/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
centrallås låser op igen :(
Fra : dayworker24
Vist : 2980 gange
300 point
Dato : 03-10-09 17:35

Hej. Jeg har en xsara coupe 3 dørs 1.6i fra 1999.

Jeg har opdaget at dørene ikke har været låst et par gange når jeg er kommet ud til bilen. Men problemet er så blevet værre, så situationen ser således ud.

Hvis jeg låser venstre dør, så låser den dør sig, og så kan der gå imellem 1 sek til 10 min inden de andre døre låser, men så fra 1 min til 20 min efter det, så låses alle dørene op igen.

hvis jeg låser højre dør, så låser alle døre sig på samme tid, men låser derefter sig op igen med det sammme.

hvis jeg åbner højre eller venstre dør, så lyser lampen for åben dør.

Det var centrallås problemet.
Men så på næsten samme tid er airbag lampen begyndt at blinke (hele tiden)
Så vidt jeg har læst mig frem til burde den ikke gøre dette.
Hvis der var en fejl ville den normalt blinke i 5 min for derefter at lyse konstant.

Er der nogen der har et bud på mit problem?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-10-09 17:59

Hvis din bil er en af dem med datastik, så få lavet en diagnose på, hvad der gemmer sig af fejl.

Noget tyder på, at der er noget i vejen med den elektronik, som skal styre dørlåsene. For alle ledninger fra dørlåsene er forbundet til denne styreenhed.

Dit airback problem, kan være noget i denne forbindelse, men vil fremgå af diagnosen fra en måling.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-10-09 20:13

Kører selv citroën. Mine gamle BX'er havde ikke de store el-problemer, men min XM fra 93 havde løbende småfejl som kontakter og stikben, og én af de store: Pludselig, på motorvej naturligvis, begyndte det at knitre og ryge fra instrumentbordet. Det var såmænd bare en dårlig forbindelse i låsens bundstykke, der havde forårsaget en overophedning og smeltet plastic.

Følg severinos råd og få den computertestet hos citroën(det er sjældent at andre får alle fejl vist, da citroën desværre er mere end speciel), er du heldig, er det en komponentfejl, men du risikerer, at det er hele spaghettibundtet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-10-09 21:44

Forbindelser omkring den elektriske dørlås, sidder ofte i selve døren, hvor der er store temperatursving igennem årets forløb, hvilket kan få sådanne kontaktflader til at løbe an, og danne ir, som kan give krypestrømme. Disse kontaktflader bør være behandlet med et fugtafvisende middel, så et sådant problem kan undgås.
Er du af gør-det-selv typen, så kan du rense sådanne forbindelser og behandle dem med et silikoneprodukt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-10-09 23:14

Køb en bil

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-10-09 00:14

Slap dog af Klaudi, nu er du helt nede på Æsel og Skoda niveauet!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-10-09 04:03

jo, men problemet ser i mine øjne større ud end bare dårlig forbindelse, det ligner også overgang, der naturligvis KAN være forårsaget af fugt. Det kan muligvis løses midlertidigt ved at løsne beklædningen så meget, at man kan sende en tåge af f.eks. wd40 ind i døren. Det får dels låsemotorerne (jeg mener det er motorer og ikke kun magneter i xsara) til at arbejde lettere dels fortrænger det fugt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-10-09 04:16

Især når airbag lampen blinker / lyser,.. kunne det tyde på at du trænger til at få bilens
Computer-software opdateret,..
især hvis det er længe siden den sidst er blevet 0-stillet (resat)
der er samtidig stor sandsynlighed for at det også løser problemerne med dørlåsene,

medmindre du er så heldig at kende en der har adgang til sidste nye software opdatering,
er du nød til at kontakte et aut. Citroen værksted,.. eller en Citroen specialist,

det er ikke noget der tager særlig lang tid,.. omkring ½ - 1 time

hvis jeg var dig,.. ville jeg lade være med at 'pille' ved noget,.. før den er opdateret.

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 25-12-09 23:24

hej der er ofte knækket en ledning mellem dørstolpe og døren, prøv at skrue stikket af på døren løsn gummimanchetten og kontroler ledningerne for brud
ulstrup