/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ejerlejlighed - reparation ?
Fra : refi
Vist : 3082 gange
100 point
Dato : 26-09-09 08:56

Hvor meget hører med til egenreparation af "fejl" i EJERligheder....

Med andre ord - HVOR går grænsen mellem hvad ejeren SELV skal betale og hvad EJERFORENINGEN skal betale (som jo vil "dele" regningen mellem alle lejligheder)

I dette tilfælde er tale om et afløbs/kloakeringsproblem

Er det "gulvet" - første vandlås - eller hvor ??????

Meget gerne dokumentation/regler/love.....

Gætterier har vi prøvet - det løste ikke problemet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 08:58

EJERligheder = EJERlejligheder

Skal måske lige nævne at der IKKE er tale om etagebyggeri men ALT i EET plan

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-09-09 09:00

Altså...hvis jeg ikke må gætte, så gider jeg ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-09 09:03

Har i ikke en vedtægt??

Prøv at se om du kan blive klogere af denne side

http://www.m-mentz.dk/ejerl.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-09 09:03

I mit link står bl.a.

Vedligeholdelse
Ofte er udgangspunktet, at ejeren har pligten til at vedligeholde sin ejerlejlighed inden for dens afgrænsning med vægge til det fri eller til nabolejligheder. Det betyder, at ejeren skal vedligeholde og forny gulve (gulvbrædder og lignende), vægge (tapet, maling), træværk inde i lejligheden, døre, skabe og inventar af enhver art. For så vidt angår døre fra lejligheden til opgangen og vinduer er det ofte således, at ejeren skal vedligeholde den indvendige side, mens ejerforeningen skal vedligeholde udvendigt. Det er ofte ejerforeningen, der skifter vinduer, der er defekte, men det ses jævnligt, at vedtægten bestemmer, at ejerne selv skal vedligeholde og forny vinduer. Derfor må vedtægten studeres på disse punkter.

For så vidt angår rør i lejligheden anses stigstrenge og faldstammer i de fleste tilfælde som fælles bestanddele, som skal vedligeholdes og fornys af ejerforeningen. Kontroller vedtægten. I mange tilfælde er det fastsat, at alle rør fra stigstrengene og til faldstammen er den enkelte ejers ansvar. Dette omfatter i disse tilfælde tillige radiatorer. Denne fordeling af vedligeholdelsesopgaverne udtrykkes ofte med, at ejerforeningen fornyr og vedligeholder fælles rør og faldstammer indtil disses individuelle forgreninger i de enkelte lejligheder. I nogle ejerforeninger er det dog fastsat, at ejerforeningen fornyr og vedligeholder alle rør og radiatorer indtil ballofix eller forskruning til haner m.v. I disse tilfælde er det ejeren, der vedligeholder og fornyr blandingsbatterier og vandhaner m.v., mens ejerforeningen varetager det øvrige. Her bør ejeren grundigt studere vedtægten for at finde ud af, hvad der er gældende i hans/hendes ejerforening.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 09:19

Citat
For så vidt angår rør i lejligheden anses stigstrenge og faldstammer i de fleste tilfælde som fælles bestanddele, som skal vedligeholdes og fornys af ejerforeningen

Se det lyder godt

Citat
Denne fordeling af vedligeholdelsesopgaverne udtrykkes ofte med, at ejerforeningen fornyr og vedligeholder fælles rør og faldstammer indtil disses individuelle forgreninger i de enkelte lejligheder

Det lyder til gengæld mindre godt

Citat
Her bør ejeren grundigt studere vedtægten for at finde ud af, hvad der er gældende i hans/hendes ejerforening.

Den er meget simpel og omtaler slet ikke den slags ting

I dette tilfælde kan jeg risikere at flere lejligheder skal "opgraves" for at komme til den "første" vandlås

Vi ejer 3 af disse 30 lejligheder der alle er udlejet - uanset hvad er det jo ikke lejers problem, men vores eller ejerforeningen.

Det drejer sig om bad/gulvafløb der er "stoppet", men da det er 30år gamle lejligheder er det jo ikke godt at vide HVOR forstoppelsen ligger - den ligger IKKE umiddelbart i gulvet da jeg kan komme ½ meter ned og der slår røret et "knæk" (eller det er vandlåsen der går der).

