/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledning til el-tavle
Fra : lhg1
Vist : 3037 gange
100 point
Dato : 03-10-09 23:44

Hvilken type ledning bruges der fra HPFI afbryderen og til sikringsafbryder?

Og hvor an det købes, uden at skulle købe 100m.

Jeg er klar over at dette er arbejde for en aut. elektrikker, jeg skal skifte en ledning der har fået et knæk, og jeg kan slå HPFI relæget fra så syntes jeg det er overskueligt.

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-10-09 00:29

Du er ude i den grå zone. Brug mindst 2.5 mm2, ikke som kabel men som enkeltledning i samme farve, de kan købes i metermål.
Kan købes i byggemarkerder, evt som et kabel du ripper, men siden du spørger er jeg i tvivl om ikke du skulle have en til hjælp der ved lidt om det.

Kommentar
Fra : hac3

Dato : 04-10-09 00:59

Hej..
Hvis det kun er den ene der skal skiftes kan du bruge den samme størrelse som sidder der i forvejen. men ellers vil jeg anbefalde dig at bruge 4 kvardrat sløjfe ledning. Jeg mener du skal bruge dobbelt isoleret ledning, så du undgår at skulle lave en varme beregning. Hvis du bor i københavn eleer i nærheden, kan du få noget af mig, men jeg vil heller hjælpe dig med at skifte den af sikkerheds årsager. Mvh Hakim

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-10-09 05:20

når det nu er i en bolig så har den en ikmin på 6kv så derfor ville jeg anbefale dig at bruge 6¤ pvt men ville nok snare anbefale dig at få en elektrikker til at skifte dem men det er jo nok fordig du har lavet meget af den anden installation i lejeligheden og som sikkert skal gennemgås for fejl

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 04-10-09 08:41

ja nu er jeg heller ikke expert men inde i faget, men vil også anbefale at kontakte en trikker, og til størrelsen af lederen vil jeg bruge en 6 leder som vi bruger til at sy en tavle sammmen med.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-09 16:08

Ja man må nok sige at du står med den ene fod der inder hvor man bliver stribet solbrun....

Det der er bare forbudt område inde i en tavle.....Og man bruger ikke på nogen måde 2.5'' ,4'' altid kun 6'' i tavle,[B]og sådan noget er monteret af en elektriker.......[/B]

Bassebo...

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 05-10-09 20:09

Jeg må give Bassebo ret

Hold nallerne væk, det er kun for professonelle, du leger med dit eget og andres liv.

Falcham

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 07-10-09 17:47

En elektrikker er bestilt.

/Lhg