/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
batteri bliver ikke opladt
Fra : scootergrisen
Vist : 3353 gange
100 point
Dato : 02-10-09 12:42

Har 1 problem med min scooter.
Det er en Kymco super 8, 4 takt.
Den oplader ikke batteriet.

Hvis jeg tager batteriet ind og oplader det med en batteri oplader til det har cirka 12,8 volt så kan jeg sætte det i scooteren og købe en god tur men efter omkring 20 kilometer er batteriet så afladt at jeg ikke kan køre med lyset tændt.
Også hvis jeg blinker med blinklyset og køre så hakket/død motoren i tankt med at blinklyset blinker.
Jeg kan køre køre med lyset slukket.
Batteri spændingen er faldet til cirka 10 volt når scootere har prøvet med at køre med lyset tændt.

Jeg tror at det er spændingsregulatoren som ikke virker rigtigt men vil lige hører jer om i har nogle andre forslag til hvad det kunne være...

Jeg har mål Ohm på stator spolen og pickup og de er indenfor de tal som står i servicemanulan.
Mener jeg målte 0,6 eller 0,8 ohm på statoren og 130 ohm på pickupen.
Der er god forbindelse i stator stikket og jeg har målt at der er forbindelse fra statoren helt på til spændingsregulatoren så jeg kan ikke forstille mig det er statoren.
Jeg den køre i tomgang og jeg hiver stikket ud fra statoren så ændre motoren lyder sig.
Jeg har målt volt på batteriet når den køre i tomgang og når jeg giver gas og der er kun de "normale" volt som batteriet har når der ikke er forbundet til noget, altså cirka 12,8 volt. Det er meningen at den skal oplade batteriet med 14-15 volt.

Jeg har også målt ampere ved at fjerne et kabel fra batteriet og indskyde et multimeter sat til ampere. Der kan jeg så måle omkring 1-3 ampere med lyset tændt men hvis jeg slukker lyster så står der omkring - 1,3 ampere altså at strømmen løber den anden vej som betyder at batteriet bliver opladt.... men den er kun i minus når jeg har slukket lyset, selv med positionslys tændt bruger den mere strøm end den oplader batteriet med.

Jeg har renset alle de stik som jeg kunne forstille mig kunne have betydning, cdi, stator, instrumentpanel, tænding, forlyset.

Jeg har også prøvet og hive diverse stik ud men motoren køre i tomgang og set om det havde nogen indvirkning på opladningen men det hjalp ikke.

Kan det være andet end spændingsregulatoren ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-09 19:55

Jeg ville også kigge på regulatoren - men ved ikke hvordan den kontroleres.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 02-10-09 21:48

Det kan måske være en kortslutning et sted? Jeg tænke en ledning der er blevet gnavet igennem i en gennemførsel eller sådan noget? Prøv at sæt et amperemeter på når maskinen er slukket, og se om der er forbrug. Drej nøglen og se hvor stprt forbruget er. Hvis alt er normalt, så vil jeg også mene at det er spændingsregulatoren den er gal med. Du kan jo også måle om der kommer spænding til spændingsregulatoren overhovedet. Jeg ved ikke omd diodebroen sidder i regulatoren eller statoren, men du kan jeg prøve at måle på både AC og DC.

Men at den lader med 1,3A, lyder nu også som om regulatoren kunne fungere, og at det er i selve generatoren problemet sidder. Hvis det havde været i en bil havde jeg sagt dårlig stelforbindelse eller slidte kul...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-09 22:50

Et godt gæt er en eller flere defekte dioder i ensretterbroen.

De ødelægges ved overspænding ( når man prøver at køre uden batterei) eller ved en kortslutning, bår man piller.

Dit tekniske sprogbrug er forfærdeligt. Men du har en god fornemmelse af hvad der skal måles.

Man skal gætte sig til hvad du mener.

Dioderne kan kontrolmålest enkeltvis, hvis du kan klare at koble dem fra.

spænding i lederetning , med moderat strøm, skal være ca 0,8 v . De må ikke lede målbart i spærreretningen. Lav nu ikke kortslutning gennem en diode , husk formodstand ved måling.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-10-09 16:55

Nå ja det sku da rigtigt generatoren laver jo vekselstrøm og jeg målte kun efter jævnstrøm...

Jeg har prøvet at måle om der var strømforbrug når tændingen var drejet til ON og det var vist normalt 0,01 ampere med lyset slukket, det har jeg også målt det til at være førhen hvor det ikke var noget problem med batteriopladningen.

Da jeg målte ved spændingsregulator stikket når motoren kørte så målte jeg virka 12,4 volt på 2 af ledningerne (muligvis dem som er forbundet med batteriet) og 2,12 volt på 2 af de andre ledninger.

Hvis man lægger de 12,4 og 2,12 volt så får man 14,52 volt hvilket jo præcist er det som batteriet skal oplades med...

Det min spændingsregulator den sorte:http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/elektrisk.html#spendingsregulator
Men jeg har vel ikke rigtig mulighed for at måle dioderne inden i med mindre jeg ødelægger den.

PS jeg har læst servicemanulen til scooteren at man kan måle ohm værdier på stikket men at der på grund af halvledere ikke kan bruges en almindelig multimeter fordi ohm værdierne ændre sig alt efter hvor mange volt der kommer igennem...

Nogen som har forstand på måling af sådan nogle halvledere (semiconductor som der står i manualen)

Der står at man kan bruge en Sanwa eller Kowa tester som sikkert er et mærke i asien.

http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/service_fejlfinding.html#spendingsregulator

Jeg har ikke haft held med at måle de ohm værdier som er oplyst med et almindeligt multimeter.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 06-10-09 15:56

Okay jeg har prøvet at måle vækselsstrømmen fra generatoren og i tomgang giver den cirka 46 volt og den stiger jo hurtigere jeg køre og når gashåndtaget er fuld drejet giver den 111 volt.

Lyder det ikke helt forkert ?

Jeg har igen målt ohm på generatoren og den er mellem 0,6-1 ohm er inden for det som der står det skal være i servicemanulen (0,1-1ohm)

Er det normalt at den skal give så mange volt ?

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-09 19:38

jeg er ikke sikker på hvad den skal give, men hvis det er ubelastet lyder det i hvert fald ikke urealistisk. Jeg synes efterhånden det lyder mest som en defekt spændingsregulator eller diodebro; men det kommer vel ud på et. har du ikke mulighed for at prøve en anden spændingsregulator?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-10-09 17:11

Nååå ok der er måske forskel på ubelastet og belastet...
Jeg kan ikke huske hvor meget den gav med stikket i men prøver lige og checke det.

Ja spændingsregulator og dioder er i samme "boks".
Jeg har ikke mulighed for at prøve en anden og tvivler på butikken vil bestille en og lade mig prøve den... men ja det er sku nok den for hvad skulle det ellers være snart.

Jeg må ned og høre hvor meget de skal have for sådan en.
Ellers kan jeg hænge den op på vægen som pynt hvis det ik var den

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-10-09 15:16

Det var spændingsregulatoren som var defekt.
Jeg har købt en ny og nu virker det fint.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-10-09 15:16

Tak for svaret sipelip.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 28-10-09 15:49

godt det virker - selv tak.