/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startermotor på ældre traktor
Fra : asan
Vist : 3364 gange
100 point
Dato : 07-10-09 21:40

Har en ældre traktor, hvor starteren holdt op med at virke.

Når nøglen blev drejet, gik amperemeteret i bund, men ingenting skete. Ingen klik eller anden tegn på at der skete noget.

Har fået starteren repareret for en mindre formue (80% af nypris). Har monteret den igen og præcis det samme sker. Altså ingenting udover at amperemeteret går i bund.

Har nogen et bud på hvor jeg kan finde årsagen inden jeg tilkalder en "prof".

Der går 3 ledninger til starteren.
1 tynd med kabelsko
1 noget tykkere og en meget tyk, begge monteret på samme forskruning såvidt jeg husker.
Hvad er hvad af disse ledninger (jeg er amatør)?

Tak for et par bud!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-10-09 22:22

Har du overvejet, at det ikke er starteren der er noget galt med, men at motoren måske sidder fast?

Kan du starte traktoren ved at slæbe den?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-10-09 22:24

Andre muligheder, at der simpelthen er nul strøm.

Eller at stelforbindelsen er dårlig

Kommentar
Fra : marrtin

Dato : 07-10-09 22:28

hej det er ret nemt du har et stort kapel det hedder klemme 30 og så har du en tynd den hedder klemme 50 på start relæet som sider på starteren når kl 50 får strøm den lille slår den relæet til som så aktivere starteren og kl 50 kommer oppe fra din start nøgle kl 30 er batteri + når din start nøgle aktiveres skal der være batterri spænding ca +-1-2 volt hvis der er det har du en dårlig stel forbindelse - fra dit batteri og ud til din motor hvis du kort slutter kl 30 og kl 50 skal du kunne starte din traktor hvis du alså har strøm nok på dit batterri mvh marrtin

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 07-10-09 22:37

rigtig marrtin.
jeg har en bekendt der har det samme problem. han har monteret 2 ekstra ledninger som han kortslutter med fingerne. så starter den fede ferkuson cabriolet med de vons

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-10-09 22:39

jeg vil foreslå at du tilkalder "en prof". Når du ikke har noteret ledningernes placering inden du
afmonterede starteren så er det gætteri. Noget kunne tyde på at ledningen fra start relæet går
til stel, så der sker en kortslutning når du drejer nøglen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-10-09 23:12

Hej asan -

Lad dig ikke skræmme af martins klemme nummer snak.
Det er en måde at tvinge dig til mekaniker på, når man ikke evner at forklare ud over sit eget fagsprog med de standardiserede elforbindelser i et køretøj ...

Den tynde med spadestikket er din starterplus fra tændingsnøglen, når nøglen drejes til start.
Den skal aktivere starterens coil (også kaldet kraftrelæ eller startrelæ).
Det er normalt den lidt mindre runde klump der sidder på starteren.
Den skal du allerførst tjekke med en prøvelampe.
Sæt en lampe på denne ledning og og den anden ende af lampen til stel.
Lampen skal lyse, når nøglen drejes til start.
Hvis lampen ikke lyser, KAN det være en brændt sikring.
Eller også har du en udbrændt starterkontakt, hvilken er en helt almindelig fejl.
Eller ledningen er knækket ...

Den meget fede ledning er plus direkte fra batteriets pluspol til starteren.
Den skal du være forsigtig med, for den kan give ildebrand, hvis du kortslutter den til stel ved et uheld.

Den knapt så tykke ledning som sidder sammen med den tykke, er mest sandsynligt ladeledningen fra generatoren ("dynamoen") til at lade batteriet, når motoren kører.

Umiddelbart lyder det derfor rigtigt som det er forbundet, og du har formentlig bare forbundet ledningerne præcis som de sad før du pillede starteren af.
Hvis du havde kortsluttet noget, var du ikke i tvivl, så var der straks gået ild i skidtet ...

Du kan have et problem med at motoren som nævnt har sat sig, eller at det tykke sorte kabel fra batteriets minuspol har dårlig forbindelse.
Det sidder normalt med en kraftig bolt på chassisrammen nær batteriet.
Det er almindeligt at de bliver rustne med dårlig forbindelse.

Men det KAN altså også bare være et fladt batteri !
Ofte er det nemlig de helt simple ting der driller.
har du prøvet at sætte en almindelig bil-lader på over mindst et helt døgn ?

Yderligere er det en mulighed at dit batteri helt enkelt er blevet defekt.
Det kan sagtens finde på at opgive ævred fra den ene dag til den anden.
Det kan være svært at måle på, da det kan give en normal spænding, men bare ikke kan give strøm nok til starteren.

Held med det !

