/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Streger i Word-dokumenter
Fra : Oldboston
Vist : 2288 gange
50 point
Dato : 26-09-09 23:02

Når man arbejder med tekstbehandling i Word-filer, kan man opleve, at der kommer vandrette streger i dokumenterne - nærmest som en synlig sideadskillelse - og man kan ikke få stregerne væk igen.
Hve,m har et godt råd?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-09-09 23:16

Klik på det lille lyn og vælg Fortryd Kantlinje

eller

Slå det fra i Funktioner>Indstillinger for Autokorrektur,
på fanen Autoformat under skrivning fjernes markering ved Kantlinjer

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-09-09 01:06

Det virker desværre ikke. På et dokument, jeg arbejder med nu, er der 5 ark i alt. Tre steder forekommer de vandrette stregerr, over nhele arket, som om jeg havde anbragt dem, og ikke til at fjerne. Har prøvet at delete og også at gøre skriftfarven hvis, men uden resultat.

Jeg bruger XP, men der er et system Words Imaging, der hele tiden trænger sig på. Kan det have noget med det at gøre? Jeg har prøvet at klippe i teksten og flytte den bid for bid til et nyt words-dokument, men stregerme fulgte med, selv om jeg ikke 'bad om det'.

Håber på hjælp, for jeg skal sende dolumentet af sted i morgen tidlig og det kan ikke se sådan ud!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-09 07:28

Er det kun på skærmen eller kommer det med på en udskrift ??????

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-09-09 07:51

Ja, det kommer med på udskrifterne. Måske ser siden ud som på eksemplet nedenfor:

Tekst i wordformat abcdefgeij klmnopqrstuvxyzæøå
abcdefgh ijklmnopqrst uvw
kjdhgsteyu sueywr æsldkewwwaammmmm

Her er det meningen,at teksten skal
_________________________________________________________________________

fortsætte helt normalt, for sideskiftet kommer først lidt længere nede. Men - som man ser - så dukkede denne umotiverede streg op.

Nu prøver jeg så at klippe de øverste fire linjer ud og indsætte dem
under stregen -- eller indsætte dem på et nyt dokument. .
Men reultatet er, at stregen dukker op i den nye tekst, også selv om det er et nyt dokument.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-09-09 08:10

Sæt cursor på linjen så den lille boks med lyn kommer frem, tryk DEL
Det er når der bruges 3 eller flere bindestreger/underscore den laver den linje

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 08:46

Det er måske en tabel du har hentet teksten fra.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-09-09 09:37

Eyvind, ja, det er nok rigtigt. Jeg har klippet noget af teksten fra en 'tabel'. Så er det måske bedst at skrive den om forfra i et nyt dokument - i stedet for at klippe og klistre.....
Klaudi, du har ret, men jeg havde kun lavet denne streg for at illustrere, hvordan det ser ud. I det virkelige dokument er det e lang og ubrydelig streg.
Jeg tror Eyvind er tæt på svaret, skal blot lige arbejde lidt videre med det i løbet af i dag.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-09 10:09

Der er et trik når man skal klippe fra andre word dokumenter og vil undgå at få koder med som laver besvær.

klip tekst ud og gem den i et rent tekst dokument ved hjælp af "notesblok" .
Derfra klippes igen til det nye worddokument.
Man bliver så måske nød til at rette skriftart og størrelse. Men al le generende koder overlever ikke den tur kun bogstaver og tal bevares.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-09 10:24

Nemlig transor, jeg ville forslå det samme, men du kom allerede med løsningen. Jeg bruger også selv dette trick, når der er noget der ikke vil, som jeg vil.
Måske kan du gøre det ved at lagre dokumentet i RTF format.

Et andet lille (gratis) word trick Oldboston!
Når du er færdig med dit dokument, som du måske har lavet/rettet på flere gange, er at du lagre det under et nyt navn. Du vil så opleve, at dit dokument fylder mindre, end detdu har redigeret i.
Det skyldes at de rettelser du laver, ikke bliver rettet i dokumentet, men bliver tiføjet som rettelser. Det kan du dog ikke se på selve dokumentet, men kun på filestørrelsen der vokser for hver rettelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 11:34

Fortsættelse af Severino.

Efter du har gemt i RTF ...........................og så hente teksten derfra. ( uden streger)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-09 12:43

RTF formatet er ofte en god løsning for deling af dokumenter til andre der ikke kan læse DOC. Det har yderligere den fordel, at formatet fra DOC bevares.

Så du har lidt at junglere med, så du lære de mange muligheder og takle de mange unoder der er i et Microsoft produkt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-09 12:53

Citat
RTF formatet er ofte en god løsning for deling af dokumenter til andre der ikke kan læse DOC

ALLE kan da læse .doc

Selv UDEN office og word....

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 27-09-09 13:37

Tak for svaret transor. Det var en god ide at flytte teksten over i en notesbog. Det skal jeg huske til en anden gang. Det var ganske givet nogle streger fra en tabel, der var kommet med ind i dokumentet. Men nu er det løst! Tak også til jer andre, Eyvind og Severino og refi + et par stykker mere.

Kommentar
Fra : Eyvind