/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
induktiv føler?
Fra : ivga
Vist : 1861 gange
20 point
Dato : 07-10-09 10:48

Jeg skal lave en simpel styring, når en dør bliver låst skal en lampe lyse. Det er planen at placere en in-duktiv føler i slutblikket der hvor låsepalen går ind, men jeg har ingen erfaring i induktive følere og hvad de kan trække, f.eks et relæ der så kan trække en 12v led lampe.
Har nogen et bud?

VH Ivga

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-09 11:55

En induktiv føler kræver elektonik og en strømforsyning med konstant forbrug.

Det er meget nemmere at sætte en magnet i dørpladen og en reedkontakt i dørkarmen. den kan direkte tænde en lille lampe og du behøver ikke noget fancy elektronik.

Se her
http://dk.rs-online.com/mobile/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0338147

Kommentar
Fra : ivga

Dato : 07-10-09 12:32

Det ville klart være det letteste med en magnet og en reedkontakt, men det løser bare ikke mit problem, lampen skal nemlig kun lyse når døren er låst, så det er låsepalen (eller hvad det nu hedder) der skal dedekteres, og jeg vil helst ikke have noget mekanisk, endestop eller lignende, på grund af driftsstabilitet.

ivga

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 20 point
Dato : 07-10-09 15:16

Der findes en mængde af følere du kan indbygge i karmen forholdsvis nemt. Omron har mange på programmet, men der findes mange andre.
Systemet er meget brugt på feks. campingpladser (ved toilet eller bade dørene).
Normalt bruges en føler ( 10 - 30 volt) og en lille lampe. Du kan få typer der kan trække nogle få mA, og andre der kan trække måske 500 mA. Markedet er enormt.
Jeg vil anbefale at bruge 12 eller 24 volt, da det er let at få en lampe (pære) i en fornuftig størrelse.
Det skal vel bare være en indikation for at døren er låst.

Du skal bare ikke forvente at en sådan føler er billig, desværre.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-10-09 15:25

http://www.videx.dk/
slutblik med meldefunktion

det bruger man som sikring om døren er lukket og låst
bruger freks denne type i store kontorbygninnger hvor vagten kan se om døren er låst

Godkendelse af svar
Fra : ivga

Dato : 07-10-09 17:59

Tak for svaret viskinge. Jeg har kigget på Omrons følere, men har dog ikke fundet nogle der kan trække 500mA. Det er min hensigt at lade "lampen" være en 12 V LED på ca. 1W

Ivga

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-10-09 18:21

Du kan jo også bare bygge en microswitch ind i karmen hvor låsepalen går ind - Ingen elektronik

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-10-09 18:22

Du kan jo også bare bygge en microswitch ind i karmen hvor låsepalen går ind - Ingen elektronik

Det bruges f.eks. i forbindelse med alarmsystemer

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-10-09 06:19

billigste løsning er som falcham antyder mikroswitch. Sæt den i serie med en cykkeldiodelygte ( instilles på langsomme blink ) så kører det system meget længe -og der er er ingen stand by forbrug til strømforsyning til induktive føler ensige udgift til strømforsyning og induktiv føler.

Kommentar
Fra : ivga

Dato : 09-10-09 08:15

Tak for de mange svar, jeg forsøger mig med mikroswitch løsningen først!

Vh

ivga