/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
gammel bærbar på nettet
Fra : miss_viking2000
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 02-10-09 13:34

har en ældre bærbar, som sagtens kan komme på nettet, men har nu prøvet med mobilt fra call me, og den skriver den har installeret programmerne, men den ikke kan finde driver (code28 ) og så er det jeg går i sort, for så fatter jeg intet, har prøvet at ville fjerne installation igen, men kan ikke finde det , har net kort i fra Linksys wireless-G, notebook adapter with rangebooster, 2.4 ghz, hvad gør en dum ?? call me virker fint på min nye bærbar, så det er ikke der fejlen er... hjælp...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 13:48

Hvilken styresystem har du på den ældre bærbare? Måske du bruger drivere til et andet styresystem og derfor ikke kan komme på nettet

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-10-09 13:53

hvordan prøver du og koble til det mobile bredbånd?

Kommentar
Fra : miss_viking2000

Dato : 02-10-09 13:56

win 98

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 13:58

Der er vist ikke tale om mobil bredbånd

Kommentar
Fra : miss_viking2000

Dato : 02-10-09 14:04

ja så uddyb dig, jeg har jo skrevet jeg er dum, hvor finder jeg det evt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 14:08

Jamen jeg kan ikke uddybe det der findes vist ikke en Windows 98 driver til den adapter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-10-09 14:13

Jeg må formode at det er med USB 1.1 porte, og at dit mobile modem, sættes direkte ind i USB porten.
Problemet opstår, når der ikke er tilstrækkeligt strøm i porten. Spændingen er jo 5 volt, men strømmen du kan trække ud af porten, er åbentbart ikke nok til at du kan få modemet aktivt.
Hvis du har en extern USB Hub, med separat strømforsyning, så brug den imellem.
Hvis du har et USB kabel med to stik i den ene ende, så brug det, da du så får en større strøm over to porte.
Et sådant kabel burde følge med, eler kunne anskaffes af din udbyder. Jeg har selv flere enheder til USB der kræver strøm fra 2 porte, for at de virker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 14:17

Du skal ikke formode Severino - du skal vide! at det er en Linksys cardbus adapter til trådløs netværk, kan du finde en Windows 98 driver til den ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 14:21

Hehe den er jo lige her: http://www.linksysbycisco.com/US/en/support/WPC54GR/download prøv den øverste driver den skulle virke til Windows 98: 11/11/2005 Ver.1.0.3.0 klik på download

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-10-09 14:35

Citat
... men har nu prøvet med mobilt fra call me, og den skriver den har installeret programmerne

Jamen o.v.n., for mig lyder det som et mobilt bredbånd.
Sådant et modem har jo en hukommelse, hvor softwaren ligger til installation. Det kan også sagtens lade sig gøre, men når modemet skal på nettet, så kræver det noget mere strøm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 14:42

Citat
Linksys wireless-G, notebook adapter
den har intet at gøre med mobil bredbånd, hvis det er mobil bredbånd så skal der bruges mobil modem og den kan være til usb, men hvis det er så er der rodet to ting sammen, som intet har med hinanden at gøre, trådløs hjemmenetværk med ovennævnte adapter eller mobil bredbånd fra CallMe, hvad snakker vi om Miss viking

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-10-09 15:11

Netop o.v.n, derfor hoppede jeg fra.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-10-09 15:56

Citat
og så er det jeg går i sort, for så fatter jeg intet,

Mig bekendt er en viking et af nordens krigere. De var blonde, hvad de fleste nordboere var på det tidspunkt.
Nu er der så tale om en miss_viking ........ såååååååå ?????

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 02-10-09 19:04

Altså i mobilt bredbånd er der ikke drivere til win 98 og stømforsyningen har nok også en betydning

en ældre sag som den har ikke et netkort der kan klare wireless-g
der skal du have et usb-netkort.I win 98 er det heller ikke bare lige og stikke usb dimser i og så finder den dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-09 19:43

Du kan måske bruge et PCMCIA kort som jeg har til brug på mine 98se og ME computere.
Zyair G-100 (54 Mbps)

Kommentar
Fra : miss_viking2000

Dato : 07-11-09 09:40

ja ja nu må vi se, nu betaler jeg mig for , at få en ud og kigge på det, han lever af det, og siger det sagtens kan lade sig gøre, så nu må vi se hvad han finder på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-09 11:39

Citat
siger det sagtens kan lade sig gøre
det kan det også, vi har bare ikke helt forstået hvad du har af muligheder og hvilken forbindelse du vil oprette, er det mobilbredbånd ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-11-09 15:01

o.v.n gå nu op og stav dig igennem indlægget, for oven.
Her skriver hu jo klart og tydeligt, at det er når hun bruger mobilt fra call me, at hun ikke kan få det til at fungere.
Problemet ligger sikkert i at et mobilt bredbånd ikke understøtter den win 98 som er i pc'en.
Så gamle bærebare, har sikkert heller ikke andet end USB 1,1, som ikke er særlig velegnet til dette formål.

Kommentar
Fra : miss_viking2000

Dato : 07-11-09 18:51

kan åbenbart ikke bruge det fra call me, men der menes at man skulle kunne bruge fra 3g, noget med at call me blot finder en antenne, men 3g kunne bruges sammen med det netkort jeg har i, for har jo kunne komme på nettet før , med en router og min anden stationær pc, samtidigt mente han også at man bare skulle investere 500 kr i en gammel brugt, hvor man kunne bruge xp, for den gamle 98 var ikke så god, så nu må jeg finde en anden ældre bærbar pc til naboen, så hun kan bruge den ............

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-11-09 23:01

Jeg får stadig ikke hverken hoved eller hale på dine problemer miss-viking2000 Call Me og 3 er mobilbredbånd og jeg tvivler på at du kan få nogen at dem på nettet med en Windows 98 computer.
Noget helt andet og mere muligt er at komme på nettet med en netkort og en router, som du nævner længere nede i dit indlæg.
Noget helt tredie og noget du slet ikke har spurgt om eller overvejet, er at skifte Windows 98 (gammelt og kan ikke opdateres) ud med Linux Ubuntu, den kan sandsynligvis køre lige så godt som Windows 98 og med Ubuntu (nyt og fuldt opdateret) har i helt andre muligheder for at komme på nettet med Call Me eller en anden mobilbredbånd udbyder: http://kimludvigsen.dk/linux/index.php

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-09 11:20

Software til mobile bredbånd, må kun forventes at understøtte de seneste udgaver af operativsystemer; altså ikke win 98 og måske heller ikke ME, NT eller 2000. Men det burde fremgå af installationsvejledningen.

Du bliver nok nød til at bruge den gamle PC til sekundære opgaver, med netforbindelse via eget netværk, og så evt. de steder hvor der er mulighed for HOTSPOT; som det tyder på, bliver mere og mere udbredt, gratis eller til fornuftige priser.