/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Utæt varmeveksler
Fra : FlodIBryggerset
Vist : 4890 gange
20 point
Dato : 24-09-09 17:53

For noget tid siden tændte jeg for varmen (skruede op på radiatorer og tændte cirkulationspumpe) efter at det have stået stille sommeren over. Efter kort tid (20 min ca.) begyndte den ene af mine 2 varmevekslere at dryppe og inden længe også den anden. Jeg har nu efter virkeligt at have knokkelspændt de bolte, der presser veksleren sammen, fået reduceret drypperiet til næsten intet lige pt. Jeg tvivler dog på at det holder længe og derfor skal begge varmevekslere jo nok skiftes inden længe. Men så er det at jeg kommer i tvivl...må jeg selv det ? eller skal der en autoriseret VVS'er til ? Jeg har fået tilbudt at få 2 nye varmevekslere sat i for 12.000kr ialt (5000kr pr. veksler plus 2000 i løn) af en ikke-autoriseret VVS, men er det helt legalt ?

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 24-09-09 18:10

Hvad med nye pakninger

Kommentar
Fra : FlodIBryggerset

Dato : 24-09-09 19:11

Nu aner jeg ikke det vilde om området, men hvis jeg siger at vandet pibler frem inde mellem lamellerne i vekslerne, kan det så stadig være pakninger der er utætte ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-09 20:32

Ja der er pakninger mellem alle lamellerne.
Jeg går ud fra at det er et fjernvarmeanlæg........................og det skal der en aut. vvs til at lave.
Du risikerer en bunke vrøvl med fjernvarmeværket.

Kommentar
Fra : FlodIBryggerset

Dato : 24-09-09 20:50

Ja, det er et fjernvarmeanlæg. Synes at have læst at man godt selv måtte udføre reperationer på et sådan anlæg, men det var som så ofte meget vagt formuleret. Men dvs. at skifte pakningerne så også er et arbejde for autoriseret VVS ? (kender jeg dem ret så anløber prisen nok på magisk vis næsten det samme som et par nye varmevekslere). Desværre står der intet på vekslerne så jeg kan end ikke lede efter priser på nettet...ved bare at VVS siger 5000kr stk...lyder bare lidt voldsomt for en klump stål der fiser vand rund i

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 24-09-09 21:42

Hej.

Såfremt de skal skiftes, skal det udføres af en aut. VVS. Men kontakt dit selskab der leverer fjernvarme til dig, for kan ik se hvor du bor i landet.

Håber du så får et tæt anlæg.

Mvh
joeson

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 24-09-09 21:48

Siden du kan voldspænde den næsten tæt, så lyder det som en pladeveksler.
I et fjernvarmeanlæg er der 2-3 kredsløb.
Den kreds som kommer fra varmecentralen og den veksler der er forbundet til den må du ikke røre.
Selve centralvarmekredsen må du godt røre ved dog ikke skifte veksleren.

Den veksler som laver varmt brugsvand må du heller ikke røre ved.

Ja der er ikke meget tilbage til dig - kun skift af radiatorer og disses forsyningsrør og så gulvvarme.

Godkendelse af svar
Fra : FlodIBryggerset

Dato : 27-09-09 10:41

Tak for svaret Eyvind. De sidste 2 dage har anlægget sjovt nok holdt tæt lige indtil i går aftes, der begyndte det at dryppe igen. Jeg lader det dryppe så længe det ikke bliver værre en de her 2 dryk pr. halve time og så må jeg begynde at spare op til nyt anlæg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 11:14

Hvis det kun er den udlufterventil....................er der ikke nogen grundt til at udskifte hele fyret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 11:15

Hov det var til et andet spørgsmål.................