/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Limtræbjælke/IPE.
Fra : skris01
Vist : 489 gange
20 point
Dato : 22-09-09 08:49

Hej.

Jeg vil gerne erstatte en 90 X 300 mm limtræbjælke med en IPE, med tilsvarende modstandsmomt, spørgsmålet er blot hvor stor en IPE behøves ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-09 08:59

Tallene bør kunne findes hos leverandører af henholdsvis limtræ og stål.

så vidt jeg husker findes limtræ i flere klasser med forskellig "garanteret" styrke.
Hvis du ikke ved andet, og den ikke er mærket må du vel gå ud fra at den er det ringeste.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-09-09 09:04

transor -> Hvis den skal erstattes med en stålbjælke vil det da være det mest sikre at gå ud fra, at det er den stærkeste limtræsbjælke man skal erstatte!

I andre tilfælde kan du have ret i det modsatte.