/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart med nyt motherboard
Fra : Headfarm
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 27-09-09 21:29

Jeg har måttet udskifte motherboard (og dermed også processor og ram) pga. nedbrud.

Nå hænger systemet i boot - selvfølgelig fordi der er meget systemet ikke genkender.

Hvad gør man - og helst uden af formattere og genstarte.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-09-09 21:36

du bliver lige nød til at fortælle hvilket system du køre med, altså OS.

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 27-09-09 23:08

Windows XP (Home)

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-09-09 23:10

Prøv og start op i fejlsikret tilstand, måske du kan slette de drivere som systemet ikke genkender.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-09-09 23:12

ved/kan du huske hvor mange SP derer installeret på din computer? og hvilken SP er på din installations cd?

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 27-09-09 23:17

Fejlsikret tilstand hjælper ikke. Jeg tror, at den ikke kan se drevene (1 HDU og 1 DVD)

HDU er sat til primær.

Windows´en er ca. 1 år gammel så mon ikke den var opgraderet til SP2 og computeren i mellemtiden er opgraderet til SP3?

Hvis det er vigtigt kan jeg evt. flytte drevet til anden PC.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-09-09 23:21

Er det et sata drev? kan det ses i bios?

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 27-09-09 23:25

Nej det er IDE og kan ikke ses i Bios.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-09-09 00:22

hvis du ikke kan se HDD i BIOS, så er din HDD død. Angående din windows og CD, så synes jeg så skal prøve og køre en repair fra installations cd'en, så installere windows en "all-a-round" driver til dit bundkort og så burde du kunne komme ind i windows og så installere de rigtige drivere.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 28-09-09 06:50

Ellers prøv, hvis du har masse af plads, "anden partion, hardidsk delt er delt op" at instal en ny windows, på anden partion, flyt derefeter dine dokumenter og lign, programmer SKAL du installere igen, eller hvis du har adgang til anden pc, og ghost eller lign, flyt hardisk og tag en back up, restore så senere dokumenter og lign. tilbage, du kan osse se om du kan rep, den op ved at trykke r når du er nået frem til install. Kan ikke ses i bios, hmm er den heller i oversigt når du starter pc, så check lige master og slave funktion samt ide kabel og strøm til hd og cd/dvd drev, mange har i dag kun 1 controller da de fleste board har sa´ta.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-09 08:38

Du skal have sata sat op til IDE i bios, ligeledes skal tid og dato passe.

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 28-09-09 09:02

Hmm

Det hele startede med at jeg bortdømte det gamle motherboard fordi det blev ved med at reesætte alt - dato m.v.

- måske skulle jeg have set mere på HDU?

- nå men I har givet nogle fif jeg lige skal afprøve.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-09 09:10

Start op med mindst muligt grej sat til.
Og så tilslutte lidt ad gangen. (luk ned hver gang)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-09 09:17

Jeg er sikker på driver osv. fra det gamle kort ikke tillader boot fra det nye bundkort, så er der ingen kære mor, vil du have det til, at køre ordentligt, skal der en ren installation til. Du kan altid i første omgang installere windows i samme mappe, så kan du evt. flytte data, og derefter køre en ren installation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-09 09:23

Men bios skal lige finde den harddisk først.

Med en ubuntu live CD kan du flytte filer (ej programmer) over på en anden partition.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-09 10:52

Med IDE diske, skal du have styr på jumper master/slave

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-09 10:54

Er bios sat op til sata, kan id ses i bios. Den skal sættes op til IDE.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 28-09-09 11:07

Citat
Hmm

Det hele startede med at jeg bortdømte det gamle motherboard fordi det blev ved med at reesætte alt - dato m.v.

- måske skulle jeg have set mere på HDU?

- nå men I har givet nogle fif jeg lige skal afprøve.

Havde måske været nok at skifte batteri, på motherboard, det holder data i bios, når dette er dødt får du bios dato som start og andre ting default og ikke dine valg.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 28-09-09 14:03

det kan måske skyldes at,det ikke er det samme chipset,hvis ikke er der kun en ny install. der vil virke

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-09-09 14:07

netop frederikshavn og derfor skal han køre en repair på system for at kunne starte den op og komme ind i windows.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 28-09-09 14:13

havde ikke lige tænkt på det med en rep personlig syntes jeg byt board nyt windows,men det er bare min mening

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-09 14:15

En ny ren installation, hvis systemet skal køre fejlfrit.

Godkendelse af svar
Fra : Headfarm

Dato : 28-09-09 18:14

Det blev peet49s svar jeg fulgte. Total ny installation - og skiftede også til en SATA disc ved samme lejlighed.

Jeg er i øvrigt forbavset over, at jeg fik lov til at installere Windows igen - men never mind.

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-09 08:34

Selv tak.