/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostat-spørgsmål, igen igen
Fra : bigfool
Vist : 1959 gange
100 point
Dato : 03-10-09 11:47

Her ved overgangen til fyringssæsonen har jeg et problem med en af husets termostater, som er lidt i "familie" med denne tråd:

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=121218

Mit problem er dog, at den lille pal, der stikker ind i ventilen godt kan trækkes ud og skubbes ind igen med fingrene, men den er på ingen måde fjederbelastet, hvilket den jo skal være. Jeg har haft skruet omløberen af, hvor man også på bagsiden kan trække palen frem og tilbage, men den sætter sig bare i den stilling, som man efterlader den i. Jeg vil selvfølgelig helst undgå at tappe al vandet af centralvarmeanlægget for at kunne afmontere selve ventilen, så hvad gør en "klog"?

På forhånd tak - Bigfool

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-10-09 12:25

Prøver med nogle forsigtige klap og ser om det hjælper... Ellers er det nok kun den slagne vej Men det er nu heller ikke så faligt at tappe vandet af....

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 03-10-09 12:53

Min vvs mand skifter nålen/palen ved omtalt problem,
så kører det igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-09 13:42

Danfoss og andre radiatorventiler er indrettet sådan:

Inderst er der en fjederbelaste kegleformet ventil.
Den ventil bliver aktiveret af en lille stift som er synlig når thermostathovedet er taget af.
Yderst sidder så thermostathovedet som presser ind mod den lille stift og der lukkes for varmen.
Thermostathovedet udvider sig mod den lille stift når omgivelserne varmes op.
Genmontering af thermostathovedet bør foretages med stilling fuld åben (5)

Hovedet kan sidde fast med
1. Alm skrue
2. 2 mm. sekskantnøgle
3. rillet vrider som drejes mod uret, og sættes i ved klik.

Den lille stift virker kun fjedrende når ventilen bagved IKKE ikke har "sat" sig.
Små bitte slag kan løsne ventilen og ved at trykke ind nogle gange kan arbejde frit igen.

For de modige kan den lille sekskantede skrue også skrues ud så selve ventilen kan vippes løs med en lille skruetrækker.....................uden vold.
Der kommer en lille sjat vand ud ved denne operation.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 03-10-09 14:02

Jo tak (specielt Eyvind), men jeg troede da naivt, at palen/nålen mellem ventil og termostathoved altid skal være fjedrene således, at når man skruer højere op, trykkes palen/nålen automatisk mod termostathovedet og vice versa ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-09 14:04

Du er ikke den eneste.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 03-10-09 14:14

Jeg synes bare, at de andre termostater jeg har haft adskilt, dér er palen altid fjederbelastet (mod termostathovedet)...

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-09 14:20

Thermostathovedet har en lille cylinder som udvider sig ved varme. Den cylinder trykker påstiften og demed ventilen som lukker.
Uden thermostathoved vil en normal ventil være åben. (fjederen presser den ud)

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 03-10-09 14:36

Jo Eyvind - Det er jo det jeg har prøvet at forklare: Når termostathovedet er afmonteret er der ingen fjedermodstand fra palen/nålen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 14:55

Den såkaldte pakdåse som stiften sidder i og som man skruer ud, tjekker og smører har jeg aldrig oplevet er særlig fjederbelastet i sig selv, og hvorfor skulle den egentlig også være det da selve lukkemekanismen sidder i selve ventilen på radiatoren og nødvendigvis SKAL være fjederbelastet.

Når pakdåsen sidder på plads skal der jo et halvhårdt tryk til for at aktivere ventilen, det sørger termostaten for..........hvis den virker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-09 15:58

Nej for den sidder fast i lukket tilstand.

Men følg dette fra længere oppe i tråden:
http://www.kandu.dk/spg140458.aspx#1609237

Jeg kan ikke forklare det nærmere, hvis vi ikke skal save en ventil midt over og se på konstrutionen.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 03-10-09 19:44

Der er er da heldigvis en grund til at man skal stå 4 år i lære

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 03-10-09 19:50

Eyvind har fuldstendig ret.

Stiften er kun en forlænger mellem følerhoved med termosatfunktionen, og ventilen.

Dvs. når termostaten ændre stilling, og vil lukke, presser den på stiften der så lukker for ventilen på røret.

Når føleren trækker sig tilbage for at åbne, er det vandtrykket i anlæget, der presser ventilsædet mod stiften så den åbner igen.

Faktisk forsøger ventilen at åbne hele tiden, men bliver stoppet af termostatens stilling.

Når ventilen sidder fast, kan stiften ikke gå med ud igen. Derfor ingen bevægelse af stiften, og derfor ingen åbning af ventilen og dermed varmen.

Håber denne forklaring hjalp.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 03-10-09 19:52

Forresten er det bedste I kan gører, når I lukker for varmen på Jeres varmekilde, at åbne helt op for alle termostater.
De vil så ikke sidde fast når der skal fyres op igen.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 04-10-09 13:17

Tak for svaret Eyvind.