/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows xp pro. partion.
Fra : edison
Vist : 578 gange
300 point
Dato : 10-10-09 12:00

hejsa,
jeg skal hjæpe en ven med at ændre hans drev instilinger. Hans c drev er delt op i 2 partitioner. med 10 gig på c drevet hvilket er alt for lidt.
kender i et nemt og hurtigt program der kan det.
gerne gratis minus 20%

Accepteret svar
Fra : hotmaildude

Modtaget 310 point
Dato : 10-10-09 12:14

Jeg har med stor succes benyttet dette program:
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Det er ret ligetil!

Held og lykke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-09 12:14

Ja det kan Gparted nemt udføre, jeg har brugt den flere gange netop til ændre størrelse og oprette nye partioner, hvis du opretter en ny partion så husk at vælge ntfs eller fat32 som filsystem, Gparted brændes på en cd som ISO eller Image fil, computeren startes med denne Gparted cd i og skal starte fra cd drevet, det kan ændres i BIOS hvis ikke der er en start menu under en af F tasterne:
http://download.cnet.com/GParted-LiveCD/3000-2094_4-10698802.html

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 10-10-09 12:17

Med EASEUS Partition Master (se mit link i først post) behøver du ikke at brænde noget ned. Du bestemmer bare dine nye partitioner og programmet klarer opgaven ved næste boot. Helt ligetil og virker...

Det er selvfølgelig gratis for privat brug!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-09 12:20

Den her kan også og er også gratis: http://www.partition-tool.com/personal.htm men jeg foretrækker Gparted og ændre på partioner helt uden at Windows er startet, der kan være problemer med at ændre partioner som er aktive, det vil sige hvis du vil ændre størrelse på den partion som Windows ligger på, der vil Gparted være langt at fortrække, se eventuel her hvor jeg kører Gparted fra en Ubuntu live cd: http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-09 12:22

Undskyld holmaildude jeg så ikke at du havde linker EASEUS men jeg fortrækker til hver en tid Gparted

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 16:31

C: drevet bør (efter min erfaring) kun ændres fra en live CD. Ubuntu gparted er et godt værktøj.

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 10-10-09 16:38

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at det kan give problemer, men mine erfaringer siger, at Easues´s boot partitionering fungerer helt fint... selv på aktive Windows partitioner!

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-10-09 16:43

puha... der er noget at prøve. men den skal altså være sten sikker. der må ikke gå nogle data tabt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 16:46

Når der laves noget på aktive partitioner eks. backup med installerede programmer, så laver programmet en batch som køres ves næste opstart (genstart) - men hvis der er problemer med partitionen, bliver denne batch ikke færdig og C: vil ikke starte op.

Gøres det samme fra en live CD og partitionen ikke vil lade sig kopiere / flytte / skrumpe - vil der ikke ligge nogen betingelse i opstarten, og C: fungerer efter genstart.

Jeg har været uheldig med programmet Partition Magic et par gange - indtil det blev kørt fra disketter i live tilstand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 17:01

Så back up af data....................................først.

Og så denne arbejdsmetode.

Nuværende harddisk.
[ (.........C: drev.........)(..........................drev med plads.............................) ]

"Drev med plads" skrumpes ind.
[ (.........C: drev.........)........uallokeret.........(............drev med plads............) ]

Genstart til windows - måske vil den selv genstartes en gang til

Udvidelse af C:
[ (.........C: drev...........................)(.........drev med plads.............................) ]

Efter genstart i windows bør den være klar til at bruge.

Jeg ville bruge Gparted i live tilstand, men "EASEUS" er ikke noget dårligt program.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-10-09 17:06

den er fin med backup data. men så ku jeg jo bare starte forfra med at formatere disken.
det ville jo være nemt,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 17:08

Du skal da bare gemme de vigtige filer.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-10-09 17:12

det er der problemet ligger, hans pc er fyldt med programmer og data. det vil tage tusind år og geninstaler det hele

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-09 17:56

Brug du rolig Gparted, men du må IKKE klikke på andre knapper end dem du får anvisning om, enten ved at spørge her eller se min guide, alle data kan gå tabt hurtigere end du kan blinke med øjnene, men gør det rigtig så er Gparted et alletiders værktøj

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-09 18:30

Jammen så bør du lave en partitions backup og lægge den til side.
Det kan gøres fra denne CD
Hirens boot CD med Acronis i live tilstand.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-10-09 22:03

hent et linux program der hedder Insert, det er en .iso fil som du skal brænde på en cd som image, så skal du bare starte din computer op, ligge cd'en i og køre den, du får så en masse muligheder og en af dem er at ændre partitioner, det hele køre grafisk så du skal kun bruge din mus.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-09 23:05

Det lyder meget som Gparted, så hvorfor bruge Insert?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-09 10:06

Jeg har kigget på screenshot fra programmet Insert......................det ser ikke ud til at være et nemt og enkelt program.
(webnoob > det er altså en boot CD og ikke en program CD som køres efter start af comp.)

Enkelt og nemt skal det være i dette tilfælde.
Så brug gparted og lad os vejlede dig, da vi er flere der bruger programmet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-10-09 11:43

ja så booter man fra insert, kunne jeg ikke lige huske, er noget tid siden jeg har skulle bruge det selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-09 22:33

Insert er meget mere end et partions program, jeg vil stadig anbefale Gparted, den er faktisk nem at bruge, men forsigtighed tilrådes så spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt, der er jo ingen grund til at gentage andres sure erfaringer, jeg ryddede en hel harddisk på et splitsekund, heldigvis havde jeg alle filerne på DVDer.
Jeg håber ikke at det er for sent, den guide jeg har lavet skal ikke følges i spørgerens tilfælde, den er kun til at danne sig et indtryk at programmet, edison skal bruge funktionen Resize og derefter trække eller skubbe partionerne med musen, jeg kan godt lave en nøjagtig billedguide til den også hvis det ønskes ?

Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 05-12-09 17:04

Tak for svaret hotmaildude.

samt til alle andre, Jeg har helt glemt dette indlæg. undskyld at jeg har brugt jeres tid. men første besvarelse får poientene. og problemet er løst, fuld backup, format. mv.