/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
sigge og rikke ??
Fra : hellobal1
Vist : 9153 gange
50 point
Dato : 01-10-09 12:06

hej
er der en der kan forklare mig disse begræber..

Jeg er uddandet sosu ass og syntes at kan huske jeg i min praktik på sygehus hørte noget om at sigge/sikke og rikke/rekke ?? jeg kan huske det er noget med at tømme blæren sterilt og ikke sterilt men hvad står det helt præcist for og hvordan og hvorleder ??

håber der er en der kan hjælpe, for jeg kan ikke finde det nogle steder beskrevet...

på forhånd mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : metteKanDu

Dato : 01-10-09 12:41

hej altså at sigge betyder engangskatelisere(katellissering)er lidt usikker på stave måden men
det det er hjælp til at få blæren tømt som regel er det sygeplejeskerne der gør det men assistenter eller oplært personale feks i hjemmmeplejen kan også .
det andet rikke/regge du spørger om ved jeg ikke desværre

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 01-10-09 15:17

Sik'e er en steril metode der anvendes til at tømme blæren, altså engangskateterisere. S'et står for steril. Her bruger man sterile handsker og andet sterilt udstyr.
Rik'e er også engangskateterisation, men med rene procedurer. R'et står for ren. Her anvendes der
rent udstyr, og altså ikke sterilt.
Præcis hvornår den ene metode foretrækkes, er jeg lidt i tvivl om, men jeg bruger altid steril teknik på sygehuset. Og jeg ved at når det gøres i patientens eget hjem, enten af ham selv, eller af en hjemmesygeplejerske, så bruges der ren teknik.

Mvh. LarsLøkken.