/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kodelås
Fra : krasno
Vist : 4057 gange
40 point
Dato : 24-09-09 20:57

Hej
noget gik galt, jeg prøver lige igen:

jeg har købt ny hoveddør, og i den forbindelse har jeg kikket lidt på kodelåse og fingeraftrykslåse.

Det sidste er jeg gået fra efter at have læst en del om sikkerheden og gik da helt kold efter jeg så dette klip fra Mythbusters:
http://www.youtube.com/watch?v=LA4Xx5Noxyo&feature=related
der åbner en fingeraftgrykslås med en fotokopi af et fingeraftryk.

Så er der kodelåsene tilbage, der får positiv omtale allevegne.

Mit spørgsmål er så:
hvordan låser de døren?, sidder der en lille motor og drejer låsetøjet så døren låses?
Jeg spørger fordi de alle drives af ret små batterier..
De er alle indrettet så døren altid kan åbnes indefra, dvs i min verden må der så side en vrider på indersiden! (godt gættet ik'?)
de er stort set alle godkendt af forsikringsselskaberne iflg dem der sælger dem.

min dør har forborede huller samt et låsetøj hvor håndtaget skal sidde nederst og låsen øverst.
Eksempelvis har jeg set på denne kodelås:
http://hightech-laase.dk/produkter/9-doerlaase/10-kodelaas-med-noeglebackup/
men der er rigtig mange at vælge imellem... men de lyder ret ens i beskrivelserne.

nogen der har erfaring med kodelåse? og hvordan de virker...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-09 21:54

Køb dig en Ruko "Garant 10" lås som er dirkefri. (Den taber aldrig strømmen)
Det er vigtigt at støttekraven er lige med cylinderen.
Sætter du nøgle indvendig så lad den sidde om natten så du kan komme ud hvis det brænder.

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 24-09-09 22:05

hmm kan ikke lige finde tastaturet på den der Ruko ting.. :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-09 22:19

- Det er en nøglelås -

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 25-09-09 00:11

I know...
men det var jo altså en kodelås det drejede sig om..
Jeg er helt overbevist om at der nu kommer 2000 argumenter for at købe en Ruko...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-09 04:44

Kodelåse er smarte på den måde at man til brug i hotelværelser eller virksomheder med flere sikkerhedstrin lynhurtigt kan skifte koden ud så man ikke skal have besvær med at bytte cylindre eller kort, ved nogle systemer kan det klares med en PC.

Det er ikke noget en privat har brug for, men smart er det jo.

Køb hellere den bedste nøglelås og suppler så med en tyverialarm.

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 25-09-09 07:29

Jeg synes nu os' det er smart for private, ingen kunne vel drømme om at købe en bil uden fjernbetjening i dag, nogle af kodelåsene har også fjernbetjening..
- og nogle biler har fingeraftryks låse.. kan ikke lige huske hvem, men mener at bla Mercedes kan fås med det..
jeg har alarm, iøvrigt kan nogle af kodelåsene kobles til alarm anlæg..
Flere af dem kan indkodes så en kode f.eks kun virker i et bestemt tidsrum, f.eks hvis en håndværker skal ind, eller tante Anna skal vande blomster, det er da smart synes jeg.
- og så slipper jeg for at købe nye nøgler og omkode låse hver gang min datter har smidt sin nøgle væk..

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 25-09-09 07:43

Iøvrigt.. så har jeg aldrig helt fattet det der med "atom-bombe" sikre låse, når vinduet lige ved siden af er lige til at smadre.. så skal man jo have metal gitre for alle vinduer hvis det skal give nogen mening, og metal døre..

Her i området har vi været plaget at masser af indbrud de senere år, min nabo har ofret 16.000 på sikring af vinduer og døre, men hvad gjorde tyven sidst, ?
kastede en sten gennem vinduet, åbnede det, og knaldede alarmen en på skrinet så den holdt kæft.. og fik alligevel tømt huset..
Hvis man vil ind kan man altid komme det, er min mening om det..
Så kan man så bruge alarmer der sender til mobilen osv, men er man hurtig og ved hvor alarmen sidder er det da bare at flå batterierne ud af den f.eks..
Og de fleste indbrud tager kun få minutter så er ingen af de indkodede telefon numre i nærheden af hjemmet så får man at vide der er indbrud, eller at børnene har glemt at koble alarmen fra og inden nogen når frem er tyven over alle bjerge..
kameraer med memory kort? det har en af de andre naboer købt..
hvad gør man så? tager hele kameraet eller bare memorykortet med sig når man går..
Hvor svært kan det være?
men selvfølgelig .. jo mere besværligt man gør det for tyvene jo bedre..

Nå men spørgsmålet var egentlig ikke om jeg ville have en konventionel lås med nøgle, spørgsmålet var hvordan en kodelås egentlig er opbygget og om nogen har erfaring med dem...

:)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-09 08:12

Funktionen ?

