/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sikkerhedskode i bilradio?
Fra : henrikkrebs
Vist : 1566 gange
100 point
Dato : 23-09-09 12:27

I 'gamle' dage var der meget reklame omkring en sikkerhedskode der skulle indtastes hvis radioen havde været uden strøm (tyverisikring). Er det 'gået af mode'? Virker det ikke? Min egen nyere JVC har ikke den feature. Den glemmer kun stationerne. Nu skal jeg til at købe en ny og ville gerne have den funktion - hvis den altså virker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-09 12:36

Den funktion troede jeg helller ikke min 18 år gamle bilradio havde.
Før forleden, da bilen havde stået natten over med lyset tændt grundet min mand havde glemt at slukke det.
Nul strøm, og da bilen blev startet med hjælpestrøm, forlangte radioen en kode for at virke igen.
Stor panik, og meget upopulær mand, indtil jeg i gemmerne fandt frem til, at jeg altså havde kortet med koden på

Men mange nyere bilradioer har udover kodesystemet, også den funktion, at frontpanelet kan pilles af dem som en tyverisikring.

Og jo...det virker skam

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-09-09 12:45

Ja, netop '18 år gammel' - det var 'i gamle dage'.

Min nyere radio har da osse aftageligt frontpanel og den giver oven i købet tre bib når jeg afbryder tændingen (selvom den er slukket). Iflg. brugsanvisningen er det ment som "Husk at tage frontpanelet af". Virker det? Næh, for jeg gider aldrig tage frontpanelet af og med mig.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-09 14:11

For 14 dage siden monterede jeg en helt ny bilradio, og den var også ligegald med om strømmen blev afbrudt den virkede findt, uden at der skulle bruges kode, den har kun aftagelig frontpanel som sikring. Men en bilradio sidder jo ikke kun i biler.Den gang der skulle en kode til efter strømafbrydelse, gav det en masse problemer, bla. lastbiler og andre større maskiner mm. hvor der er en hovedafbryder til strøn der afbrydes når maskinen ikke bruges, og for dem gav det altid broblemer at få radioen til at virke, for hvor er koden. Så jeg tror ikke det bruges mere med kode.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-09-09 18:51

Ford har i mange år haft dette kode halløj. I reglen kan man så finde en mærkat under askebægeret med koden, så det er så som så, hvor meget bevendt det er.
Blaupunkt har også brugt det, men om de stadig gør det, ved jeg ikke.....

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 25-09-09 19:33

hvis du kan få fat i en Original Volvo Lastbil radio (12V) har den en 4 cifret kode, ved godt du sikkert ikke ønsker en volvo radio, men måske producenten selv laver nogen, mener de hedder noget med DELCO

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-09-09 21:08

Tak for svaret Hejdu58. Et klart svar kom der nok ikke, men points skal gives for forsøget.

Tippet om DELCO fortjente måske mere, men jeg stiller osse andre krav, og dem ser det ikke ud til at DELCO kan levere . Undrer mig bare over at det med koden ikke bruges. På mig lyder det som en fin idé. Måske skal jeg hjemmesnedkerere et 'Delco Radio Code' skilt til vinduet når jeg sætter min yyy-radio i, for jeg er jo ligeglad med om tyvene kan få radioen til at spille - jeg vil have dem skræmt før de overhovedet tænker så langt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-09-09 23:22

Selv tak