/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Giro indbetalingkort word
Fra : boje1904
Vist : 5219 gange
100 point
Dato : 06-10-09 14:06

Hej
JEg er ved at lave kontingent opkrevning til vores lille forening, og i den forbindelse skal jeg udsende giro indbetalingkort. Jeg vil jo som alle andre gerne yde en stor service og forsøge at sparer foreningen penge.
Derfor har jeg en ide, jeg vil printe giro kort på A4-ark. Dette har jeg gjort på A4-ark hvor giro kortet var fortrykt. Men har fundet at det er billigere hvis man selv printer Giro-kortet.

Spørgsmål: Er der nogen som har et word-dokument hvor giro-kortet er lavet og bliver printet???

På forhånd TAK

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-09 14:29

Du skal huske at du skal have nogle A4 med perforering?
De skal skæres i nøjagtige mål.
Det skal være bestemte mål og skrifttyper du skal bruge.

Det er ikke bare lige sådan.

Køb dem færdig og print dem selv. De koster ikke ret meget. Brug det der hedder INDBETALINGSKORT.

hawaii7

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 17:16

Ja, du er nødt til at købe fortrykte giro-ark med perforeringer. Og lur mig, om du ikke skal have et særligt program til at udskrive disse med.... ved det ikke nøjagtigt, men det kunne jeg sagtens forestille mig.

Hvorfor skriver du ikke bare et brev, hvor folk kan betale via bankoverførsel? (de fleste har jo alligevel netbank, og bruger den også til giro indbetalinger).

For hvis du skal spare klubben for penge, tror jeg ikke, at det er dét du har gang i.....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-10-09 18:12

Jeg får girokort gratis i min bank, hvor der er påtrykt kontonr osv. Sendes så til kunde, som enten selv udfylder, eller også gør jeg det fra printer.

Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 06-10-09 20:47

JEg takker virkelig for jeres anstrængelser, men jeg tror ikke I forstår hvad jeg vil!!!
Det ser ikke pænt ud når skriften ikke står midt i giro-kortet. Min plan er at købe perforreret papir, men det koster kun 1/10 af det med fortryk.

Det som jeg har behov for er en word skarbelon som skriver alt tekst og logo'et på et giro kort, ikke alle mulige forklaringer omhvad jeg bør gøre. Er der nogen som har en sådanne skabelon?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 21:01

Så må du virkelig meget undskylde! Men du starter dit indlæg med, at du skal spare penge i din forening - det er jo dét, vi andre prøver at hjælpe dig med. Som du selv skriver i dit indlæg, vil du også gerne yde en stor service, og det kommer du da så sandelig også til, men UDEN at spare penge!

Sååååå, måske du skal tænke i helt andre baner, for ellers kan det være, at regnskabet ser skidt ud, hvis det er en lille forening, der bruger en hulens masse penge på noget unødvendigt og besværligt. Brug dog bare de gamle girokort.....

Men - god vind med foreningen!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-09 21:38

Iøvrigt er girokort lidt upopulære da postvæsenet beregner sig en voldsom indtjening ved håndteringen, der er ikke noget at sige til at netbank er blevet så populær.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-09 00:05

Måske kan du indlejre dette PDF dokument som baggrundsbillede i et Word dokument.
http://www.lasertryk.dk/Products/Brevpapir/Girokort_skabelon_752_sort.pdf

Så placerer du dine betaler-oplysninger i felter hen over billedet - inkl. OCR linje.

Men det er ikke bare lige ... husk på, at meget afhænger af printerens udskriftmargen....

Kravene til placering/layout finder du bl.a. her:
http://bedreword.dk/faktura/KA71.pdf
- så kan du evt. selv tegne det op vha. tabel-værktøjer.

Alternativt kan du bruge foreningsprogrammet VIG - det kan det meste af de hele, og koster gratis.
- jeg har selv anvendt det engang for flere år siden som kasserer i en forening - men det var før indbetalingskortdelen blev implementeret.

http://www.foreningsprogram.dk/joomla/index.php
http://www.foreningsprogram.dk/support/index.html?fundne_indbetalingskort_til_ud.htm

/berpox

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 07-10-09 21:57

Du må ikke selv lave girokortet. Det skal have et registreringsnr, og det koster.
I stedet kan du lave FIK-linien som almindelig tekst i bunden af faktura, og bede brugerne om at anvende den. Det er helt ok til netbanken.
Ellers kunne du jo bare sætte bankens kontonummer ind.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-10-09 19:30

@mariafrederiksen - hvem siger, at man ikke selv må lave girokort?

Så vidt jeg ved, så skal de blot overholde specifikationerne - så de kan godkendes af bank og eller postvæsen. Og det skal de, inde man begyner at sende dem på gaden.....

Laver man FIK kort, så skal man selvfølgelig have en FIK aftale med sit pengeinstitut.

Og det er skrappe regler der gælder mht. farvedækning, OCR-linje (det skal være den korrekte skrifttype og størrelse) placering af OCR linje og den slags.

/berpox

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 08-10-09 19:39

Man MÅ gerne selv lave girokort, det skal bare godkendes - have et godkendelsesnr. påført og det er dyrt. I hvert fald dyrere end at købe papiret med et godkendt girokort på.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-10-09 19:53

Fint - så er vi enige maria

til boje1904:
"Mine" indbetalingskort er også fortrykte fra bogtrykkeren - uden OCR linje.... den skriver jeg selv på vha. laserprinter.

Fra trykkeriet får man så også en godkendt papirtype - og så var det en formsag at få godkendt selve udskriften af OCR linjen ...

MEN når man selv laver OCR linje, så skal man også have indbygget beregning af kontrolciffer.
Kig i vejledningen - man skal være stensikker på hvad man laver før man går igang ....

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 08-10-09 19:55

Tak for svaret berpox.
Det bliver løsningen at jeg bruger et indskannet Giro-kort og fjerner den info som jeg selv vil skrive. Problemet med godkendelsen af giro kortet klarer jeg ved at vi prøver om banken kan læse giro-kortet, jeg ved godt det er i den sorte del af det grå område!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-10-09 20:02

boje1904 ... problemet er nok det med godkendelsesnummeret til blanketfremstilling.

Fra vejledningen har jeg sakset:
Citat
I forbindelse med generel tilladelse til trykning af indbetalingskort tildeles den
pågældende blanketproducent (bogtrykker, reproanstalt, laserprinter) et bogtrykkernummer.
Dette nummer anbringes i læsezonens øverste højre hjørne
eventuelt efterfulgt af blanketproducentens identifikation af oplaget. Foran trykkerinummeret
anføres blanketidentifikationen (FIK) og trykkemåned og -år.

Det mangler du jo helt og aldeles - eller også er det falskt, eller også er kvaliteten og udskriften simpelthen ikke god nok....