/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
størrelse på højtalere
Fra : jk6
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 08-10-09 20:53

Jeg skal have nogle højtalere i dørene på min bil. Hullet i dørbeklædningen er ca. 4,7 ". skal jeg så have 4" eller 5,25" højtalere????

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-10-09 21:41

Du skal naturligvis have nogle, som passer i de forud udstansede huller.
Du skal også være opmærksom på, hvor stor dybde du kan tillade, da ikke alle bilmodeller harlige meget plads i døren.
Jeg stødte selv på problemet i en af de biler som jeg havde før i tiden; her var der ikke dybde nok til højttalerens magnet, så jeg måtte ud og købe nogle andre med en mindre dybde. - De nåede dog aldrig at blive monteret, før bilen blev udskiftet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-09 05:14

Husk at vende dem rigtigt så det ikke bliver en af disse pisse irreterende højttalervogne man kan høre på to kilometers afstand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-09 09:45

Det er ligegyldigt hvordan de vender . En højtaler give præcis ligemeget fra de to sider af membramen.
Meningen er vel at døren skal virke som kabinet.
Et dueligt højtalerkabinet skal have stive og tunge sider, som ikke svinger med. Bildøre er anderledes , så yderpladen svinger som en en kæmpe forstærkermembran, der lyder rigtig dårligt.

Derfor er højtalere i døre ikke til Hi-FI.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-10-09 13:45

Citat
Det er ligegyldigt hvordan de vender . En højtaler give præcis ligemeget fra de to sider af membramen.

En sandhed med modifikationer, må man nok sige.
Det er jo ikke helt uden grund, at højttalere er markeret med polaritet på terminalerne. Og så skal begge køre i samme polaritet, så lyden kommer ud i face, ellers vil stereo virkningen udeblive, og lyden bliver ubestemmelig.
Normalt vil det være sådan, at når et signal lægges ud i højttalerne, vil membramen trække sig tilbage. - Hvis polariteten er forkert,vil membramen skyde fremad, og ved enkraftig impuls kan membramen godt blive beskadiget.