ALT er tilsyneladende "gamle" betonrør... og INGEN "si" i selve gulvafløbet....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-09-09 11:29

Når det er gluvafløb der er stoppet eller groet til, er det groet til på basis af det der er puttet i dette.

De fælles ting som ejerforningen betaler - er dem man er fællse om.

Man er ikke fælles om det "du selv" putter i dit afløb.

Hvad med bare at få det renset. Få fat i en kloak split med snegl (spiral) i enden. Den kan du få til at kravle rundt ved at dreje / roterer den samtidig med at du presser den ned.

Du skal selv følgelig dreje den modsat af proptrækker retningen, for at få den igennen bjøningen i vandlåsen.

vh ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-09-09 11:34

Hvis vedtægterne er simple bør I omgående holde et møde og få det lavet om, det letter alle parter og vil spare Jer for nogle bøvlede sager.

Det kan selvklart ikke gøres med tilbagevirkende kraft, men så må I finde en kloakmester der hurtigt kan lokalisere problemet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-09-09 11:44

inden du gør for meget, så få et kamera ned og se hvad der er galt.
Hvis røret er faldet sammen skal det jo skiftes, men hvis det er noget der sidder i klemme kan de spule det rent.
du kan selvfølgelig også prøve at spule det selv, en højtryksrenser med spuleslange kan nogen gange klare det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 13:00

Citat
men hvis det er noget der sidder i klemme kan de spule det rent.

Spørgsmålet er om det kan være det

Jeg pillede risten af igår - rodede lidt op af vandet - men vandet er IKKE sunket så meget som en millimeter siden igår - så der er virkelig lukket af

Da der som sagt ingen "si" er i afløbet bliver det unægteligt lidt svært at "kontrollere hvad der kommer i risten, men vand, sæbe og hår må være et godt bud - og det skulle det jo gerne kunne tåle....

Der er selvfølgelig den mulighed at det ALDRIG har været skyllet igennem i de 30 år (vi har haft den pågældende lejlighed i 2 år og der er intet blevet gjort)

Skulle nogen være klar over om køkkenvask løber i samme rør som bad ?????? (det er de eneste to afløb i lejligheden, bortset fra toilet)

Tegninger findes tilsyneladende ikke (måske hos kommunen), men det kan jeg så først se mandag.
Citat
Hvis vedtægterne er simple bør I omgående holde et møde og få det lavet om

Det kan jeg kun give dig ret i - men det opdager man jo som regel først når det ER for sent

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-09 14:57

Et eller andet sted samles alle afløb fra lejligheden. Spørgsmålet er bare hvor.

Jeg forstår ikke lige at du skriver gamle Betonrør. Hvis det er i gamle lejligheder, er der normalt støbejernsrør der er anvendt.

Hvis det er støbejerns rør er der mange af de gamle der har en rense prop i bunden af bøjningen. Som kan skrues ud for at stikke en rensefjerder op igennem, men dette kræver adgang til lejlighede eller kænder under.

Hvis det er et badeværelses afløb er det ofte sæberester og hår der danner propen. Hvis du har mulighed for at suge det vand op du kan se, kandu tømme røret og hælde kogende vand i. Dette vil opløse sæbepropper hvis det er en sådan der er årsagen. En gammel svupper kan også bruges til at banke en prop igennem.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 15:24

Citat
Hvis det er i gamle lejligheder, er der normalt støbejernsrør der er anvendt.

Det er da også muligt det er det - det jeg mente var blot at det IKKE var PVC....

Men ALT ligger jo under gulv (i sokkel/jord)

Citat
Hvis du har mulighed for at suge det vand op

Det kunne nok klares, men jeg kommer jo stadig ikke længere end den ½ meter til rører slår et knæk (eller rammer vandlås)

Det der irriterer mig lidt er at der tilsyneladende IKKE er noget galt med køkkenafløb - så det må kunne komme forbi "proppen"

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 26-09-09 16:38

Citat
Jeg pillede risten af igår - rodede lidt op af vandet - men vandet er IKKE sunket så meget som en millimeter siden igår - så der er virkelig lukket af

Der er sikkert flere typer rister?,ved ikke hvordan din er.
Ved mine fjerner jeg risten,nede i afløbsristen sidder der en si,muligvis skruet fast.
Prøv at føle efter med hånden nede i vandet,tag den op.
Så tror jeg du er godt på vej.
vvdriver

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 26-09-09 17:27

Har du prøvet med flydende afløbsrens (kautisk soda tror jeg det er)? Det har flere gange renset vores afløb i badeværelset. Lad det stå nogle timer, eller natten over.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 17:35

Citat
Prøv at føle efter med hånden nede i vandet,tag den op.