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-10-09 01:19

Citat
Når nøglen blev drejet, gik amperemeteret i bund, men ingenting skete. Ingen klik eller anden tegn på at der skete noget.

Har fået starteren repareret for en mindre formue (80% af nypris). Har monteret den igen og præcis det samme sker. Altså ingenting udover at amperemeteret går i bund.

Efter rep af starter,burde den være OK, og du kan ikke montere ledningerne forkert,så det er også OK.
Man alt tyder på at der ikke er strøm nok på batteriet, siden du ikke kan høre relæet på starter trække/klikke.

Er der lys på den, så tænd lyset og drej nøglen, så vil du hurtig finde ud af om der er strøm nok på batteriet, hvis der er fuld lys, så er der ingen spænding til trækspolen på starteren,
det er den tynde ledning, det kan du tjekke med en prøve lampe/pære på min. 6-12Watt, imellem stel og den tynde ledning, er der ikke lys i pæren er din tændings kontakt defekt.

Hvis kontakten er defekt kan du trække en ledning fra + batteripolen (( hvis traktoren er så gammel at den har + til stel skal det være fra - polen )) til en trykknap, (en der afbryder når du slipper ) og vider til starteren på relæet/tynd ledning. Så vil den starte når der er tænding på og der trykkes på knappen.
(( Hvis traktoren er så gammel at den har + til stel, skal det være fra - polen, der skal trækkes en ledning ))

Kommentar
Fra : asan

Dato : 08-10-09 05:28

Godmorgen

Tak - jeg prøver jeres forslag her i weekenden og melder tilbage hvad der sker.

Motoren burde ikke have sat sig den blev slæbt i gang uden problemer for ikke så længe siden.

hilsen
asan

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-10-09 10:44

Citat
Motoren burde ikke have sat sig den blev slæbt i gang uden problemer for ikke så længe siden.

Prøv lige igen.... eller se om du ka dreje den manuelt... Bare for at være sikker... Men start med at måle dit batteri om der er strøm på det?

Ellers har du fået alle muligheder ovenover...

Kommentar
Fra : asan

Dato : 14-10-09 16:39

Hej - som lovet vender jeg tilbage efter at have prøvet de forskellige muligheder I har skitseret.

Batteriet v a r fladt, har nu købt et nyt, dog kun 60 amp (økonomi), men jeg har tidligere kunnet starte med et almindeligt bilbatteri uden problemer.

Jeg kan stadig ikke få respons fra starteren, har forsøgt:

løsne, slibe, rense omkring stelforbindelsen
forbinde batteriets +pol med spadestikket direkte
ved hjælp af startkabler at forbinde +pol fra batteriet med strømindgangen på starteren
og -pol med motorblokken for derefter at forbinde +pol med spaden.

d ø d t..

Hvordan checker jeg om starteren overhovedet virker?

sidtste udkald før "proffen" kommer på banen

hilsen
asan

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-10-09 20:42

Hvad er det egentlig for en traktor???

Havde du ikke fået renoveret starteren???

Citat
Hvordan checker jeg om starteren overhovedet virker?
Har du gjort... Men er du sikker på det ikke er en modsat, altså med plus til stel?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-10-09 21:34

Citat
ved hjælp af startkabler at forbinde +pol fra batteriet med strømindgangen på starteren
og -pol med motorblokken for derefter at forbinde +pol med spaden.

Hvis din starter ikke køre, eller relæet klikker, når du har gjort det i CITATET, så er din starter defekt, for det er måden at afprøve en startet på. Er det en prof. der har renoveret den for dig,for så må han da vise dig at den virker eller ej.

Tjek lige on traktoren er så gammel at den har + til stel, for har den det, må det have gnistret godt da du var i gang med startkablerne

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-10-09 01:44

Hej igen asan -

Du skal lade dit nye batteri op inden du kan bruge det.
Prøv lige at lade på det natten over.

Kommentar
Fra : asan

Dato : 16-10-09 17:46

Hej igen
har sat det nye batteri til opladning
Det er en IH 474 af ubestemmelig årgang

+/- stel - mener helt afgjort -stel , klemmerne på traktorens kabler passer i størrelse på denne måde

ja - repareret af en proff - elektromekanikerværksted med moms og hele molevitten og en timepris på over 500 kr.

Nu piller jeg starteren af igen og prøver den når den ligger frit så jeg er helt sikker på at ikke noget klemmer - hvis ingen funktion, så må den retur til værkstedet.
Melder naturligvis tilbage når nyt.

hilsen asan

Kommentar
Fra : asan

Dato : 16-10-09 17:55

[+ til stel, for har den det, må det have gnistret godt da du var i gang med startkablerne [

nej ingen gnister der kan indikere at der er byttet om på +/-

hilsen
asan