/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
belægningssten
Fra : g7790210
Vist : 705 gange
75 point
Dato : 29-09-09 21:18

Hejsa. Er i gang med at gøre klar til at lægge belægningssten (21x14x6). De skal ligge rundt om huset i en bredde af ca 1 mtr. Der er blevet gravet af, fyldt op igen med grus/harpet grus, som så er blevet stampet. Jeg skal så have et fald væk fra huset på 1-2 cm.

Mine spørgsmål er nu:
Skal det sidste lag sand, som bruges til at lave faldet med stampes før man lægger stenene?
Hvordan gør man nemmest når man skal lave faldet? ligger nogle jernrør, "klodset op" i den rigtige højde og trækker af på dem?....

Håber der er nogle, der kan hjælpe.

Mvh
g7790210

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 21:21

Ja, det sidste lag skal også stampes

Det er det nemmeste at bruge et jernrør

Rigtig god arbejslyst... og pas på dine knæ

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 29-09-09 21:41

hvor meget skal man regne med at det komprimeres ved stamping? hvis nu man antager at det laves med et fald på 1 cm, hvor det lægges i et lag på 3 cm inde ved huset?

skal jernrørene "klodset op" på lidt sand til det får den rigtige højde, og så efterfyldes efter stampning?

hvad er nemmest/korrekt? at rette af på den korte eller lange led?...altså på langs med huset, eller fra huset og væk?,........er det til at forstå hvad jeg mener?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-09-09 21:47

Ja du skal bruge jernrør og efterfylde efter stampning og du skal trække på den lange led. (husk faldet)
I stedet for sand kan du bruge stenmel det er mere stabilt.

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 29-09-09 22:07

Citat
hvor meget skal man regne med at det komprimeres ved stamping? hvis nu man antager at det laves med et fald på 1 cm, hvor det lægges i et lag på 3 cm inde ved huset?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-09-09 22:53

Du kan ikke vide hvor meget det komprimeres, det afgøres af fugtigheden i materialet, kornstørrelsen og stamperen. Forsøg dig frem.
Jeg havde brugt stenmel og så ingen ukrudtsdug, men det meste ukrudt er jo luftbårent så det er op til dig selv.
Dog er det klart at der hvor du har det tykkeste lag vil det synke mest.