/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista og defragmentering
Fra : Capewak
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 22-09-09 17:58

Jeg er ude efter et defragementeringsprogram til Vista. Det skal være gratis/shareware fordi min økonomi er rådden :p og der skulle meget gerne også være noget med der optimerer boot tid.

Har haft programmer på prøve men jeg kan kun prøve dem een periode og jeg slipper ski aldrig af med deres spammail til hotmail.

Håber nogen kan hjælpe her.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-09-09 18:04
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-09-09 18:08

her er et,.. SUPER,..
http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html

Citat
Designed for Windows® Vista™, XP, 2000. and Windows® 7

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 22-09-09 18:10

kan du ikke bruge Vistas egen?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-09-09 19:06

Fra : EA_HS
vælg dette, syntes jeg
og også andet fra siden

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-09-09 23:14

hvorfor bruger du ikke windows indbygget defrag.?
uanset hvad du gør så får du ikke ændret på din boot tid, det eneste der hjælper der er at pille hardware ud af computeren.
det du mener er nok din windows startup tid, for at den skal blive hurtigere skal du gå ind i start -> kør -> msconfig, derinde skal du vælge fanebladet "start", derinde kan du så selv bestemme hvad der skal start op sammen med windows og det vil kunne ændre på din windows startup tid.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-09-09 03:13

Citat
og der skulle meget gerne også være noget med der optimerer boot tid.

prøv at rense din PC for virus, malware, og spyware,..
med programmet, .. ”Norman Malware Cleaner”,.. (det bedste jeg har prøvet)
og så er det gratis,.. skal dog ny- downloades,.. ca. hver 5. uge, (gratis)
http://www.norman.com/support/support_tools/58732

Det sætter 'skub' i din PC,.. garanteret,..

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 23-09-09 09:24

Mange tak fir de mange svar. Lad mig prøve lige at svare lidt her og der. Jeg er ikke ekspert i pc; jeg er halvdårlig selvlært Pc-bruger og dyrker mmo-spil som en passion - nogen ville sige misbrug - alt efter temperament. Professionelt er jeg kemiker og interfacen til EDB verdenen er på det molekylære plan hehe og ikke til megen nytte som Pc bruger. Så ingen kloge åge her. Jeg prøver at filtrere de mio af informationer og meninger der er om hvordan jeg skal gøre tingene. Livet er ikke nemt :p

Jeg bruger ikke vistas defragmentering. Jeg kan ikke se hvad der foregår og den siger altid det hele er i orden. Tilmed siger fantastisk mange det er ubrugeligt. Den er i hvert fald meget bruger uvenlig imo.

korrekt: med "boot tid" mente jeg opstart tid. Den er helt sikker længere nu end før. Pået tidspunkt havde jeg et defrag program på prøve og det skar opstarttiden pænt ned men som sagt jeg kan ikke bruge det længere. men det var visuelt fint med en brugerflade så jeg kunne "e" hvad der skete.

Jeg bruger AVG grisoft antivirus og det skanner alt for vira og spyware 3 gange om ugen så jeg antager den side af sagen er rimeligt i orden. Belær mig gerne hvis jeg tager fejl.

Jeg bruger også regcleaner. Hver gang jeg har opdateret programmer kører jeg det. Såvidt jeg ved virker det - men igen: andre har sagt til mig at osv.

Jo, jeg er lidt hund i et spil kegler men det går da nogenlunde - hvis jeg nu bare kunne få den opstartstid ned og i det hele taget får optimeret mine harddiske for det har jeg ikke rigig brugt krudt på.

Hav en god dag alle - jeg vil med interesse læse alle svar og overveje grundigt :)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-09-09 09:31

jeg har lige lavet en simple søgning på google med disse ord: freeware defrag vista, og det fik jeg det her ud af, http://www.google.dk/search?hl=da&q=freeware+defrag+vista&meta= prøv og se om du kan finde et program som du kan bruge.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 24-09-09 09:02

webnoob det er en udemærket søgning du har lavet. Husker ikke om jeg selv har brugt ordet "freeware" i denne sammenhæng men i andre har jeg. At bruge ordet er ikke garanti for at du undgår "snydere". Auslogic prøvede jeg faktisk engang - udemærket program - men det var med trial.

