/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vil ikke starte
Fra : kj
Vist : 1224 gange
500 point
Dato : 22-09-09 15:22

Min datters PC er gået i udu, hun har fået en virus og hendes system er smadret (altså PC'ens)
følgende meddelelse ses på skærmen
\Windows\system32\config\system are missing or damaged.
PC'en er en Dell Dimension med Windows XP Mediecenter 2005.

Som alle andre nybegyndere har hun ikke fået fremstillet en Recovery CD.

Jeg har prøvet at starte den i fejlsikret tilstand, men der får jeg samme meddelelse, og uden at kunne starte den op, kan jeg jo ikke komme til at rense den for virus.
Hun har bl.a. alle sine bankdate liggende som hun nødig vil miste.
Kunne jeg starte, kunne jeg måske få lavet en CD og også få alle drivere ud + data

Hvad gør jeg

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 22-09-09 15:34

Hejsa.

1. Hvis du på ingen måder kan starte den, så skil den ad (eller få en til det)
2. Hiv selve harddisken ud, og sæt over i anden maskine
3. Lav backup
4. Geninstaller operativsystem/mediacenter på den igen
5. Indlæs backup

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 22-09-09 15:40

Sluk nettet imens du er igang med at rense

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-09 15:43

Hvis jeg var dig ville jeg gå ind her

http://www.malwarecheck.dk/forum/

og få hjælp. Opret dig i deres forum, og du får hjælp hele vejen igennem (det er gratis)

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-09-09 16:36

prøv og ring til support centeret og se om de ikke kan sende en recovery disc.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-09-09 17:18

Følg microsoft egen guide
http://support.microsoft.com/?id=307545

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-09-09 17:27

dk! Dit link bygger på at vi har en XP CD, og det har vi ikke.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-09-09 17:30

hmm
Du kan bruge hvilken som helst XP CD/DVD til det..
bare du kan boote fra den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-09 18:37

Den fil der er smadret er config.sys og den ligger i Windows/System32. Det er den fil der fortæller din opstart hvilken hardware der er i og konfirurerer det derud fra. Hvis den fil er smadret kan det vare meget svært at få den startet. Men hvis du prøver at starte den i dos promt så er det måske muligt at kopiere den over fra den skjulte partition hvorpå Mediacenter installationen ligger. Nu kender jeg ikke lige Delles system og om hvordan de gør det. Men jeg har fået det til at lykkedes et par gange.

Hvis ikke det er muligt så er der kun dscoop80 måde tilbage eller tilnærmelsesvis. Jeg ikke nemlig at du kan lave en ny install, når du ikke har recovery skiven. Men måske du kan komme i kontakt med det skjulte drev, med hd monteret i en anden pc.

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-09-09 19:12

Fiala, hvordan kommer jeg i gang med en DOS promt, da jeg var i opsætning (F8) fik jeg ikke den mulighed

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-09 19:40

Der er du nødt til at have en cd med enten XP eller Vista. Så kan du vælge at ville reparere din installation og der får du mulighed for at kopierer over.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-09-09 23:18

ringe til dell og sig du aldrig har modtaget media sammen med systemet og at du skal bruge dem til fejlsøgning, så skal vi sende dem til dig. det er med sikkerhed ikke en virus, det er sikkert \Windows\system32\config\system er blevet beskadigt efter en windows opdatering og det kan løses med at køre en repair på systemet og det kan du også få dell support til at hjælpe dig med at udføre.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-09 23:38

Hvis du bruger en recovery cd mister du med stor sandsynlighed alle hendes bankdata da en sådan cd som regel nulstiller PC'en til den så ud da den blev startet første gang.
Jeg ville prøve at downloade Ultimate boot cd. Den burde kunne redde hendes data før en recovery.
http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-09-09 15:28

tedd, jeg kan ikke se på dit link om det kan reparere en ødelagt config.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-09 16:06

Jeg vil heller ikke bruge en recovery cd da den blot vil overskrive meget på harddisken.
Hvis du skal gøre noget selv vil det være med en fuld installations cd, hvor du får de muligheder jeg tidligere har beskrevet. Det kræver godt nok lidt pc viden (helst noget at den viden tilbage i de gode gamle dos dage) Jeg har flere gange kopieret fx. autoexec.bat og config.sys over fra en cd

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-09-09 14:22

Til Webnoob. Har ringet, og jeg vil få en CD i løbet af 8 - 14 dage

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-09-09 14:30

jeg har nu prøvet at køre reparation fra en anden XP CD, den kører tilsynelade også rep. men bagefter kommer den samme fejlmeddelelse. Har ogå prøvet at starte i fejlsikret tilstand, men uden held, samme fejlmeddelelse.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 500 point
Dato : 24-09-09 23:43

du skal ikke bare køre en rep. af systemet, du skal vælge den første rep. mulighed der kommer under en XP installation, derinde kommer du ind i en console som kør(cmd) eller som den gode gamle dos, der inde skal du kopiere config.sys ind i din windows\system32 mappe og overskrive den gamle.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-09-09 00:21

Nu kan jeg ikke umidelbart se der findes en config.sys i min system32 mappe i winxp??

