/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nyt Naturgasfyr mister tryk
Fra : Laur01
Vist : 5112 gange
20 point
Dato : 27-09-09 09:36

Så er man for første gang blevet husejer og utroligt så mange spørgsmål man har, så tænkte det var et godt sted at oprette sig

Vi har bygget et nyt hus og har fået installeret et Valliant ecoTEC Pro/plus naturgasfyr. Ved første tilslutning mistede det trykket i løbet af ca. 1½ time, herefter har vi fået fyldt vand på systemet 2 gange yderligere og hver gang mister det trykket, men der går væsentlig længere tid for hver gang (gang nr. 3 gik der 18 timer før trykket var så lavt at fyret automatisk slog fra).

Umiddelbart mener VVS-manden bare det er fordi der er luft i systemet (har bla. gulvvarme på 1. sal, så der er tale om et temmeligt stort "system"). Det lyder jo umiddelbart også logisk, for hvis der var en utæthed, må man vel forvente systemet mistede trykket på ca. samme tid. Men man er jo nervøs. Har dog ikke bemærket vand nogle steder (hvor det ikke burde være).

Nogen der har lign. erfaringer eller kan berolige mig

PFT
Laur

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-09 09:51

Jeg går ud fra at du ikke alvorligt mener at det er gasfyret, som mister tryk; men at det er centralvarmesystemet, som mister tryk.

Går også ud fra at det er med en trykekpansionsbeholder.
Selv om der skulle være luftlommer i sytstemet ville trykket ikke falde, hvis det er tæt.
Med mindre der er en automatisk luftudlader på systemet.

VVs eren snakker udenom. Når man afleverer et nyt system skal det være , skyllet igennem for snavs, uden luftlommer og også være tæthedsprøvet. Giv ham 8 dage til at bringe det i orden. eller få fat i kyndige folk for hans regning. Forhåbentlig har du ikke betalt ham fuldt ud endnu.

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 27-09-09 09:58

Ja det er nok centralvarmesystemet, men trykmåleren sidder på fyret.

Der er automatisk luftudlader på systemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-09 10:21

Fyret er den del som sørger for at brænde gassen af.
Kedlen er den vandbeholder som opvarmes af fyret .
Og centralvarmeanlægget er den del, som fordeler kedlens varme vand til opvarmning af huset.

Så trykmåleren for vandet sidder ikke på fyret, men formentlig på kedlen.

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 27-09-09 10:25

Jamen jeg bliver klogere og klogere

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-09-09 10:32

Det er luft i systemet, og der er VVS der har lavet det for dårligt, der skulle have været en udluftnings andordning på 1 sal, så alt luft kan komme ud første gang anlæget blev fyldt op, for den aut. udlufter sidder nederst og luft siver ikke bare ned af her og nu, så der er vandet der tvinger luften med til den aut. udlufter, og det tager jo lidt tid før alt luften er ude af systemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 11:30

Jeps - luft i systemet som suser ud af den automatiske udlufterventil.
Ja - der bør være udluftning på 1. sal - eller der skal udluftes via et varmeapparat.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 27-09-09 13:24

Når du fylder vand på, har du så en fast tilslutning monteret eller henter du en slange og spænder på rørene???

Hvis det sidste er tilfældet, er den klassiske fejl at slangen ikke bliver fyldt med vand, inden den monteres på centralvarmesiden. Derfor pumper man luft (det der er i slangen) ind i systemet, som det derefter selv lufter ud, med tryktab til følge. Husk at måleren på gasfyr, viser IKKE hvor meget vand der er på, men hvor stort overtryk der er i systemet. Vand og/eller luft. Man kan faktisk ved at kun fylde luft i rørene, få nålen til at vise feks. 2 bar. Uden der er en dråbe vand i systemet.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 27-09-09 14:39

Syntes bare det efterhånden virker underligt, nu er det 4. gang vi har fyldt vand på systemet og godt nok går det langsommere og langsommere med at miste "trykket" men det går stadig den vej.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-09-09 20:25

Kan du få varme i alle radiatore og gulvarme ? for er der ikke vand nok på, varmer det ikke

Ved hvilket tryk slår fyret fra ?, for med en 1. sal burde der da være naturlig tryk nok til at det ikke slår fra, hvis der er nok vand på anlæget.

Hvor meget vand skal du ca. fylde på hver gang, og hvor stort et tryk har du på anlæget