Andre links fører ril oversigter med mange forskellige mulige defrag programmer der alle er fantasktiske og hvad skal man som blackbox bryuger så vælge. Det er altså lidt vanskeligt for mig at finde rundt i den jungle fordi plattenslager tilbud blander sig med velmenende idealister som jeg selv:p

Jeg hentede Smartfrag og det er shareware. Da Cnet skriver pænt om det tog jeg det som en god mulighed. Nu har jeg installeret det og anvendt det en gang, men jeg kan ikke sige om det rykker noget. opstartstiden er i hvert fald ikke blevet kortere, men stabilitet og performance under belastning er også vigtigere. Stabilitet og performance ved jeg endnu ikke om jeg har fået mere af - det skal jo vurderes over en lidt længere periode imo.
Fik faktisk en BS mens jeg var på lotro online session efter defragmenteringen, og det har jeg ikke haft i mere end en uge, men om det er forbundet med defragmenteringen aner jeg reelt intet om.

Jo, jeg er nærmest låst i den "hund i et spil kegler rolle" men det skal da ikke afholde mig fra at famle mig videre i tågerne :)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-09-09 15:08

Nu er det jo ikke kun et godt defrag program der kan gøre din opstart tid kortere og performance bedre, der er andre faktorer. Hurtigere opstart kan også opnåes ved at minimere antalet af programmer der skal starte op sammen med windows. Prøv og skriv msconfig i "kør". Når vi snakker stabilit kan det ikke undgås at vi kommer forbi msconfig igen, for de programmer der starter op sammen med windows de vil jo også køre i baggrunden lige så længe windows køre, så igen skal man ind og kigge på om ikke der er nogen programmer man kan undværre starter op med windows. det var software delen, så er der hardware dellen, du har ikke nævnt noget om din hardware sammensætning, mængden af ram har en stor betydning, lige så vel som chipsettet. Til sidst skriver du at du fik en BS, må gå ud fra du mener en BSOD, en BSOD er udelukkende software, enten driver eller OS relateret.
Mit forslag til dig er at som det første, opdater alle drivere til din computer, køre CCleaner på din computer og så som det sidste find et fornuftigt defrag program og kør det.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 25-09-09 09:17

Du er vist all andet end en "webnoob", webnoob :)

Ja med BS mente jeg Blue Screen; hvad betyder OD'et så ? Underligt med Vista og BSOD: den gendanner hver gang så efterhånden betyder det bare en "ommer" i mit hoved.

min Pc bruger 60-80 sek på opstart og det er imo atypisk lang tid. Tror vel nærmest jeg trænger til en ren windows installation.
MSCONFIG: har kørt den. Hvis jeg fra vælger alle MS programmer er der kun en håndfuld tilbage og jeg kan ærlig talt ikke sige om de er nødvendige eller ressourcekrævende - det tror jeg "noob" ikke.

Mit system:
ASUS P5K deluxe
Intel dual core 2.4 MHZ
4 GB RAM
Nvidia GTX260 core 216
Win Vista 32 bit
Samsung Syncmaster T220

PSU'en kan jeg ikke aflæse type og Watt på - den skal vist demonteres for at se det.

Jeg synes egentlig jeg har gjort alle de ting du foreslår. Dog er det med en total opgradering af alle drivere noget der ikke loge huer mig. Windpos og grafikkortet er vedligeholdt godt men lyd, chipset, bios og alt det der piller jeg helst ikke ved for der er jeg for meget noob - vil huritgt miste orienteringen.

Tak for dit grundige svar.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-09 12:37

BSOD BlueScreenOfDead

60 til 80 sekunder, det er squ da hurtigt, min bruger 120 til 150 sekunder

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-09-09 12:50

Capewak jeg må nok give Klaudi ret, hvis din computer er 60 til 80 sekunder om at starte så synes ikke du skal bruge mere tid på det, det er ret hurtigt. Jeg har lige fået en ny dell E4200 med 1,8 Ghz processor, 1 Gb DDR3 ram og en SSD(Solid Stat Drive) på 64 Gb og inden jeg installerede noget på den var den omkring 30 til 60 sekunder om at starte, det var med kun OS og drivere, når man så begynder og installere programmer på ryger start tiden hurtigt i vejret. Så dine 60 til 80 skal du være MEGET tilfreds med.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 25-09-09 15:41

OK - Der har jeg nok levet lidt i gamle dage. Men jeg tror nu jeg har fået syn for sagen på mine tilbagevendende BSOD'er. Det er vist RAM klodserne der er "rådne". Har faktisk bestilt et 2*1 kit i dag for at se om det helt eliminerer mine problemer.

