/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billeder i mørke, lys/laser?
Fra : SjalaJonez
Vist : 688 gange
200 point
Dato : 24-09-09 13:18

Hey alle

Jeg kunne godt tænke mig at finde en guide eller noget på nettet om hvordan man tager rigtig gode og flotte billeder i mørke og med disko lys/laser.
Har set nogle af min vens billeder han har taget og de er utroligt flotte, selvom han har mindre pixels end mig, kan jeg slet ikke få mine til at se sådan ud.
Jeg ved han roder med ISO og de forskellige ting kameraet kan og det er det jeg gerne vil lære, så hvis nogen kender nogle guides, vil det være fantastisk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-09-09 13:28

Det er lidt mere avanceret end som så, du skal både have styr på ISO, blænde, lukkertid og det hele skal gå op i en højere enhed.

Megapixel har intet med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 24-09-09 13:32

lukketid, blænde og det, det er der vel ikke på digital kamera?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-09-09 13:34

Det kommer jo helt an på hvilket digital kamera der er tale om

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 24-09-09 13:38

okey, jeg har nu bare et Cannon IXUS70. jeg ved at det kan tage meget meget bedre billeder end det jeg tager med det, specielt i mørke og med disko lys/UV/laser. Men der må der være nogle små guide's til hvordan?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-09-09 13:40

En god ide kan være at købe bladet Digital foto

Der er altid en masse guides og eksempler på billeder med oplysning om kameraets indstillinger.

Ellers kan du jo melde dig på et kursus i digital fotografering

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-09-09 14:51

Du skal ind og vælge ISO osv manuelt.

Jeg tager billeder med det laveste ISO som på mit kamera er 80 så bliver billedet klart.
Hvis jeg tager billeder med ISO 1200 så bliver billedet grynet/kornet, det ligner lidt sand.
http://digital-photography-school.com/wp-content/iso-1.jpg

Men det vist også noget med at jo lavere ISO man vælger jo mere føles bliver kameraet over for rystelser så vidt jeg ved.

Så brug et kamerastativ eller hold kameraet mod et bord eller væg så det står helt stille når du tager billedet.

Så skal du selvfølgelig også sørge for at fokusen er helt rigtig. På mit kamera skal man trykke knappen lidt ind for at fokusere også trykke helt ned for at tage billedet. På den måde kan du låse fokussen før du taget billedet.

Det er også en hvidbalance indstilling som du kan prøve og ændre for at få lidt andre farver.

Blæsen kan jeg desværre ikke indstille manuelt på mit kamera det gør kameraet alt efter hvad det syntes er bedst.

Hvis du for eksempel kan indstille blænden til at være åbent i 1 sekunder og du bevæger en lygte forbi så får du sådan en lang stribe som man kan lave nogen flotte ting med.
Du kender det sikkert fra den her type billeder med billys striber: http://farm3.static.flickr.com/2347/2518160811_a02146e505.jpg

Mit kamera har også sådan nogen forudindstillet muligheder som fyrværkeri, sol ned gang, nat billeder, dyr, sport du kan prøve dem og se om der er nogen af dem som er gode.

Men hvis din ven kan tage gode billeder kan du så ikke spørge ham hvilken indstillinger han bruger osv.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-09 20:51

Du kan jo se ham over skulderen, hvordan han gør! - Ellers ville det være nærliggende at spørge ham til råds. Så finder du samtidig ud af om han er en VEN.
Som oftest er skarpheden vigtig for et godt billed. At få billedet skarpt, er svært på de fleste typer af kamera, når det er mørkt. Så hvis du har mulighed for, at stille afstand manuelt, så er det nok den bedste begyndelse på en udvej.
Automatik i et sådant projekt, er ikke lige sagen, da automatikken er en gennemsnits diskount løsning, som dog giver rimlige resultater under normale forhold.