/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat kommer ind
Fra : bublebee
Vist : 925 gange
100 point
Dato : 24-09-09 12:05

Vi har selv 2 katte - deror også en kattelem så de selv kan fise ind og ud som det passer dem.
Vi bor på landet og her er mange katte - ingen herreløse.
Vi har aldrig haft problemer med nogle der er kommet ind, men i forgårs da vi kom ind fra værkstedet strøg der er stor sort/hvid han ud af kattelemmen - ikke vores. - Nå mine egne virkede ikke bange eller oppustede over den havde været inde.
Igår morges blev jeg så vækket ved lyden af, en kat der stod og spise af en næsten tom madskål. ( de er af stål så det giver en lidt larmende lyd) - da jeg gik ned af trappen stormede denne store kat igen ud - ingen af mine var hjemme.
Imorges vågnede jeg så igen ved denne kat.....Men når aldrig mere end et par trin ned så løber han ud med fuld fart.
Problemet er bare at han tømmer hele skålen, selvom den var helt fyldt med mad.
Igen var mine egne ikke hjemme - de er på intet tidspunkt kommet stormende ind med store haler eller noget, men alligevel.
Indtil videre er der ikke sket andet end, at han har spist maden, men ved jo ik om han ville gøre mine egne noget hvis de kom ind af kattelemmen samtidig med han sad og spiste ?

Nu er det sådan, jeg har snakket med dem der har den - og de sagde også at det var de da rigtig kede af, og om jeg ville have de satte ham i snor i haven. Men det er jo bare ikke en kats natur overhovedet så det ville være smadder synd.
Hehe hun har også tilbudt at komme op med en pose kattemad.....

Nå men vi skal snart på weekend i Lalandia - og så dur det jo ikke hvis han kommer ind og spiser alt mine kattes mad.

Mit spørgsmål lyder så - hvordan søren får jeg ham til at lade være med at gå herind. Jeg når jo slet ikke ned til ham før han er på vej over terrassen i fuldt firspring....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-09 12:23

Det må være sådan noget der er løsningen

Citat
Elektronisk lattelem som holder fremmede katte ude af dit hus, kan låses i 4-vejs indstillinger, kan fås i hvid eller grå med gennemsigtig låge
Beskrivelse:
Denne elektroniske kattelem er batteridrevet og kan kun åbnes med en speciel magnet, som sættes i kattens haldsbånd. Leveres inkl. 2 sendere.

Kattelemmen er nem at montere i døre og vægge. Kattedøren har en træk- og vandtæt lem med magnetisk lukning, så den ikke klapper i blæsevejr. Samtidig er den lydsvag, hvilket forhindrer at katten bliver forskrækket når den går igennem.

Kattelågen har 4 indstillinger i låsemekanismen 1: åben 2: kun ind 3: kun ud 4: lukket

Bruger 9v batteri, som ikke er inkluderet. Medfølger 2 stk. magneter. Magneter kan også bestilles særskilt.

Farver:
Hvid (varenummer 10500695)
Grå (varenummer 10500697)

Størrelse: (bredde x højde)
Ydre mål: 19,5 x 24,2 cm
Indre mål: 16,8 x 21,9 cm
Dybde: Fra 0 til 6 cm

Genrelt om kattelemme fra Cat Mate:

2-vejs system:
Indstilling 1 = Åben
Indstilling 2 = Lukket

4-vejs system:
Indstilling 1 = Åben
Indstilling 2 = Kun åben ind
Indstilling 3 = Kun åben ud
Indstilling 4 = Lukket

herfra http://www.mypets.dk/product.asp?product=740

Der findes flere forskellige slags, men prøv at søg på elektroniske kattelemme

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-09 12:24

Og lad du bare naboen komme med et kosttilskud

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-09-09 12:44

Citat
Hehe hun har også tilbudt at komme op med en pose kattemad.....

Ja så bliver hun af med katten

Hvis du ikke vil vælge den løsning, som Nordsted1 giver, så er der en anden mulighed.

Du lukker dine katte inde i huset, i den weekend, hvor du ikke er hjemme. Lukker kattelemmen, sætter mad og vand frem og får en til at komme og give kattene mad dagen efter eller hvor mange dage det kommer til at dreje sig om.

Husk en kattebakke.

En fremmed kat vil altid komme tilbage til det sted, hvor der er mad. Så jeg tror du har fået en ekstra kat. Det foder dine katte får, smager måske bedre end det den fremmede kat får.

På længere sigt må du finde en løsning, så fremmede katte ikke kommer ind i dit hus. Det kan så være den løsning som Nordsted1 har skrevet.

Medmindre du gerne vil have kat nummer tre og den kan enes med dine egne katte.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-09-09 17:12

Hej

Jeg har samme problem, det er dog med en herreløs kat.
Det er dog igennem terrassedøren når den står åben.
Kattelemmen har vi indstillet så kattene kun kan komme ud, og så
må de vente med at komme ind til vi kommer hjem fra arbejde.
Vi er begyndt at stille mad ud til den, så kommer den ikke så tit mere.

Min udlejer at tilbudt at skyde den, det tilbud har jeg taget op til overvejelse

Jeg håber du finder en løsning på det.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-09 10:21

Hehe problemet er at mine katte er supermænd til at tabe halsbånd, så den løsning med magneter i halbånd er vidst ik så god
Men super smart kattelem.....
Altså mine katte er vidst bange for den anden kat, men har endnu ikke hørt nogle slåskampe eller noget.
Ville det måske hjælpe at prøve at holde mine katte inde om natten og have låst af, så den opgiver ? - For havde ikke lige planlagt en kat mere .....

Men ja det med at holde dem inde den weekende, er nok den bedste løsning, for har sat en kande vand frem for at kaste efter katten, men når aldrig ned inden den er væk hehe...... Trappen knirker for meget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-09 10:42

Det er da et forsøg værd at lukke dine katte inde, men forvent ikke at gæste opgiver lige med det samme

Hvor er det synd at det skal gå ud over dine katte

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-09 10:49

Ja det er nemlig synd, men selvom jeg jager den kat væk flere gange i løbet af natten (i nat 3 gange) så er den da ligeglad og kommer bare ind igen en lille time efter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-10-09 16:57

Jaaa- jeg har heldigvis en stor hund - som elsker vores kat, men ikke andre katte. Så hvis halsbånd ikke virker til den elektroniske kattelem, så er anskafffelsen af en hund måske løsningen.
Det behøver ikke at være en stor hund som min.
Og- kombinationen at hund og kat har vi prøvet i mange år og de nyder hinandens selskab

Kommentar
Fra : louisegm

Dato : 11-10-09 04:42

hvis katten kommer igen, så tag en spand kold vand eller varm og hæld ud over den..
så skulle den meget gerne holde sig væk

Kommentar
Fra : abuur

Dato : 23-11-09 14:23

Jeg har haft nøjagtig det samme problem i lang tid. Jeg informerede ejeren hvergang jeg tog katten på fast gerning, hvor jeg bad dem hente deres kat. (jeg lukkede den inde) Spurgte om de ikke ville sponsere halvdelen af en ny kattelem (elektronisk) men fik kun et tilbage. Da vi ofte er på camping i weekenden og vores kat ikke er camping kat, besluttede vi så at skifte kattelem, da vi jo ikke kunne have "barnepige" på hver weekend. Det har været en stor succes, noget dyrere end en almindelig, men det tror jeg nu nok vi har tjent hjem iform af mindre forbrug af kattemad.