/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal hegnet følge terrænnet?
Fra : Stine_
Vist : 1302 gange
50 point
Dato : 19-04-03 08:24

Vi skal til at sætte hegn (brædder) op, men er i tvivl om hvorvidt vi skal lade det følge terræn eller gå efter vandret overkant. Terrænnet hælder 10-15 cm over de 15 meter, hvor hegnet skal stå.
Nogle kvalificerede synspunkter på dette?

VH Stine

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 19-04-03 08:55

At gå efter en vandret kant, vil nok se pænest ud, men 10-15 cm over 15 meter er ikke meget, men da brædderne så vil se ud som de er savet forkert til, ville jeg personligt vælge den vandrette løsning..

hilsen og god påske Melander

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-04-03 09:17

Det er jo en skønssag, men rent proffessionelt er det vandret. Hvis niveauforskellen havde været større, skulle der også have været niveauforskel på hegnet. Med kun 10-15 cm over 15 m. ville jeg lave et vandret hegn. Jeg ville starte foroven og ned, og så vurdere om afslutningen skal tilpasses terræn - altså kileformede brædder forneden.
God arbejdslyst, og påske
summer

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 19-04-03 17:32

ja. jeg vil også tilslutte mig den vandrette løsning..! 10-15cm er jo ikke meget lige at skrabe af, inden i sætter hegnet op.

held og lykke med det..!
God påske

Mvh
Solgaard

Kommentar
Fra : aarup3

Dato : 20-04-03 00:16

Ja, jeg hælder mest til at lade hegnet følge terrænet ved så lille en stigning 1%!

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 22-04-03 09:36

1% lyder af meget lidt, men menneskets øje er forbløffende godt, når det angår skævheder, og selv 1% vil ses og i værste fald ses som sjusk.
Det er med god grund, at du får så mange samstemmende råd om at sætte det vandret.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 22-04-03 11:27

Jeg tror I vil synes det er træls at se på, hvis I lader hegnet følge terræn. Nu skriver du godt nok ikke hvor hegnet skal stå, men da det er brædder, går jeg ud fra det er i jeres have, og så ser det lidt "amatøragtigt" ud når hegnet skråner. Start med at sætte højde og vandret snor op, og slå brædderne på oppe fra og ned efter.
God arbejdslyst
dk93

Kommentar
Fra : Stine_

Dato : 22-04-03 22:11

Vi går efter den vandrette overkant

Godkendelse af svar
Fra : Stine_

Dato : 22-04-03 22:12

Tak for svaret Melander.