/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ikke nok visuel hukommelse
Fra : maxhankat
Vist : 1748 gange
100 point
Dato : 09-10-09 11:42

Hvis man under installationen af et program får en meddelelse, der siger at man ikke kan fortsætte installationen, fordi der ikke er nok visuel hukommelse, er det så muligt at tilføje mere. Jeg ved godt hvordan man finder frem til det sted, hvor man kan se, hvor meget visuel hukommelse, der findes på pc'en, men hvad skal man gøre for at tilføje mere hukommelse?

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-10-09 11:44

Sætte mere ram i, eller deaktivere memmoryslugere.

Accepteret svar
Fra : mooseinc

Modtaget 110 point
Dato : 09-10-09 11:48

Hejsa,

Du mener nok Virtuel Hukommelse, da der ikke er noget som hedder Visuel Hukommelse når man snakker computere. Virtuel hukommelse er RAM.
Hvor mange RAM har du i din computer?

Hvis det er et installationsproblem lyder det mere sandsynligt at det er fordi du ikke har HardDisk plads nok. Her fjerner man eventuelt ubenyttede programmer og lignende, afinstallerer dem.

mvh Moose

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-09 11:55

Du kan løse problemet ved at give computeren mere virtuel hukommelse, du kan med fordel sætte den virtuelle hukommelse til 2 gange din RAM størrelse, se her hvordan du gør:
http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=32

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-09 18:47

Virturel hukommelse er netop IKKE... RAM (Random Access Memory), men derimod DISK MEMORY. Altså diskplads som gør det ud for ekstra RAM vha. en teknik som kaldes paging (sideinddelt hukommelse). Denne virtuelle hukommelse udgøres af en swap fil (..på dansk sidefil) og det er størrelsen af denne fil, der er på tale i dette tilfælde. Her er en kort vejledning.

Du indstiller størrelsen af sidefilen (den virtuelle hukommelse) som følger:

1.) Åben stifinder.
2.) Højreklik på 'Denne computer'
3.) Vælg; 'Egenskaber'
4.) Vælg fanen; 'Avanceret'
5.) Klik under afsnittet 'Ydeevne' på knappen [Indstillinger]
6.) Vælg fanen; 'Avanceret'
7.) Under afsnittet 'Virtuel hukommelse' klik knappen [Skift]
8.) Du kan nu ændre indstillinger for den virtuelle hukommelse..

..ved at skifte indstillingerne (angive størrelsen) for den brugerdefinerede sidefil.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-10-09 19:12

Ram og virtuel hukommelse skal følges ad.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-09 23:08

Yes peet49 ...men læs lige disse sidste gylp:

Normalt vil man klogeligt overlade det til operativsystemet, at udlægge swapfilens størrelse. Det er en delikat og kritisk operation man 'piller ved'. Forkert indstilling kan medføre trashing:

Operativsystemet bruger mere tid/resourcer på administration af hukommelses operationer ..end det/de job der rent faktisk skal udføres.

I spørgerens tilfælde vil jeg dog mene, at der ikke er nogen 'fare'. Det drejer sig tilsyneladende 'kun' om, at få gennemført en installation af et program. Efter installationen er det stærkt tilrådeligt at 'rette' indstillingerne/swapfil størrelsen tilbage til den oprindelige konfiguration.

I andre tilfælde; f.eks. spil som WOW på ældre maskiner med begrænset fysisk RAM kræves der en swapfil på 3 - 5 Gb. ...uagtet, at der f.eks. kun findes 512 Mb. RAM i pc'en. Hvorfor? Aner det ikke, men det er ofte den eneste mulighed for, at få skidtet til at virke!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-09 23:22

Her er iøvrigt en 'anden' metode til at ændre default størrelsen af swapfilen:

http://www.mackichan.com/index.html?techtalk/how/howswapfactor.html~mainFrame

..om det virker efter hensigten? Ska' jeg lade være usagt

..og så det er altid en go' ide, at lave en backup INDEN man piller ved system.ini filen

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 10-10-09 09:25

Tak for svaret mooseinc og tak for alle gode svar.Selvfølgelig mente jeg virtuel hukommelse, det var en ren og skær tyrkfejl

Undskyld mit sene svar, jeg kunne slet ikke få åbnet den gamle puter og fandt så mellemtiden ud af at åbne i fejlsikret og derefter fjerne en masse overflødigt skidt i form af nogle programmer, som fyldte alt for meget, og som jeg overhovedet ikke havde brug for.
Så lavede jeg for en sikkerheds skyld en systemgendannelse, som var vellykket, og nu kører min gamle pc fint igen - så længe det varer
Der er godt nok ikke m meget plads tilbage på den gamle bærbare, men vi prøver lidt endnu, inden den bliver udslkiftet

God weekend og nok engang tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-09 20:33

maxhankat -> FLOT:

Citat
Du mener nok Virtuel Hukommelse, da der ikke er noget som hedder Visuel Hukommelse når man snakker computere. Virtuel hukommelse er RAM.

Direkte FORKERT !!!

Jf. ...min egen ydmyge kommentar:
Citat
Virturel hukommelse er netop IKKE... RAM (Random Access Memory), men derimod DISK MEMORY.

Tilgiv stavefejlen : Virturel = Virtuel ...præcis ..som, at der med; visuel ...menes virtuel

VIRTUEL = TILSYNELADENDE/STEDFORTRÆDENDE

</MOLOKYLE>