Har haft det før og har bare byttet lidt rundt på klodserne (en nørd gav mig det råd) og det virkede selvom jeg permanent måtte tage ud så jeg faktisk kun køre med 2 GB RAM. Har bestilt eksakt samme type/fabrikat (osz) som dyret blev født med. Det er tilpas billigt, at det er værd at prøve 340 kr totalt).
Fik faktisk en helt stribe af BSOD denne formiddag og først da jeg fjernede en af to klodser og resatte bios setup til default values startede dyret op uden fejl eller mangler. Men 1 GB er ikke nok til mit MMO spilleri så jeg skal have gjort noget ved det.

De edb maskiner lever altså deres eget liv. Alle kommentarer velkomne - ved godt jeg trækker tråden lidt lang men der kommer så mange kommentarer jeg kan bruge direkte :)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-09-09 16:10

har du stop koden fra din BSOD, kan se sådan her ud 0x0000007e

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 27-09-09 09:15

Jeg fik faktisk møvet en til af de gamle klodser i uden Pc'en gik i sort. Tilsyneladende kører det som en drøm og mere stabilt nu. Det har mange timers uproblematisk online med lotro demonstreret igår.

Det underlige er bare at der stadig kan komme en totalt uprovokeret BSOD . Det gjorde der i går morges og det var mens jeg var i køkkenet; Pc'en var lige startet op og jeg havde surfet 3-4 min på nettet og læst nyheder - da jeg returnere fra køkkenet er den blå ! Intet problem med at gendanne - det var ren rutine.

Det var en ukateregoriseret BSOD - ingen overdskrift så at sige. Stopkoden kan jeg ikke huske. Har prøvetr at kigge problemrapportoversigten igennem - men den er lang som et ondt år og det allermeste er helt banalt.

Men der er hele tiden registreret prroblemer med diverse tjenester der abrydes os. Jeg tror jeg har haft alle typer. Men hvis den næste noterer jeg stopkoden på.

Maskin er blevet bedre men der er stadig noget ustabilt/sygt der ligger og forstyrrer. Kan dårlige ramklodser ikke forklare det ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-09-09 09:42

BSOD er altid forsaget af software og i meget få tilfælde kan en software fejl være en hardware fejl, så som defekt eller inkompatibelt hardware. Men det bliver meget lettere og svare på når du giver os en stop kode. Du kan evt. slå automatisk genstart ved systemfejl fra ved at højre klikke på "Denne Computer" -> Egenskaber -> Avanceret -> Indstillinger ved Start og Genoprettelse -> fjerne fluebenet ved Automatisk genstart. På gen måde så bliver BSOD på skærmen indtil du genstarter maskinen.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 28-09-09 09:11

Ja, nu hvor jeg venter en BSOD kommer den selvfølgelig ikke. Har kørt stabilt hele weekenden! Men jeg har allerede "sat" de ting du nævner jeg noterer blot normalt ikke stopkoden men fejltypen/overskriften. Jeg har haft enormt mange forkellige BSOD'er men jeg vil (meget gerne) notere stopkoden næste gang hvis det kan bringe lidt mere lys over al denne troldom :p

Det med RAM klodserne. Vel det var for over er år siden at Pc'en simpelthen hele tiden gav BSOD og sagde memory-fejl - windows selv sagde også HW fejl. Til sidst ville den ikke starte overhovedet; helt død. Ført ved at fjerne to (ud af 4 GB ram) og bytte rundt fik jeg den overhovedet til at starte. Derfor troede jeg det var defekt HW. Men igen; det er mig der er noob her.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-09 10:29

uden og vide hvilken stop kode du fik kan jeg ikke svare med sikkerhed på hvad der har været galt, men det lyder meget sandsynligt at det har været defekte ram en eller flere moduler.

Godkendelse af svar
Fra : Capewak

Dato : 28-09-09 19:44

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-09-09 21:47

det var så lidt, altid glad for at hjælpe.