/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ideel opvarmning af lejlighed
Fra : Nanabn
Vist : 432 gange
50 point
Dato : 02-10-09 11:45

Hej.

Jeg vil gerne vide, om der er nogen, der har forstand på radiatorer...

Jeg bor i en lejlighed på 94kvm med 5 rum, hvori der er radiatorer i alle.

Hvordan skal jeg opvarme lejligheden på bedste vis?

Er det bedste at stille samtlige radiatorer på samme temperatur?

ELLER

Er det bedste kun at tænde for dem i de rum jeg bruger mest og så holde døren lukket?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-09 12:07

Jeg ville holde en tålelig lav temperatur i de rum der ikke bruges meget, og alligevel holde døren lukket, så får hverken personer eller termostater et koldt pust.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-09 12:07

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 8
- Annullerede 13
- Slettede 0
Ialt 22

Citat
Er det bedste at stille samtlige radiatorer på samme temperatur?

Men ja da.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 02-10-09 12:18

HEJ: Det siges at for at få den bedste tilbageløbs temp så skal alle rum stå på det samme, men jeg ville nok også hvis der var rum jeg ikke brugte , bare lige holde dem frostfrie, stil den på 1 eller 1½ luk døren . Så i de rum du bruger skal den stå på det samme. man får jo også lov til at betale for temp. i tilbageløbet så man kan ligeså godt spare der hvor man kan spare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-09 19:46

Har du varmemålere på hver radiator.

Jeg ville også holde tålelig temp i alle værelser og så skrue op efter behov.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-09 20:13

Jeg sloges med vore ejendomskontor i 3/4 år om defekte termostater, et par af dem 20 år gamle med mørnede plastgreb, den ene kunne ikke lukkes og den anden kunne ikke åbnes, pakdåserne fejlede intet.
-Du skal bare stille dem rigtigt-, fik jeg at vide flere gange

Gal i skralden købte jeg så selv et par nye og monterede.....bingo.

Kommentar
Fra : Nanabn

Dato : 03-10-09 13:28

Citat
Har du varmemålere på hver radiator.

Ja, det har jeg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-09 13:51

Ja så skal der ikke varmes / fordampes for meget i de rum der ikke bruges.
Dog vil en lukket dør, ikke helt forhindre de andre rum, at varme det kolde rum op.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 04-10-09 19:00

tja, hvis de ikke synes de rum, så kunne man jo isoleret lidt ved døren, men lidt giver det jo så.