/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
min kampfisk er triste
Fra : jakob100Super
Vist : 833 gange
50 point
Dato : 25-09-09 07:28

hej allesammen
jeg har lige købte kampfisk. og det er første gang jeg har dem men hanen er bare oppe i hjørnet
men han spiser godt nok men kommer ikke helt frem. der vor jeg købte den lå de i små plastik poser. men er det ikke fordi den går i dvale

Kommentar
Fra : Sorthat

Dato : 04-10-09 17:13

Nej kampfisk går ikke i dvale! De er ikke ret aktive og det er ret normalt at de "ligger" i overfladen. De kan godt lide varmt vand (25-28 grader). I naturen lever de i ret lavtvandede småsøer og rismarker, hvor vandet pga. den lave dybde bliver meget varmt. Det gør også at vandet bliver meget iltfattigt - men kampfisk tilhører gruppen af labyrintfisk, som kan ånde med atmosmærisk luft og behøver derfor ikke iltholdigt vand for at overleve. Det er grunden til, at man under transport kan opbevare dem i meget små poser næsten uden vand - bare de bliver holdt fugtige og ikke for koldt så kan de faktisk klare sig i de små poser i dagevis (hvilket dog ikke er optimalt og nok må betegnes som dyrplageri).
Mvh Mads

Kommentar
Fra : Happy0Meal

Dato : 15-10-09 12:53

Hejsa, vi har selv akvarium herhjemme så det her burde jeg være ret god til. Da jeg lige havde fået min sugemalle sad den hele tiden under pumpen, og det var simpelthen fordi den skulle vænne sig til det nye sted, og det gik over efter 4-7 dage. Så det burde gå over, men måske burde der være lidt flere fisk så den kan holde sig med selskab, eller have en hel masse planter, muslinger, træstubber og lignene så den kan underholde sig selv med noget.

Held og Lykke

Happy0Meal

Kommentar
Fra : Happy0Meal

Dato : 15-10-09 12:54

Men nu er sugemallen ikke en kampfisk, men det kunne alligevel være derfor.

Happy0Meal

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 17-10-09 21:44

Hejsa...

Hvis din kampfisk ikke er kommet frem endnu, er den nok en gammel fisk, der bare trænger til at slappe af. Min Kampfisk er næsten 2 år, han "hopper" stadig efter en myggelave, men vil helst ligge i sin hule og "slappe af" eller boble lidt i overfladen. Du kan prøve at aktiver den med et lille spejl et par gangen om ugen, det er med til at holde den i form:) Syntes Mads aka: sorthat, dækker det du skal vide om fisken. og som han skriver, skal du prøve at holde en Temp. på 25-28C...

Håber din fisk kikker frem:)