/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
højrehåndet guitar til venstre
Fra : marcmus17
Vist : 823 gange
400 point
Dato : 28-09-09 11:42

Hej,

Som én af de "uheldige" er jeg harmet af at være venstrehåndet guitarist... men det være hvad det er..

Jeg har set en virkelig interessant højrehåndet guitar, der ikke umiddelbart er til at støve op i en venstrehånds-udgave.. så mit spørgsmål går på:
1. kan man blot vende den ved at sætte strengene på i omvendt rækkefølge?
2. Er der nogle af jer der har erfaringer med dette, og evt. ved hvor meget det kan høres på guitaren at man gør det??

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-09 12:02

I denne artikel står om nogle af de kendte, der vendte strengene - gad vide om det er derfor jeg aldrig har brudt mig om Jimmy Hendrix musik

http://www.guitaren.dk/artikel.asp?kID=2&skID=14&id=1351

Så op med humøret, det kan lade sig gøre

Men ellers findes der da også venstrehånds guitarer, men muligvis ikke den du ønsker

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&fkt=1633&fsdt=9905&q=guitar%2Bvenstre+h%C3%A5ndet&meta=&aq=f&oq=&aqi=

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 28-09-09 12:08

Mange Tak

Jamen, jeg har skam adskillige venstrehånds-guitarer allerede... men er blevet lidt lun på en enkelt eller 2 højrehåndet guitarer :P så jeg forsøger at finde ud af, hvor meget det egentlig "harmer" guitarens potentiale at lave en Hendrix! :P

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-09-09 12:53

Det kan sagtens lade sig gøre, og man kan altså ikke høre det

Min veninde er venstrehåndet guitarspiller, og det fungerer fint for hende

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-09 13:10

Det kommer lidt an på hvilken guitar. Sadel og stol kan have behov for lidt modificeringer. På mine el-spader vil der være behov for at endevende finstemmere og give guitaren en ny finstemning.

På akustiske kan det da anbefales at skaffe sige en venstrehånds slagplade, da skidtet ellers vil blive stygt ridset.

Den gode Hendrix anvendte iøvrigt højrehånds opstrengning - altså vendte bare guitaren. Det er der ingen problemer i, andet end at ALT vender forkert.

Tag en god snak med din guitar-pusher og hvad der kan anbefales. Jens ved Eskildsen i Århus kan være en god hjælp.

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 28-09-09 13:25

...så begyndte det hele at blive en smule mere kompliceret!

Jamen, for så at følge lidt mere op på det, er det denne jeg kigger lidt på..

http://www.thomann.de/dk/harley_benton_hbe1335_ii_vs.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-09 13:47

Læg mærke til finstemmerne - dem skal du have vendt. Og du skal have den finstemt igen. Du vil komme til at savne slagpladen, med minde man kan spejle denne. Du får nok brug for en ny sadel, da cut's ene ikke passer når du endevender opstrengningen. Om du kan leve med at kontrollerne sidder for oven er en smagssag.

Sådan en kina-guitar kan det nok kun dårligt svare sig at køre til specialist med. Så det er gør det. Til gengæld er den jo heller ikke dyrere, end at man bare kan lege løs.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-09-09 18:21

Kina spader.... ja, ja dem kan man nu få hos DanGuitar http://www.danguitar.dk/
Nu er det ikke så meget med om de er "strikket" i Kinamandsland min Yamaha FG730S er en Japaner.... strikket i Kina - ak, ja der er så meget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-09 08:08

Fik du købt noget?