/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Synlig / usynlig varmelegeme.
Fra : vedikkealt
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 29-09-09 20:23

Jeg skal have købt en ny elkeddel, og så er spørgsmålet...

Er dem med synlig varmelegeme hurtigere / mere strøm besparende end dem med skjult varmelegeme.

Størrelsen på min nye elkeddel skal være 1 ½ l.

Og hvormeget betyder det - HVOR mange W den er på, med hensyn til strømforbruget, har i forvejen en 2000 W på en l.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-09 21:07

Om varmelegemet er skjult eller ej er sådan set ligegyldigt. Watt forbruget der bruges til at opvarme 1 liter vand er fast, så jo flere watt den har jo hurtigere varmer den 1 liter vand op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-09 22:20

Se bare efter hvad Stig skriver: Effekten bliver brugt til at varme op med. Jo større effekt desto hurtigere varme
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-09 23:01

Hvis der er nogen forskel i forbruget så er den med synligt varmelegeme og med den højeste effekt bedst.
Der er nok kun lidt forskel, men skjult varmelegeme og lang opvarmningstid vil alt andet lige øge tabene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-09 23:04

kalkbelægningen på det synlige varmelegeme vil blive tykkere og støje mere for samme afkalkningsinterval, og så fiser en smule mere af varmen ud til siderne og går tabt, så jeg tror, det står 1 -1!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-09 13:04

Kalk eller ikke kalk: når varmelegemet er helt omgivet af vandet vil al varmen ende i vandet.

Hvis der kun er vand på den eneside vil en del af varmen kunne ledes bort uden at nå vandet.
Med passende isolering er jeg med på at tabet på den måde bliver lille. Men med synligt varmelegemer er det nul.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 30-09-09 16:11

Og så er den med skjult varmelæge pænere og nemmere at gøre ren.

Ikke at det betyder en hylene fis, nogle af delene.

Dem med synlige varmelegme, har desuden tildens til at smide mere og større kalk stykker i vandet.
Derfor har vi valgt en med skjult varmelægme, igen da den gl. blev slidt op.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-10-09 19:20

Tak for svaret stig54.

Efter have have fat i nakken på såvel elsparerådet og rådgiverne på den lokale el leverandør er jeg ikke blevet klogere...

Så nu faldt valget på en elkeddel med skjult varme legeme...så kan jeg få varm kaffe og fruen varm te i campingvognen...

Hilsen fra vedikkealt