/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Støbning af beton/klinkegulv
Fra : jørgensen
Vist : 2987 gange
20 point
Dato : 08-10-09 21:22

Hej,
Første indlæg her.

Jeg skal lave nyt gulv entréen i hus fra 1800. Det gamle gulv er dog nok kun fra 1970'erne, og bestod af klinker, ca 40 mm beton, 110 mm leca blandet med beton, fugtspærre, og et lag beton af ukendt tykkelse nederst (er det hvad man kalder klaplag?). Dette lag er ikke fugtigt eller klamt.
Dvs. at jeg har ca 160 mm at gøre godt med. Der ligger lige over det nederste lag (klaplaget?) fungerende nøgne rør til radiatorer (tykkelse 19 - 30 mm). Jeg vil ikke have gulvvarme.
Ud mod yderdøren er der en egeplanke.
Se skitse her: http://www.flickr.com/photos/43372303@N03/3993097949

Jeg bruger denne til at beregne betonmix : http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100

Jeg har tænkt at:
1. isolere rør med rørskåle
2. Lægge flamingo (ca 100) direkte på det nederst lag beton, som allerede er der.
3. Betongulv ca 50 mm.
3. Derefter klinker.

Spørgsmål:
Behøver jeg fugtspærre, når det er klinker?
Må jeg støbe rørskåle ned i beton/flamingo massen?
Er det bedre at lave tykkere isolering og tyndere beton over det istedet?
Skal jeg bruge selvnivelerende beton - og hvor tykt et lag?
Hvordan isolerer jeg bedst ud med egeplanken under døren for at undgå beton direkte mod træ?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-09 22:19

Hvis der ikke lige kommer en murer forbi, så kan du måske bruge dette link

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=28

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 20 point
Dato : 09-10-09 08:21

når nu du er så langt så skal du fjerne klaplaget også og så ligge 300mm isolering i, dette og også lovkravet i dag! Og du skal ha min. 10cm beton og når du skal ha klinker vil det være bedst med enten et puslag eller gulvspartel... Og der er ikke noget der hedder selvnivelerende beton Det hedder flydebeton... og det ka altså let ha 5 cm højde forskel...
så jeg tro at du vil være bedst hjulpet med en mure som du så er arbejdsmand for selv...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-10-09 09:06

du skal lave gulvvarme når du er igang. det er altså lækkert at skoene er tørre og lune når man tager dem på. og jeg er helt enig i, at du skal fjerne det sidste beton også. og så skal du huske, at sætte en 10 mm flamingostrimmel ud mod væggen hele vejen rundt. dels for at bryde kuldebroen, dels for at betonen ikke skal hænge sammen med væggen. det kan resultere i revner hvis underlaget synker lidt.
du kan vel bruge rørene til radiatoren til at forsyne gulvvarmen, så det er ikke noget stort ekstra-arbejde. og det koster ikke mange kroner.
og husk at lægge et stykke rionet til at armere betonen med. det bruger man også til at binde varmeslangerne fast på.

Godkendelse af svar
Fra : jørgensen

Dato : 21-10-09 22:34

Tak for svaret Ekspress105.