Du kan jo prøve at følge hcma's guide her og se om det virker http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-09-09 00:24

DEn fil der skal kopieres hedder system. Den skal kopieres fra repair mappen i windows til system32 mappen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-09-09 00:29

undskyld mappen filen skal kopieres ind i hedder system32\config og ligger i windowsmappen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-09-09 10:27

Jeg venter føreløbig til jeg har fået de lovede CD'er fra Dell

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-09-09 10:41

Jeg siger foreløbig tak til de mange forslag, og er parat til at prøve flere af dem, så snart jeg har fået CD'en.
Jeg vender stærkt tilbage

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-10-09 13:30

weebnob. Hvad sker der når jeg sætter den genindtallitions CD jeg har fået fra Dell i PC'en, gør den andet end at repare styrestymet, og er alle filer og programmer intakte bagefter.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-10-09 13:55

det kommer an på hvad du gør, du skal starte en installation men ved først mulighed skal du trykke 'R' for repair. Hvis du køre en isntallation så sletter du ALT på harddisken.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-10-09 15:15

Til Webnoob
Hvis der efter at have trykket på "R", sker et eller andet, er de så mulighed for at stoppe hele processen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-10-09 15:31

Jeg ville starte med denne kommando

chkdsk /f /r <--<--- dette sletter intet på disken men retter evt. fejl

Når du har startet op fra dell dc/dvd vælg da "med kommando prompt"
og skriv chkdsk /f/r efter du har valgt partition c:\windows
(som regel skal du bare taste enter 2 gange før du kan skrive kommandoen

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 09-10-09 11:34

Hvis jeg var dig, ville jeg købe dette redskab:

Usb to ide og sata

http://getmore.dk/køb-logilink-adapter-usb-2.0-to-2,5-pluz-3,5-zoll-ide-pluz-sata-hdd-otb-billig/harddisk-controller/au0006c_111210_p.html#

Pil harddisken ud af maskinen. Tilslut den til redskabet. På den måde kan du gennemse din harddisk via en "rask" computer. Gem de filer du ønsker (favoritter, billeder, dokumenter, bankdata, osv).

Sæt så harddisken tilbage i den "syge" computer. Reinstaller windows.
Nu skal du så bruge en usb-nøgle eller lign. til at hente filerne fra den anden computer.

Voila!

Det lyder af meget, men det er klart det nemmeste og hurtigste.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Marc

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-09 00:17

Her et lille tip ...eller måske snarere en påmindelse:

Hvis du flytter 'rundt' med harddisken til en anden maskine for at kopiere filer (lave DATA backup) så bemærk liiiiige:

1.) Disken er sandsynligvis sat op som MASTER.
2.) Kontrollér at den er sat op som SLAVE, hvis du vil læse DATA fra disken i en anden maskine med et fungerende operativsystem.
3.) Husk så, at sætte disken tilbage som MASTER igen, hvis du senere vil 'redde den' med en ny-installation ..på den oprindelige maskine.

Men 'glemmer' tit sådanne 'detaljer' i farten ....véd jeg ..af egen erfaring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-09 00:34

Ps.

Det skal måske lige nævnes at jeg er den type, som ved den slags 'uløselige' fejl, 'bare' smider en anden harddisk i pc'en ...lægger et fungerende operativsystem på denne nye disk; DOS, Win98, XP, LINUX ..what ever? ..og redder så, hvad redes kan fra 'problembarnet', FØR jeg går videre med mere barske metoder til genoprettelse. I den forbindelse skal man liiiiiige huske, udover tidligere nævnte; Master/Slave model, at omdirigere BOOT sekvensen i BIOS for at styre 'sceancen'
He he...
Faktisk kan man ud af selv de mest fejlbehæftede harddiske, hente en hel del, med de rette værktøjer (Disk editorer).

..siger en mand med 5 harddiske tilsluttet computeren

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-10-09 10:57

Har brugt den nye CD fra Dell, fulgt anvisningerne, og trykket "R" og er komme ind i Console, fra commandoprompten har jeg skrevet de anvisninger jeg fik, men tilbagemeldingen er, at den ikke kan finde den pågældende fil. Jeg vil lige bemærke, at jeg har haft PC'er lige siden DOS dagene, og har været flittig bruger.
Jeg har nu flyttet HD'en over i min egen PC, og jeg kan se den i Denne Computer, men ude angivelse af størrelse forbrug m.m.
I stifinder kan jeg også se den, men med samme resultat. Når jeg markerer den får jeg at vide at denne disk ikke er formateret, om jeg vil gøre det nu, hvilket jeg selvfølgelig afstår fra.
Ligeledes kan jeg se den i Partiton Magic, og jeg kan se at der ligger 3 partitions. En Dell partition,
en stor NTFS partition, sam en lille hvor der står noget med concurrent DOS. Her kan jeg også se at disken er på 250 GB og at hun har brugt 98 GB
Det er som om alle filtabeller er røget, er der overhovedet noget at gøre andet en en reinstallation, hvilket så også betyder at jeg skal ud at hente alle drivere fra nettet, hvilt jeg meget gerne ville undgå.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-10-09 14:11

hvad filformar er disken i. Højreklik disken og vælg Egenskaber

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 12-10-09 09:20

Tak for svaret webnoob.
En reparation efter dine anvisningerlykkedes i første omgang, men da den iike havde fanget alt, ville jeg køre den en gang til, og så gik det galt, den stoppede et bestemt sted og låste PC'en. Derfor er den nu formateret og det bliver så en "ren" installation, så nu går jeg igang med at hente drivere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-10-09 10:51

det er iorden, læg lige mærke til at www.dell.dk hvor man henter drivere er blevet lavet om, så man skal lige kigge en ekstra gang for at være sikker på at man får det hele med.