Tjaeh, enkelt sagt fungerer de jo nok ved at man indtaster sin kode hvor der så kommer et bip og et klik, så kan man enten bare dreje dørhåndtaget alene eller sammen med en anden dims der skal påvirkes.
Jeg har boet på et hotel hvor døren blot kunne hives op med et greb efter at et hullet plastickort havde åbnet låsen, stort set fungerer et tastatur på samme måde.
Du skal nok ind til en velassorteret låsesmed for at se om han har en demomodel.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-09-09 08:18

En enkelt kommentar.

Det anbefales at anskaffe en lås der ikke umiddelbart kan åbnes indefra, af den simple årsag, at en indbrudstyv der kravler ind gennem vinduet har svært ved at komme ud med kosterne.

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 25-09-09 08:31

hej, det ved jeg godt, det mest smarte er at have nøgle på indersiden..

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 25-09-09 08:34

ja.. det kunne godt se ud som om jeg skal ind og se en kodelås "live" :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-09 08:41

Citat
Det anbefales at anskaffe en lås der ikke umiddelbart kan åbnes indefra

Citat
hej, det ved jeg godt, det mest smarte er at have nøgle på indersiden..

Så fortår jeg slet ikke du vil have en kodelås

De fleste kodelåse er IKKE sikret indefra - dvs. døren er lige til at åbne for ALLE....

Så når døren er låst er det kun UDEFRA den er låst....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-09-09 10:44

Tjaa - svar på dit spørgsmål har du vist ikke fået

Ring til en låsesmed eller internetforretningen som du linker til og spørg dem.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-09-09 10:46

Det der i daglig tale kaldes en lås består af to dele, en låsekasse og f.eks en cylender, Ruko eller et andet mærke.
I stedet for cylindre kan der monteres kodelåse, el-låse og alt muligt andet.
Der er ikke smart et døren kan åbnes indefra uden brug af nøgle,
Der findes også noget der dag/natlåse.
Spøg hos en låsesmed.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-09 11:42

Tja...

En af vores ejendomme i Tyskland har en dør der KUN kan åbnes med nøgle og KUN kan låses indefra med nøgle (og selvfølgelig også udefra)....

Du kan altid se om døren er åben indefra da nøglen IKKE kan fjernes hvis døren er låst indefra...

Så der findes mange former for låse...

Fælles for dem alle er vel blot at VIL nogen ind eller ud behøver de IKKE nøgle

Bind datterens nøgle fast til hendes mobiltelefon - så bliver den ikke væk

Mobilen kan så udstyres med GPS.....

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 25-09-09 12:40

hehe.. du drømmer ikke om hvor mange gange hun også har smidt sin mobil væk, tabt den i havet osv.. så .. :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-09 13:34

Så tag dog nøgle og mobil fra hende

Det er sgu da nemmere at opdrage på hende frem for at tilpasse samfundet til hende

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 26-09-09 10:30

men nu egentlig ikke kun for hendes skyld at jeg blev interesseret i kodelås, jeg synes bare det er smart..

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-09-09 16:29

Op til dig, men husk en kodelås kan aflæses på afstand, og så glemsom som din datter er glemmer hun sikkert at holde hånden over når hun låser sig ind, og retten kender du jo ......
Bare se på den model du selv linker til, intet der skjuler området man taster på.
Også hvorfor skulle tyven lave indbrud hos naboen, når han kan gå "lige" ind hos dig uden larm og spor, og er der ingen spor dækker forsikringen ikke.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-09-09 16:33

PS. en kodelås bruger ikke en cylinder, men en lille pal den skubber ind/ud som gør håndtaget får fat.
Derfor det "lille" klik, nogen modeller gør det via elektromagneter andre med små motorer, er der backup nøgle, er det højst sandsynligt med motor.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-09-09 18:43

Så er hun gået glip af noget lærdom

INDEN jeg forlader bopælen eller forlader mit job eller andre steder mærker jeg instinktivt på lommerne om jeg har nøgler og tegnebog, skide være med andre ting man måtte glemme, bare de par ting er der.
Du kan også gemme en nødnøgle, ikke under måtten, men et åndsvagt sted som f.eks i en plastpose i jorden i nærmeste bed.

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 26-09-09 23:29

Jeg tror ikke der komme nogen svar på spørsmålet...helt seriøst det tror jeg ikke..

det var ikke nøgle låse, nedgravning af nøgler eller min datter der var skulle diskuteres..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-09 01:06

Jeg mener at Du har fået svar, selv om der ikke er nogen der 100 teknisk har beskrevet hvordan den virker, eller de forskellige typer.

Men i grunden er det logisk tænkning, den rigtige kode udløser låsen så man kan åbne, der er vel ikke andre muligheder ?

Kommentar
Fra : krasno

Dato : 27-09-09 08:53

Hej
Jamen så må i jo så stemme om hvem der svarede på om der sidder en motor i der drejer låsen, jeg ved ikke hvem der skal have point ...