Som sagt ER der IKKE nogen "si" - jeg kan sagtens komme ½ meter ned i røret og der sidder sien næppe

Citat
Har du prøvet med flydende afløbsrens

NEJ - det har jeg med vilje ikke gjort (endnu) da det så bliver svært at "rode" i med hænderne - det synker jo SLET IKKE.....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-09-09 17:56

har du mulighed for at låne et rensebånd?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 18:31

Nej næppe før mandag.....

Men så kan VVSeren "svine" fingrene......

Men det hele var jo egentlig et spørgsmål om HVEM der hænger på regningen - mig eller foreningen....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-09 21:21

Jamen når det ikke står i vedtægterne, så vil alle vel sige at det bliver dig selv, der står for regningen, selv om jeg syntes det lyder forkert, når det er under gulvbrædderne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-09 21:39

Jeg må nok hellere snakke med formanden for foreningen inden jeg bestiller de store gravemaskiner

Jeg lader det lige stå til jeg har snakket med ham i morgen.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-09 00:39

Og så husk lige også at prøve at få vedtægterne ajourført, det er sikkert de originale hvor man ikke har taget højde for at lortet bliver gammelt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-09-09 20:38

Citat
Har du prøvet med flydende afløbsrens (kautisk soda tror jeg det er)? Det har flere gange renset vores afløb i badeværelset. Lad det stå nogle timer, eller natten over.

DET GØR MAN IKKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det der med at kalde det afløbsrens er noget en kreativ reklame mand har fundet på i fuldskab!!!!!!

Og afløbsrens/kausisksoda eller hvad det hedder rundt om... Har den kedelige egenskab at det ætser beton og støbejern.... Så det burde hedde afløbsFJERNER Og lader man det stå i rørene ka det hærde op og så er der kun slave metoden tilbage!

Men REFI... Har du ikke en Skjult rørskade forsikring?? Så vil det som udgangspunkt være dem der skal dække... Har du ikke en bør ejerforeningen ha en... Ved af erfaring at "normalt" i etagebyggerier er det ejerens(af lejligheden) ansvar indtil faldstammen og der efter er det foreningen, samme princip i stuen, der er det bare til grenrør eller lejlighedens yderkant/sokkel...

Men aller først synnes jeg i skal bestille en spuler, de ka også spule indefra gennem vandlåse... (hvis de siger nej er de nogle amatøre ) Og det du mærker der nede i en halvmeters dybde er sandsynligvis vandlåsen.... Og det ka sagtens være beton! Det ka også være støbejern... men er det beton rør du har i den øverste halve meter? Hvis ja så er det også en beton vandlås... Men er det støbejern ka du ikke være sikker på vandlåsen er støbejern...

Men altså spul.... afhængig af hvad han "føler" der sker så evt tv inspektion... Og så ka i jo se hvad der skal ske om det er noget der skal repares...

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 28-09-09 13:12

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Problemet er løst.....

Det VAR min vandlås (næsten 1 meter under dæk) men foreningen "æder" regningen (det tog 10 min. med det rigtige værktøj

Derudover har du ret i det er STØBEJERN og ikke beton som jeg var inde på.

At foreningen "æder" regningen skyldes de mangelfulde vedtægter (de bliver snarest ændret) samt at det gudskelov kunner drejer sig om "småbeløb"

Så nu kan beboeren blive vasket igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-09 13:23

Nåå så havde det også noget med vedtægterne at gøre..

Godt at både vedtægter og afløb bliver gået igennem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 08:08

Både ja og nej

Vedtægterne kan nok ikke gøre for at det var stoppet - men det betalte da regningen

Omvendt bevirkede de "manglende" vedtægter at de nu bliver ændret....

Der er sjældent noget så skidt at det ikke er godt for noget andet