/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formindsket harddisk
Fra : ceg63
Vist : 688 gange
500 point
Dato : 08-10-09 19:02

Vi har et problem, som tidligere er blevet løst, men ingen kan selvfølgelig huske, hvad vi gjorde.

Efter formatering af en 300 GB harddisk og genindlæsning af Windows Vista (fra CD til gendannelse af operativt system), er der pludselig kun 10 GB ledig på harddisken.

Det var ret simpelt at ændre på, men kan som sagt ikke huske, hvad vi gjorde.

Et andet problem er også, at når vi installerer de drivere, der filgte med computeren på en cd, virker headsettet ikke (det gør det, inden driverne bliver lagt ind).

Håber på lidt hjælp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-09 14:07

Citat
I tidligere versioner af Windows kunne du kun formatere og dele drev ved hjælp af den indbyggede diskhåndtering. Men med Windows Vista er der sket noget på den front. Nu kan du også udvide og formindske diskenhederne dynamisk. Det gør det muligt at ændre størrelsen på dine diske helt uden at skulle til at formatere drevet på ny, som hidtil har været nødvendigt. Det betyder, at du ikke længere mister de dokumenter og andre filer, der ligger på drevet. Den indbyggede diskhåndtering kan nu håndtere følgende:

• Formatere diskenheder
• Oprette diskenheder
• Formindske diskenheder
• Udvide diskenheder

Diskhåndteringen åbnes ved at højreklikke på "Computer" og vælge "Administrer" i genvejsmenuen. Derefter vælges "Lager" => "Diskhåndtering".

Så hvis der er for lidt plads på systemdrevet, og hvis det er en disk, der består af flere diskenheder, f.eks. C-drevet og D-drevet er samme harddisk, vil det betyde, at du kan tage diskplads fra D-drevet og "give" det til C-drevet.

Det gøres i praksis ved først at formindske D-drevet til mindre størrelse. Dette kræver naturligvis, at der er ledig plads på dette drev. Denne ledige plads kan du nu enten oprette et nyt drev med eller du kan udvide C-drevet med det. Det gøres ved at højreklikke på C-drevet og vælge "Udvid diskenhed" i genvejsmenuen. Følg derefter guiden. Herefter vil C-drevet få tildelt den frigjorte plads fra D-drevet, helt uden at der gik data tabt. Det hele er klaret på sølle to minutter!

Kilde
http://74.125.77.132/search?q=cache:Wb1oA3PQZlMJ:www.datatid.dk/index.php%3Fmodule%3DPagesetter%26func%3Dviewpub%26tid%3D63%26pid%3D1+diskh%C3%A5ndtering+partition+vista&cd=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Kommentar
Fra : ceg63

Dato : 09-10-09 15:38

Desværre ikke en mulighed. Det eneste drev, der er muligt af formindske er C-drevet og det er lille måt nok i forvejen.
Hvis jeg højreklikker på C-drevet, som du har beskrevet, for jeg slet ikke mulighed for at vælge "Udvid". Den er "grå".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-09 16:35

Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering > hvad viser den nederst ud for DISK 0.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-09 16:54

Ja der er da noget galt hvis installationen fylder 290gb

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-09 20:08

Klaudi det er måske en Vista XL - den med samtlige opdateringer til hele microsoft linien.

Men jeg tror nærmere at den Vista ligger forkert på harddisken.