelse. Nu kan jeg se at den med spywareprogrammet Spybot igen er fremme. Det mener jeg den har været flere gange. Nå pyt med det.
Jeg mener dog stadig at du gik helt forkert frem idet du nedvurderede relloms korrekte tip. At rellom så kunne have føjet mere til er en anden sag. Som sagt det kunne du have gjort i det andet tip på en ordentlig måde.

Fortsat god påske også til dig
mvh als

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-04-03 12:36

Ja - sådan læser du det!

Jeg er slet ikke enig og jeg kan ikke forstå hvorfor det er nødvendigt at fjerne virus-filer fra systemgendannelsesfiler.

Risikoen for at man kommer til at lave noget forkert er langt større end at man skal få virus igen fra systemgendannelse.

Nej jeg vil da hellere beholde muligheden for at gå længere tilbage i systemgendannelsen. Men når man så på et tidspunkt er helt sikker på at man ikke har behov for at gå længere tilbage så kan man jo deaktivere / aktivere systemgendannelsen igen.

Havde det oprindelige tip været en advarsel om at gendannelsespunkter forsvandt med de dermed dårligere muligheder for at gå længere tilbage - ja så havde jeg villet give tippet 5 stjerner.

Der er ikke tale om nedvurdering fra min siden og jeg nævner ikke navne som andre er meget hurtige til - det er jo ikke det det kommer an på. Nej det oprindelige tips var ikke forkert; men der manglede en advarsel om sletning af tidligere gendannelsespunkter.

Fortsat god påske også til dig

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-04-03 12:54

Hejsa til jer
Er emnet ikke ved at være lidt slidt og trænger til en "Time out"

http://www.spywarefri.dk skriver følgende omkring emnet:

Til alle der bruger Windows ME og XP:
Husk at deaktivere systemgendannelse når du har fundet en virus.

Windows ME og XP laver automatisk backups i restore-mappen. Dette betyder at en virusinficeret fil kan gemme sig i denne mappe som en backup fil, og din virusscanner kan ikke slette en sådan fil, før du får deaktiveret systemgendannelse.

Fremgangsmåden er at du deaktiverer systemgendannelse, genstarter og kører virusscanning og sletter de angrebne filer, genstarter og aktiverer systemgendannelse (restore) igen.

Systemgendannelse deaktiveres ved at højreklikke på "Denne Computer" på skrivebordet, så vælg Egenskaber - Ydeevne - Filsystem - Fanebladet Fejlfinding. Sæt flueben i "Deaktiver systemgendannelse", klik ok og genstart pc'en. Det var proceduren for Windows Me.

For Windows XP er det lige så nemt. Højreklik på "Denne Computer" på skrivebordet, vælg egenskaber og fanebladet "Systemgendannelse" og sæt flueben i "Deaktiver systemgendannelse". Klik ok og genstart.

Når du skal aktivere systemgendannelse igen går du samme vej og fjerner fluebenet i "Deaktiver systemgendannelse".

Ovenstående er "snuppet" fra http://www.spywarefri.dk/virus.htm (nederst på siden).

Fortsat god påske til jer ALLE sammen
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-04-03 13:03

NB: Håber så sandelig at I alle sidder bag bordet og er i gang med en bedre påskefrokost - masser af god mad, noget godt til halsen og alle ser
ud i ansigtet.
Nyd det... jeg er desværre en af dem, som skal "holde hjulene i gang" og misunder jer alle sammen

Nå, det var noget med at holde noget i gang... smutter

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-04-03 13:08

Hej Clan!

Jo - hvorfor fortsætter du så?

Det er jo bare ærgeligt at alle tidligere gendannelsespunkter forsvinder, og brugerne hos Kandu ved det nu - og det var mit formål; men der nok nogle andre der bliver gevaldigt sure når de opdager, at de ikke kan gå længere tilbage i systemgendannelsen.

Der kommer ikke flere kommentarer fra mig i dag, nu vil jeg ud og nyde påskevejret og en lille en med familien - så fortsat god påske til alle!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : als

Dato : 20-04-03 13:26

Kig lige engang hos Eksperten i virusgruppen, hvor mange gange de skriver det der med deaktivere systemgendannelse før virusscanning. Det er hvergang virussen kommer igen, så jeg ved nu nok hvad jeg gør. Men jeg forstår godt hvad du mener Bjarne.

Og så er der vist tid til "time out" som Clan har foreslået. Frokosten venter, og bagefter kan jeg nok ikke ramme tastaturet.

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 11 point
Dato : 20-04-03 13:49

Hej als

Tak fordi du oprettede dette spørgsmål. Jeg havde selv oprettet et tilsvarende spørgsmål,
men slettede det igen, da det gik op for mig, at jeg ikke havde tid til at passe det.

Og som udgangspunkt burde det vel have været Bjarne, der oprettede spørgsmålet
- og ikke hverken dig eller mig!! Men lad det nu ligge.

Jeg skal også snart afsted til påskeforkost - men desværre kan jeg ikke tillade mig at drikke hjernen ud.
Min påske går nemlig ikke med at nyde det gode vejr, men med at skrive konfirmationssange en masse.
Og det kan man (desværre) ikke uden hjerne.

De bedste hilsner
Rellom

Godkendelse af svar
Fra : als

Dato : 20-04-03 14:41

Tak for svaret Rellom.