/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bly i hovedet.
Fra : bb1
Vist : 638 gange
50 point
Dato : 30-09-09 05:02

Den debat vi havde her var måske ikke skudt helt ved siden af.

Link: http://www.jv.dk/artikel/745448

Hvordan har du det selv med det?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-09-09 08:19

Tjaaa--hvad skal man sige--boller fra ???
Citat
Skøn i branchen anslår, at der affyres op mod en million skud blyhagl om året.

Gad vide hvilken brance der er tale om Transportbrancen????
1 mill. patroner vejer vel omkring 50 tons,---- der skal jo bruges nogle bæreposer.
Når man så ved lidt om Niels Kanstrup og Dansk Jagtakademi såeee---
og for at det ikke skal være løgn, har jagtakademiet optalt de fasaner, der er nedlagt med blyhagl---godt gjort.
Hvad skal man sige?? flere boller fra???
Bare min mening.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-09-09 08:33

Jeg synes de jægere må være hjerneskadede af al den bly de har spist. De har endnu ikke fundet ud af at det er FORBUDT.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 21-10-09 23:29

Jeg kan da godt forstå at der er mange jægere som stadig drømmer om blyhagl.Min egen jagtlærer bandede da forbuddet til helvede da det kom, men tog det self. til efterretning. Så siger han selv, at hvis han nu skyder en ræv, rent sideskud, fra 15m, med en 39grams 12/76 fra Danarms, så er han nødt til at trykke skud nummer 2,for at ræven lægger sig. med de gode gamle blypatroner feks Nike 50grams 12/76 skulle den bare have et enkelt tryk, for at stryge direkte i dørken. det taler da for sig selv.
Det er self. ulovligt at bruge bly i dk, men hvis nu man feks. er vild med at skyde gæs, ja så er det sku svært at finde en "tung ladning" som opfylder de ønskede krav om anslagsenergi.
Jeg vil gerne have en tung blypatron til gåsejagt, og det er ulovligt, og så videre.
Hvis du nu selv skulle skydes, ville du nok også vælge en 44rem mag, kontra en 022.
man skal da også tænke på viltet. efter at bly blev forbudt er antallet af anskydninger også steget, så kan i sku sige hvad i vil.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-10-09 01:33

webgun.

Hvis du havde "helt" ret i det du skriver, så kan du stole på, at du også havde min fulde støtte, men nu forholder det sig altså ikke lige, som du giver udtryk for.

Der findes i dag patroner med en hagl ladning med næsten samme vægtfylde, som bly. Bruger du stålhagl 2X større end bly og overholder du de anbefalede skud afstande, så skyder du lige så meget vildt, som den gang vi måtte bruge bly.

Det der var helt galt dengang blyet blev forbudt var, at det som så meget andet blev trukket ned over hovedet på os inden, der var et brubart alternetiv og ja med de første stålhagl var der mange der havde ubehagelige oplevelser, men som skrevet så findes der i dag alternativer - tungsten, bismuth og som nævnt stål med en langt større udgangshastighed end vi kendte fra bly hagl. Så det gælder KUN om at finde de rette, som passer til det man skal bruge det til og til ens bøsse..
At så fabrikanterne godt kunne mærke deres vare noget bedere og patroner godt kunne være noget billigere er en hel anden sag

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-10-09 00:38

Ja jeg kender godt bismut forest og de er dyre.
bly er som guld, det bliver smukkere med alderen,hehe