/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Opskrifter på kryddersnaps
Fra : hj51r
Vist : 2172 gange
50 point
Dato : 19-04-03 12:32

Er der nogen der har poskrifter på kryddersnaps.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-04-03 13:21

Hej

Siden hvor du kan finde opskrifter på bjesk, eller kryddersnaps om du vil, samt tips og ideer til hvordan du laver den.

http://www.bjesk.net/

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 19-04-03 13:24

Blåbær

Blåbær plukkes i juli-august. Hvis du er så heldig at du så mange blåbær at du ikke vil lave bjesk af dem alle på én gang, kan du fryse dem ned.
Fyld et syltetøjsglas 1/3 op med blåbær. Hæld så smags neutral snaps på til glasset er fyldt. Lad det trække en 3 måneders tid, og derefter filtreres.
Blåbær bjesken kan, hvis du syntes den er for kraftig i smagen, fortyndes en smule.
Du kan søde den med honning, ligesom du kan smide et par spiseskefulde hindbær, solbær eller jordbær i styltetøjsglasset og lade dem trække sammen med blåbærrene.

Citron & Chilli

1 flaske smags neutralsnaps
En økologisk citron
En økologisk chili Skær 2 strimler ( ca. 0.5 cm bredde) af skallen på den økologiske citron. Rens dem for det "hvide". Flæk chilien og rens den for kærner og hus.
Kom begge dele i en flakse smagsneutralt snaps, og lad det trække i en 7 - 9 dage.

Vær opmærksom på at den pga. chilien godt kan, løbe løbsk og blive meget stræk. Nogen mener
udrikkelig. Hvis du er i tvivl om din chili giver for meget smag, og bjesken bliver for stærk, så
nip lidt til den mens den står og trækker. Hvis den bliver for stræk så lav en kun med citron
du kan fortynde med, eller brug den stærke til af flambere bøffer i. Hæld den ikke ud.
Måske får du besøg af nongen der ikke vil gå, eller der er en gæst der godt kan lide den.

Den bedste smag, er hvor bjesken dufter og smager af citron, men hvor du, når du skyller den rundt
i munden, kan mærke at chilien bider lidt i smagsløgene.
Drik den som den er, eller en smule kølig.

Dild

Du kan både bruge frisk dild fra haven, og dild i potte nede fra købmanden. Husk dog at købe den økologiske.
Man plukker bladene af dilden ca. midt på stilken.
Fyld et syltetøjsgals 1/3 del op og resten smags neutralt snaps.
Lad det trække i 5 - 7 dage.
Filtrer og fortynd den efter smag.

Enebær

Enebærrene plukkes i september-oktober. Det er kun de modne sorte enebær der kan bruges til bjesk. Hvis du år plukket for mange kan resten fryses ned til senere brug.
Fyld et syltetøjsglas 1/3 op med bær. Hæld så smags neutral snaps på, til glasset er fyldt. Lad det trække 2- 4 uger, hvorefter den filtreres.
Skal fortyndes 1:10.

Havtorn

Både blomster og bær kan bruges. Blomsterne plukkes i maj, bærerne plukkes i september.
Hvad enten det er blomster eller bær du bruger, skal du fylde et syltetøjsglas helt om og dæk med smag neutral snaps.
Både blomster og bær skal trække mindst 2 og max. 3 måneder.
Kan fortyndes efter smag.

Hyben rose

Det er vinter og tid for snaps krydret med de små skud fra hybenroser ved havet.
Al den kraft, som skal danne blomster, blade og duft, er inde i de små knopper, som kun venter på,
at saftstigningen skal begynde.
Pluk hvad der svarer til indholdet i en lille tændstikæske og hæld knopperne på en flaske Svendborg
klar. Lad dem trække i årevis og suppler af og til med ny snaps.

Kaffe & vanille

1 flaske smags neutralsnaps
Ca. 80 hele kaffebønner
1 vanillestang
Flæk vanillestangen på langs og kom den i snapsen sammen med de 80 kaffebønner.
Lad den trække i ca. 14 dage. Vend bunden i vejret på flaske en gang om dagen.
Kan men fortyndes efter smag.

Lakridsrod

Køb et par lakridsrødder og knæk dem i mindre stykker så de kan være i dit syltetøjsglas.
Fyld syltetøjsglasset op med snaps, og lad det trække maksimum 7 dage.
Filtrer bjesken og drik den som den er, eller brug den som lakrids essens til en anden bjesk.

Rosiner

Køb en håndfuld rigtig gode rosiner. Kom dem i et syltetøjsglas og dæk dem med snaps.
Lad det trække i 3 - 4 uger, hvorefter du filtrere den.
De brugte rosiner kan du enten bruge til en kage, presse resten af saften ud af eller spise mens konen ser væk.
Drik bjesken som den er eller brug den som essen til en anden bjesk.

Røllike

Blomsterne plukke i juli - august inden bierne har været der.
Fyld syltetøjsglasset 1/3 del op med blomster og resten smags neutral snaps.
Lad det trække i 5 - 8 dage hvorefter det filtreres.
Skal fortyndes i forholdet 1: 5.

Slåenbær

Pluk bærerne i oktober - november. Brug kun de helt modne bær, dem der er næsten sorte.
Læg dem i fryseren i 2 - 3 dage. Tø dem op og fyld herefter et syltetøjsglas med 1/3 del bær og resten smags neutral snaps.
Lad det trække i 3 måneder, hvorefter det filtreres.

Solbær

Pluk bærerne når de er rigtigt modne i juli - august.
Fyld et syltetøjsglas 2/3 del op med bær og resten smags neutral snaps.
Lad hele herligheden trække 2 - 3 måneder, og filtrer.
Hvis smagen er for besk kan du fortynde efter smag, og evt. søde den med honning.

Tranebær

Fyld et syltetøjsgals 1/3 op med bær og resten smags neutral snaps.
Lad det trække en månedstid, og filtrer.
Skal evt. filtres igen efter en uges tid. Kan sødes efter smag med lynhonning.

Valnød

Pluk en 5 - 7 valnødder i august. De skal have fuld størrelse, men grønne.
Flæg dem og kom dem i et syltetøjsglas der fyldes næsten helt op med smags neutral snaps.
Trækker små 4 måneder. Undervejs skal du huske at ryste glasset, og linde en smule på låget for at tilføre lidt ilt.
Til sidst filtreres den først om aftenen, og igen næste morgen, hvorefter den fortyndes efter smag.
Lad den færdige snaps trække i min. 4 uger

Sød valnød

1 stort henkogningsglas fyldes 1/4 op med almindelig sukker - dernæst ca. 1/2-vejs op med
valnødder og slutteligt 1/1 fl. Brøndum - den skal nu rystes når man husker det, og efter ca. 3
måneder har man en essens - som jeg personligt fortynder - målet 1 til 3.
Den er meget rund og blød i smagen.

Godkendelse af svar
Fra : hj51r

Dato : 20-04-03 13:06

Tak for svaret CLAN.